الأوبئة والآفات الزراعية والسيول في بلاد الشام من خلال کتاب نيل الأمل في ذيل الدول لابن شاهين (744 – 896/1343 – 1491م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد/ کلية الملک خالد العسکرية/ وزارة الحرس الوطني/ المملکة العربية السعودية

المستخلص

لقد حدثت في بلاد الشام، خلال فترة الدراسة لعدد من الکوارث الطبيعية، منها ما يعود إلى الأوبئة التي کانت تفتک بالسکان، ومنها ما يعود إلى الآفات الزراعية. وکانت کل کارثة على تفاوت فيما بينها تخلِّف أثراً عميقاً في السکان من حيث الوفيات وتدمير الممتلکات، وفي النشاط السکاني المتمثل في النشاط الزراعي والحرف وکل قوى الإنتاج.
وقد اخترت مصدراً واحداً وهو "نيل الأمل في ذيل الدول" لابن شاهين لأنه کان شاهد عيان علي بعض تلک الکوارث التي وقعت في بلاد الشام حيث قام مؤلف هذا الکتاب بتسجيل عدد کبير من الأوبئة في بلاد الشام وکذلک الآفات الزراعية والسيول .
ولا شک أن هذه الکوارث المختلفة شکلت تحدياً للإنسان في سورية  مما يحتم تسليط الضوء عليها في مناحي الحياة کافة؛ وهو الهدف الرئيسي من هذا البحث.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Epidemics, agricultural pests and floods in Syria through the book of Ibn Shahin "Nayl al-Amal fi Dhayl al-Dewal" 744-896 AH/1343-1491 AD

المؤلف [English]

  • Farag Muhammad Al-Seba'iy
المستخلص [English]

During the period of study, a number of natural disasters occurred in Syria, including the outbreaks of epidemics, which were related to agricultural pests. Each disaster has had a profound effect on the population in terms of mortality and destruction of property, and in population activity in agriculture, crafts and all productive elements.
I chose one source, "Nayl al-Amal fi Dhayl al-Dewal" for Ibn Shahin because he was an eyewitness to some of those disasters in Syria where the author of this book recorded a large number of epidemics in Syria as well as agricultural pests and floods.
There is no doubt that these various disasters have formed a challenge to the human being in Syria, which must be highlighted in all aspects of life; the main objective of this study.