الإنسان بين الغرابة والاغتراب في الفلسفة اليونانية "دراسة تحليلية نقدية مقارنة في مفهوم الاغتراب الإنساني- نماذج ممثلة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الفلسفة اليونانية- کلية التربية - جامعة الإسکندرية

المستخلص

    إن الإنسان يحيا وسط أبعاد ثلاثة رئيسة، هي: الداخل، والخارج، والفوق، ويبدأ اتزانه النفسي من البعد الداخلي؛ فالإنسان ذات عميقة، تحيط بها الوحدة، والعزلة، والانطواء، والتأمل، والتفکير العقلي، والاستنباط، والضمير، والوعي؛ فالعالم الداخلي هنا أشبه (بالقوقعة)، التي يؤثر بها الإنسان الاحتماء من العالم الخارجي الذي يعني المخاطرة، وإمکانية التعرض للتشويه. ومن ثم،  يصبح الإنسان، في بعض الأحيان، ذلک الموجود الغريب الذي لا يتکيف مع العالم، ولا يتحقق بينه وبين عالمه أي توافق. فيصبح (منفصلاً) عن العالم بصورة أو بأخري. ويمکن القول: إن إحساس الانفصال هذا يتأرجح بين (الغرابة Strangeness) و(الاغتراب Alienation)؛ فيصبح الإنسان تارة (غريباً)، وتارة (مُغترباً). وعلي الرغم من تشابه المصطلحين معاً إلي حد ما، واتصالهما بالأبعاد نفسها، إلا أن هناک اختلافاً لغوياً، واصطلاحياً بينهما، وقد عبرت کثير من النظريات الفلسفية، والأعمال الأدبية عن هذا الاختلاف، وما يتصل به من قضايا.
- إشکالية الدراسة:تکمن في محاولة التعرف علي مفهوم کل من: (الغرابة)، و(الاغتراب)، والوقوف علي الأبعاد البعيدة للاغتراب الإنساني، ومعرفة أهم النماذج المُعبرة عن شخصية (المُغترب) في الفلسفة اليونانية.
- أما عن تساؤلات الدراسة، فيمکن إجمالها فيما يلي:
1- ما الفارق اللغوي، والاصطلاحي بين کل من: الغرابة، والاغتراب ؟
2- ما الأبعاد الفلسفية، والنفسية، والاجتماعية، والدينية للاغتراب ؟
3- کيف عبرت الميثولوجيا اليونانية عن الاغتراب الديني في المجتمع اليوناني ؟
4- هل کان أبيقور مُلحداً؟ أم مغترباً دينياً ؟
5- لماذا يعد سقراط نموذجاً لکل من الاغتراب السياسي، والمجتمعي علي حد سواء ؟
- المنهج المُستخدم: استخدمت في إعداد هذه الدراسة بعض مناهج البحث المختلفة: کالمنهج التاريخي؛ وذلک لتتبع فکرة (الاغتراب) في الفکر الفلسفي، والمنهج التحليلي؛ وذلک للوقوف علي تحليل النصوص الفلسفية والأدبية، واستنباط ما يمکن استنباطه منها. والمنهجين: النقدي، والمقارن؛ وذلک للوقوف علي أوجه الاختلاف والتقارب بين مفهومي: (الغرابة)، و(الاغتراب) وما يتصل بهما من قضايا مختلفة في الفلسفة اليونانية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Man Between Strangeness and Alienation In Greek Philosophy ""A Comparative Analytical Study in The Concept of Human Alienation - Representative Models"

المؤلف [English]

  • Nahed Ebrahim Mohamed Mohamed
المستخلص [English]

    Man lives within three main dimensions: the interior, the outside, and the top, and his psychological balance begins from the internal dimension; Man is deep, surrounded by loneliness, isolation, Introverted, meditation, mental reasoning, deduction, conscience and consciousness; The inner world here is more like (with a snail), in which a person influences the protection from the outside world, which means risk, and the possibility of deformation. Hence, man becomes, at times, the strange existence that does not adapt to the world and does not achieve any compatibility between it and its world. So it becomes (separate) from the world in one way or another. It can be said: This sense of separation oscillates between (Strangeness) and (Alienation). Then the person becomes (strange) at times, and at times (Alienated). In spite of the two terms being somewhat similar and related to the philosophical, psychological, social, and religious dimensions themselves, there is a linguistic and idiomatic difference between them, and many philosophical and social theories and literary works have expressed this difference, and related issues. 
- The problem of the study:
 to try to identify the concept of (Strangeness) and (Alienation), and stand on the remote dimensions of human alienation, and know the most important expressions of personality (alienated) In the Greek philosophy.
- Approach used:

    Some different research approaches was used in this research: the historical approach; which is used to follow the idea of ​​the (Alienation) in philosophical thought, and the analytical approach; This is to find out the analysis of philosophical  texts,  and critical and comparative; to find out the differences and convergence between the concepts of (Strangeness) and (Alienation) and the various related philosophical issues, In Greek philosophy .