القراءة الظاهراتية للنص المسرحي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الفنون الجميلة - جامعة بغداد

المستخلص

       ترسم الظاهراتية معطياتها الفلسفية بحسب طروحات (هوسرل) من خلال التوفيق بين الفکر والعالم عن طريق وصف البنى العليا للوعي الإنساني، ولهذا وجدت الظاهراتية فضاءً معرفياً من شانه إن يکون علماً للوعي، وبإمکانه ان يصف التأثير المتبادل بين الذات والعالم، ومن هذه المقولة الفلسفية التي عمل هوسرل على احداثها في الفکر المعاصر التي تجد صداها في النص المسرحي بوصفه ظاهرة يهتم بعمليات التفکير والوعي والفهم والتجربة الانسانية فهو يشکل احد فضاءات هذا الفکر الواعي للواقع الانساني، لأنها تعمل على ان تلج الذات الداخلية للوعي الانساني من خلال تقديم فعل ذهني مستتر في الظاهرة المقروءة في النص المسرحي.
      ولرصد هذا التعالق الواعي بين النص والظاهراتية في قراءة الفکر الانساني بوعي متعالي، عملنا على ان يکون هذا الرصد من خلال ثلاثة محاور: الاول يمثل المحور المنهجي المتضمن مشکلة البحث واهمية البحث وهدف البحث، والمحور الثاني يتمثل في التأسيس النظري الذي تضمن ثلاثة مداخل هي:
اولاً: مدخل مفاهيمي للظاهراتية
ثانيا: مرتکزات الظاهراتية النقدية
ثالثا: التأويل الظاهراتي للنص المسرحي
اما المحور الثالث فهو تناول اجراءات القراءة الظاهراتية للنص المسرحي
ثم ختم البحث بالنتائج التي توصل اليها وقائمة مصادر البحث، ومن اهم النتائج التي توصل اليها هي:
1-      ان القراءة الظاهراتية تکشف عن ماهية الوجود الانساني وهذا ما يتسم به النص المسرحي بوصفه ظاهرة تکشف عن ماهية الحقيقة الانسانية، وهذا ما ظهر عند قراءة النص في ضوء المنهج الظاهراتي، اذ تبين ان النص المسرحي يؤسس لرؤية فلسفية تحاول ان تحدس المعنى من خلال ادراکه الجمالي للواقع الانساني وجدلية هذا الوجود کما في طروحات نص مکبث وهملت وعطيل وغير ذلک من النصوص، اذ لکل نص رؤيته الفلسفية ذات الوعي القصدي.
2-      اظهرت تحليل عينة البحث ان النص المسرحي هو الفضاء الذي يکشف عن حضور وتمثل لطروحات الظاهراتية والفلسفية والنقدية التي يقدم فيها قراءة الوجود ظاهراتياً، فًشکلان کل من الظاهراتية والنص المسرحي خطابان لتحديث الوعي الانساني والانقلاب على کل ما هو تقليدي ونمطي في الفکر الانساني. وعليه فان النص المسرحي وعي متعالي وفع تأکيد لقصدية الظاهراتية التي تکشف عن حقيقة الوجود کما يقول نيتشة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The apparent reading of the theatrical text

المؤلف [English]

  • Safra Naji Jassim
المستخلص [English]

The phenomenon draws its philosophical data according to Thesis (Husserle) by reconciling thought with the world by describing the higher structures of human consciousness, and that is why phenotype found a knowledge space that would be a science of consciousness|, and can describe the effect The exchange between the self and the world, and this philosophical saying that Husserle worked on in contemporary thought that finds its resonance in the theatrical text as a phenomenon that concerns the processes of thinking, awareness, understanding and human experience, it is one of the spaces of this conscious thought of human reality, because it works to The inner self of human consciousness is brought to the fort été by presenting a hidden mental act in the reading phenomenon in the theatrical text.
In order to monitor this conscious interconnection between the text and the phenomena in reading human thought with transcendental awareness, we worked to ensure that this monitoring is through three axes: the first represents the systematic axis that includes the problem of research and the importance of research and the purpose of research, and the second axis is the theoretical foundation, which included three entries:
First: a conceptual introduction to phenomena
Second: The foundations of monetary phenomena
Third: The apparent interpretation of the theatrical text
The third axis is to deal with the procedures of the apparent reading of the theatrical text
The research was concluded with its findings and the list of research sources, and the most important findings are:
1-   The phenomenological reading reveals what human existence is and this is what characterizes the theatrical text as a phenomenon, and this is what appeared when reading the text in the light of the phenomenological approach, as it turns out that the theatrical text establishes a philosophical vision that attempts to intuition the meaning through its aesthetic understanding of human reality and the dialectic of this existence, as in the thesis of a macbeth, hemelt, a tatel and other texts, since each text has its own philosophical vision with intent.

2-   The analysis of the research sample showed that the theatrical text is the space that reveals the presence and represents the phenotypes, philosophical and critical thesis in which the reading of existence is presented outwardly, in the form of both phenomenology and theatrical text two speeches to modernize human consciousness and the reversal of all that is traditional and stereotypical in human thought. The theatrical text is therefore a transcendent consciousness and an affirmation of the intention of the phenomena, which reveal the truth of existence, as Nietzsche says.