تبئير الحکي في السيناريو السينمائي - سيناريو فيلم (47 Ronin) أنموذجاً -

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس مساعد في کلية الفنون الجميلة- جامعة بغداد

2 مدرس في کلية الفنون الجميلة- جامعة بغداد

المستخلص

يعد الحکي جوهر السيناريو لوجود الأحداث التي تؤلف بکليتها الحکاية السينمائية. ومن ثم فان موضوع الحکي يعطي السيناريو أبعاده الدرامية. أما تقنية الحکي والذي تدعى بالسرد هي الطريقة التي تروى بها الحکاية السينمائية، ومن ثم فان اختيار البؤرة التي من خلالها يحکي الراوي حکايته تعد من الأمور المهمة التي يضطلع بها السيناريست لإضفاء التشويق لحکايته.
ومن هنا، يتناول هذا البحث العلاقات الترابطية بين السيناريست والراوي والنص. وکيفية فهم التبئير وارتباطه بالثالوث السابق. ولأهمية البحث فقد جاء في خمسة فصول، الأول: تضمن مشکلة البحث والتي کانت: کيفيات تبئير الحکي في السيناريو السينمائي؟ کما إن هدف البحث الحالي هو الکشف عن أشکال التبئير والتعرف على المواقع التي يتخذها الراوي في سرد حکاية السيناريو. کما تضمن الفصل الثاني على الإطار النظري. وقد قسم إلى ثلاث مباحث، الأول: تضمن مفهوم التبئير. والثاني: العلاقة بين طرق التبئير ومعرفة الراوي. والمبحث الثالث والأخير فقد تضمن موقع الراوي وعلاقته بالتبئير. أما الفصل الثالث فقد تضمن إجراءات البحث، إذ کان منهج البحث هو المنهج الوصفي التحليلي، وکانت عينة البحث هي سيناريو فيلم (47 Ronin). وقد جاء في الفصل الرابع تحليل لعينة البحث، کما جاء الفصل الخامس بالنتائج والاستنتاجات وکان أهمها: يتبع السيناريست ميکانزمات محددة للظهور من خلال طرق معينة للتبئير فيظهر في مکانات محددة مثل بطاقات العناوين ويظهر في شخصيات العمل کما يظهر في الصوت.  

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The focalization of telling in the Film Scenario - Screenplay of a film (47 Ronin) model-

المؤلفون [English]

  • Ihab yassin taha 1
  • Sadiq kadhem abed ali 2
المستخلص [English]

The telling is the essence of the scenario for the events that comprise the entire tale of the film. Thus, the theme of the narrative gives the scenario its dramatic dimensions.The tellingtechnique, called narrative, is the way in which theCinematic tale is told. Thus, choosing the focus through which the screenwriter narrates his tale is one of the important tasks of the scenarist to make his tale interesting.
Hence, this search deals with the interrelationship between the screenwriter and the narrator and the text. Moreover, how to understand the focalizationand its association with the previous trinity. In addition, for the importance of research it'scame in five chapters, the first: the problem of research included: how to explain the telling in the film scenario? The current purpose of the research is to reveal the forms offocalizationand enlightenment identify the sites taken by the narrator in the narrative telling of scenario.The second chapter contains the theoretical framework. It has been divided into three sections, first: Include the concept of focalization.The second: The relationship between the methods of focalization and knowledge of the narrator. The third and final section: Include the narrator's location and its relation to focalization. The third chapter included research procedures. It was the research methodology is a descriptive and analytical approach. The research sample was the scenario of the film (47 Ronin).The analysis of theresearch sample is presented in Chapter 4. The fifth chapter included the conclusions and conclusionsthe most important of these are: screenwriter follow specific mechanisms of appearance through specific methods of focalization. He appears in specific places such as address cards and appear in the characters of the work and he shown in the sound.