التعددية الصوتية فى قصيدتى "ثورة فى الجحيم" للزهاوى و "نکير ومنکر" لملک الشعراء بهار

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – کلية الآداب جامعة عين شمس

المستخلص

تعددت مسميات التعددية الصوتية فهناک من يطلق عليها اسم البوليفونية، وهناک من يطلق عليها الحوارية، وکما تعددت مساميتها تعددت أيضاً أنواعها فمنها الحوارية الجدلية، والحوارية الأدبية، والحوارية اللسانية وغيرها.
وقد اختص هذا البحث بدراسة التعددية الصوتية اللسانية أو الحوارية اللسانية التى ترکز على تعدد الأصوات فى بعض الملفوظات واستخلاص وجهات النظر. ولکى تتحقق التعددية الصوتية لابد أن تتوافر أصوات متعددة ومتقابلة يحدث بينها تحاور وتفاعل فتؤدى إلى خلق نص حوارى تفاعلى تتباين فيه الرؤى والمواقف، وانطلاقاً من هذا الأساس جاء اختيار قصيدة ثورة فى الجحيم للزهاوى وقصيدة نکير ومنکر لملک الشعراء بهار کنموذج للتعددية الصوتية فى العربية والفارسية.
ويهدف البحث إلى دراسة التعددية الصوتية بين الزهاوى وبهار من خلال بيان أوجه الشبه والاختلاف بين تعددية کل منهما فى الإيديولوجيات وکذلک فى أنماط الحوار وطبيعة التشکيل اللغوى بينهما من خلال المنهج التقابلى معتمداً على نظرية التعددية الصوتية التى أسسها ديکرو متخذاً من نظرية باختين أساساً له.
وانطلاقاً من هذا المنهج فقد قسم البحث إلى: المقدمة: تتناول التعريف بالموضوع وأهميته والدراسات السابقة والمنهج المتبع فى الدراسة.يليها المبحث الأول: ويتناول الإيديولوجيا وتعددية الأفکار عند الزهاوى وبهار.ثم المبحث الثانى: ويتم فيه دراسة التشکيل الصوتى وأنواع التعددية الصوتية عند الزهاوى وبهار. من خلال دراسة أقوال المتکلم وأقوال الشخصيات والأقوال ثنائية الصوت عندهما، بالإضافة إلى التطرق إلى أنواع التعددية الصوتية عندهما من خلال دراسة الحوار الداخلى والحوار الخارجى.  أما المبحث الثالث والأخير: فيتم فيه دراسة صورة اللغة عند الزهاوى وبهار وکيفية انتقاء الألفاظ وتحديد أسلوب الشاعرين من خلال آليات محددة ممثلة فى التهجين والأسلبة والتنويع. وتأتى بعد ذلک خاتمة بأهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة، يليها ثبت بالمصادر والمراجع التى تم الرجوع إليها.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Phonetic pluralism in my poem "Revolution in Hell" by Al-Zahawi and "Neger and Denied" by the king of poets Bahar

المؤلف [English]

  • Sherine Khairy Abdel Nabi
المستخلص [English]

The names of polyphony have varied, there are those who call it polyphony, and there are those who call it dialogue, and just as its names has multiplied, it also has many types, including dialectical dialogue, literary dialogue, linguistic dialogue and others.
This research was characterized by studying linguistic polyphony or the linguistic dialogue that focuses on polyphony in some vocalized sounds and extracting views. In order for polyphony to be realized, multiple and opposing sounds must be present, between which there is dialogue and interaction, which leads to the creation of an interactive dialogue text in which visions and situations differ. On this basis came the choice of the poem of "Revolution in Hell" by Al Zahawi and the poem of "Munkar and Nakir" (The Denied and The Denier) of the King of Poets Bahar as a model for polyphony in Arabic and Farsi languages.
The research aims to study the polyphony between Al Zahawi and Bahar by showing the similarities and differences between the polyphony of each of them in ideologies as well as in the patterns of dialogue. As well as in the nature of the linguistic formation between them through the contrastive approach, relying on the theory of polyphony that was founded by Decro, taking Bakhtin's theory as its basis.
Based on this approach, the research was divided into Introduction: It deals with the definition of the topic, its importance, previous studies and the methodology used in the study. It was followed by the first topic, which deals with ideology and the multiplicity of ideas in Al Zahwi and Bahar. Then the second topic which studies the phonemic formation and types of polyphony in Al Zahwi and Bahar, by studying the sayings of the speaker, the sayings of the characters and the sayings of diaphony in them. In addition to addressing the types of polyphony, they have by studying the internal dialogue and the external dialogue. As for the third and final topic: it examines the image of language at Al Zahawi and Bahar, how to choose words, and determine the style of the two poets through specific mechanisms represented in dubbing, stylization and diversification. Then comes the conclusion with the most important findings of the study, followed by the sources and references that have been used in this study.