إعادة کتابة الأساطير من خلال الشخصيات المهمشة في مسرحية مارينا کار الماي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تعتبر مارينا کار من أبرز کتاب المسرح الذين أهمتوا بکثير من القضايا المعاصرة في کتاباتهم ومن أبرز هذه القضايا قضية بناء الشخصية المعاصرة والتي  يرون أنها قد تعرضت لکثر من التشويه والتزييف ، وهکذا فقد أستطاعت الأغلبية السائدة تشويه الهوية المعاصرة للأقلية المستضعفة وذلک بالسيطرة علي الرکيزة الأساسية لبناء الشخصية وهي الأسطورة ، وذلک لان الأسطورة قد تداولتها  الأجيال دون نقاش أو جدال لرسم معالم وسمات الشخصية.
فشلت الأقليات في الإلتزام بما تمليه عليها سمات تلک الهوية الزائفة التي تروج لها هذه الاساطير مما أدي إلي نتائج وخيمة فظهرت نتيجة لذلک ما يعرف بالشخصية المهمشة ، وفي ضوء هذه الخلفية التي أظهرت الدور الجوهري التي لعبته الأسطورة في رسم و تجسيد شخصية الأقليات فإن هذه الدراسة تهدف إلي توضيح هذا الدور للأسطورة کما صورتها مارينا کار وإلقاء الضوء علي بعض الأساطير التي روج لها المستعمر أو المجتمع الذکوري أو غيرهما من الأغلبية السائدة ، ومن أجل الوصول لأفضل النتائج فإن الدراسة لجأت إلي تطبيق منهجاً تحليلياً من مناهج التحليل النفسي التي تعتمد علي تطور الشحصية عند فرويد وعند يانج إلي جانب جوليا کريستيفا ومن أهم هذه النظريات نظرية اللاوعي لفرويد ويانج ونظرية فصل الذات عما يهدد هويتها لکريستيفا ، وبالإضافة إلي ذلک طرحت مارينا منهجاً جديداً لإعادة بناء الأسطورة مستوحى من نظرية کريستسفا وهي أسطورة فصل الذات عن کل ما يهدد فرضيتها مثل الأمومة واللون والطبيعة الذکورية أو الانثوية .
ومن هذا المنطلق نجد الشخصيات في مسرحيات کار تتطلع للعودة إلي الطبيعة ، وتفضل الهروب من الحياة إلي الموت حيث يعيشون حياة أبدية في عالم آخر.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Rewriting Myths through Abjection in Marina Carr’s The Mai

المؤلف [English]

  • Sherine Moustafa El Shoura
المستخلص [English]

  Contemporary Irish theatre has reflected an identity crisis mixed with a new interest in reconsidering myth and history. The cultural heritage of Irish myth is held responsible for communicating false ideas and misconceptions and creating, as a result, forged identities. Speculating upon the process of identity formation, myth and history are two essential elements that participate in it. If myths inspire the process of identity formation with endless stereotypes, history, which is supposed to give an honest account of past events, authorizes it. However, myth and history alike are subjected to a deliberate distortion and alteration to help privileged groups like males and colonizers to score over minority ones like the females and colonized nations. Altering the past and the present of nations and peoples through the creation of false mythical and historical discourses has become colonizers celebrated method of distorting the real identity of colonized peoples and of justifying colonization as well. Irish female has been stereotyped through a number of myths that depict her as a symbol of land, passive, submissive, unsociable maternal figures. The creation of such myths is meant to empower a male-dominated Irish society. Therefore, society limited men and women by placing them into fixed gender molds that have been greatly influenced by many deceiving gender myths and stereotypes. Though cultural myths are responsible for the creation of misconceptions and false ideas, they remain because people do not analyze or question them. Despite their falsehood, they continue to move from one generation to another and people stop wondering if they are true or not. However, to escape the destructive impact of these myths and those ideas of gender on identity, they need to be critically rethought together with their outcome of gender stereotypes that are equally deceptive and misleading.