تفاعل القرينة البلاغية في توجيه المعنى عند ابن الأثير الحلبي (ت 737ه) في کتابه جوهر الکنز – دراسة أسلوبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية - کلية التربية (ابن رشد) للعلوم الانسانية – جامعة بغداد

المستخلص

تشتغل ورقتنا البحثية على قراءة منهجية جادة وطموحة في الحديث عن توجيه المعنى عند ابن الأثير الحلبي (ت737ه) في کتابه (جوهر الکنز) عبر ثيمة  تفاعل القرينة البلاغية وذلک باعادة النقاش الى مفهوم المعنى بتسليط مزيد من الأضواء عليه ، بوساطة قراءة أسلوبية معاصرة قائمة على الارتداد بالتفکير البلاغي العربي واعادته الى أصوله وينابيعه في کتاب ابن الأثير الحلبي (جوهر الکنز) وقراءته قراءة معاصرة وجديدة. وتأسيسًا على ذلک حاولنا ترکيز الحديث على المحاور الآتية: 1- المقدمة، 2- مسار حياة ابن الأثير الحلبي، 3- تعريف القرينة في اللغة والاصطلاح، 4- أنواع القرائن البلاغية عند ابن الأثير الحلبي وتضمن الأنواع الآتية:  أ- ذکر القرينة بلفظها، ب- القرائن المقالية، ج- القرائن السياقية، د- القرائن الحالية،  ثم وصلنا الى خلاصة البحث، وختمنا البحث بالمصادر والمراجع. أما المنهج الذي اتبعناه فهو المنهج الوصفي التحليلي.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Interaction of Rhetorical Equivalences in Directing the Meaning of Ibn Alatheer Al Halabi ‘S Book ‘Jawhar Al Kanz’: A Stylistic Study (737 AH)

المؤلف [English]

  • Adnan Jassim Mohammed Al- Jumaily
المستخلص [English]

The paper is concerned with the methodological study of directing meaning in Ibn Alatheer Al Halabi’s Book Jawhar Alkanz across the rhetorical equivalences through repeating the arguments about the concept of meaning by shedding more lights on him by following a contemporary stylistic study. The analysis is based on the apostasy of Arab rhetorical thinking bring it back to its origins in his book ‘Jawhar AlKanz’ by a modern and contemporary reading. In the light of these perspectives, the paper focuses on the following aspects: 1. introduction 2. Ibn Alatheer Alhalbi’s Biography 3. Definition of equivalences in language. 4. Types of rhetorical equivalences according to Ibn Atheer Al Halabi which includes: a. Mentioning equivalences b. essay  equivalences   c. contextual equivalences d. Current equivalences.  Then the paper draws some conclusions based on the descriptive analytic approach