(لَفظُ الهوى في القُرآنِ الکَريمِ وَدِلالاتهِ) دِراسِةٌ بلاغيةٌ فنيةٌ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها

المستخلص

يعدُ موضوعُ الهوى من الموضوعات المهمة في القرآن الکريم, فهو يصلح أن يکون ليس بحثاً صغيراً ضيق الحدود، فحسب فربما تحديده في إطار البحث الضيق قد لا يفي بجوانبه الفنية الحقيقة. لذلک فهو يصلح أن يکون بحثاً للدراسات العليا کالماجستير أو الدکتوراه. ولأهميته رأيت أن نسلط الضوء عليه عبر هذه الدراسة.
وموضوع الهوى مهم جداً، وقد تکلم عنه الکثير من أهل العلم والمعرفة فضلاً عن بعض الدراسات البسيطة التي تناولت جوانب بسيطة فيه، قد نجدها هنا أو هناک متفرقة في الکتب، ولذلک وجدت من المفيد أن تکون هناک دراسة شاملة. فاخترت أن تقوم الدراسة على أهم الجوانب البلاغية والفنية الموجودة في النصوص التي ورد فيها لفظ الهوى حيث جاء في القرآن الکريم عبر معانٍ ودلالات فنية رائعة، فضلا عن اشتقاقات مهمة هي(هوا،هواء،يهوى، تهوي وأهواءهم.....الخ) .شکلت هذه الاشتقاقات من خلال التعالق النصي بينها وبين المعنى العام للسياق من جهة، وبين ما جاء فيها من أساليب من جهة أخرى أجمل وأبلغ الدلالات وهي ما قامت عليه خطة الدراسة.
ولکي نُحيط بجوانب الموضوع قُسّمَ البحث على مبحثين ومقدمة وخاتمة . خُصص الأول لبيان معنى الهوى لغةً واصطلاحاً, ومعناه الفراغ المدود بين السماء والأرض, فضلاً عن الشهوة والنزوة إذا ما جاء مقترناً بالنفس.
وجاء المبحث الثاني لبيان أنواع الدلالات وهي:

الدلالة المرکزية: وهي الدلالة المهيمنة والتي جاءت من المعنى اللغوي والاصطلاحي للفظة.
الدلالة الثانوية: والتي نتجت عن تلک العلاقة بين لفظ الهوى ومعنى السياق العام تحت هيمنة الدلالة المرکزية وتنوعت الى:

ا. الدلالة الحرکية: والتي اختصت بإظهارالجانب الحرکي للشئ بصورة شاخصة مُحسة, عبر بعض الالفاظ وفاعلية بعض الأساليب
ب. الدلالة المجازية: حيث تجسدت هذه الدلالة من خلال جمالية بعض الألفاظ والأساليب داخل النسق الفني للآية کالتشبيه، المجازوالکناية .....ألخ.
ج. الدلالة النفسية: وذلک من خلال بعض المعاني النفسية لبعض الألفاظ في النص.
ثم عَرّجتُ على ما ِفي هذه الدلالات من قيمة جمالية نتجت من خلال العلاقة بين تلک الدلالات.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

(Pronunciation of Love in the Noble Qur’an and its connotations) Artistic Rhetorical Study

المؤلف [English]

  • Israa Moayad Rashid
المستخلص [English]

    ALHAWAA( own desires or passion) topic is considered as one of the important  topics in the Holy QUR’AAN.It’s suitable to be not as a limited research with in the limited boundaries، because of these limitations may be inadequate to illustrate the real artistic aspects. So this research is adequate to be a postgraduate research, such as a Master or Ph.D. thesis.       
 ALHAWAA topic is very important, and many scholars and knowledgeable people have talked about it and some studies that dealt with simple aspects of it. We may find them here or there scattered in the books, and I found it useful to be a comprehensive study. I preferred for this study to focus on the most important rhetorical and artistic aspects which is found in QUR’AANIC texts having the ALHAWAA word. This word  and its derivatives like( hwa, air, loves, fanning and their passions ... etc.) are formed through the textual correlation between them, and the general meaning of the context from one side and the techniques that come in, from the other side،which present the most beautiful and indications, and this is what the study plan depends on.
            In order to cover all the aspects of this subject, the research is divided into two parts, introduction and conclusion. The first part is dedicated to explaining the meaning of passion, both linguistically and idiomatically, and its meaning is the stretched space between heaven and earth, about desire and caprice if it comes close to the soul (self).
  The second part came to explain the types of indications, namely:
  1. Central indication: the deserted meniscus and the dominance of the idiomatic meaning of the word.
  2. Secondary indication: an observation that resulted from that relationship between the word ambient passion, under the dominance of the central sign, and it varied to:
  a.  Kinetic indication: a view that shows the kinetic side of the thing in a sign of some commercial advertisements.
  B.  The metaphorical indication: where this significance is embodied through the aesthetic of some words and styles within the artistic system of the verse such as simulation، metaphor,  ... etc.

  C.  Psychological indication: through some meanings of some of the words in the text and connotations of aesthetic value resulted.