المرجعيات الروائية للنوع الفلمي في الفن السينمائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة بغداد/کلية الفنون الجميلة/قسم الفنون السينمائية والتلفزيونية

المستخلص

تضمن البحث الفصل الأول (الاطار المنهجي) مشکلة البحث والتي طرحت التساؤل الاتي: ماهي المرجعيات الروائية للنوع الفلمي في الفن السينمائي؟ ثم أهمية البحث، مع اهداف وحدود البحث, أما الفصل الثاني( الإطار النظري) فقد قسمه الباحث الى مبحثين، المبحث الاول( النوع الروائي), وفيه تمت دراسة أبرز الانواع الروائية باعتبارها مرجعية للنوع الفلمي, أما المبحث الثاني(النوع الفلمي) وفيه تمت دارسة الأنواع الفلمية التي انبثقت عن الانواع الروائية, وخرج الباحث بمجموعة من المؤشرات الناتجة من الإطار النظري والتي اعتمدها کأدوات لتحليل العينة (البحث), اما الفصل الثالث(اجراءات البحث) والذي تضمن منهج البحث, مجتمع البحث, عينة البحث، اداة البحث، وحدة التحليل, ثم تم تحليل عينة البحث وهما فيلمين(العطر) و(هاري بوتر) وبعد التحليل دوّن الباحث أبرز النتائج ومن بينها: ظهرت الأنواع الفلمية وهي تعتمد على النوع الروائي في بناء السمات الأساسية للأحداث مکانيا وزمانيا إضافة إلى تجسيد الشخصيات وما تقوم به من أفعال داخل الفيلم السينمائي, وانطلاقا من الإطار النظري والنتائج تم وضع الاستنتاجات التي جاءت على النحو التالي: هناک سبق إبداعي للنوع الروائي على النوع الفلمي، ولکن هناک سبق إبداعي لتجسيد النص الروائي بشکل يثير الدهشة والانبهار عما هو في النص الروائي، وخُتِم البحث بقائمة المصادر التي تم الاعتماد عليها.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Narrative references for the film genre in cinematic art

المؤلفون [English]

  • Haider Faisal Karim Al Askari
  • Maher Majeed Ibrahim
المستخلص [English]

The research includes the first chapter (The Systematic Framework). The research problem, posed the following question: What are the fictional references for the type of film in cinematic art? Then the importance of research, with the goals and limits of the research.
 As for the second chapter (Theoretical Framework), the researcher divided it into two topics, the first topic (Narrative Type), in which the most prominent narrative types were studied as a reference for the film type. As for the second topic (Film Type); the film types that emerged from the narrative genres were studied.
The researcher produced a set of indicators resulting from the theoretical framework, which were adopted as tools for analyzing the research sample. The third chapter (research procedures), includes the research methodology, the research community, the research sample, the research tool, and the analysis.
The research sample consisting of two films was analyzed. The films are as follows, (Perfume) and (Harry Potter).
The researcher noted within the analysis that the most prominent results among them were:
Film types that depend on the narrative type in building the basic features of the events spatially and temporally, as well as the personification of the characters and their actions within the film.
Based on the theoretical framework and the results, the conclusions were set as follows:
There is a creative precedent for the narrative type over the film type, but there is a creative precedent for materializing the narrative text in a way that raises surprising and dazzling narratives within the text

The research concludes with a list of the sources that were relied upon.