سلطة الشاعر والسلطة السياسية في بائية ابن زيدون ومعارضة الأعمى التطيلي لها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

يتناول هذا البحث ثنائية سلطة الشاعر والسلطة السياسية في بائية ابن زيدون (مودة وعتاب)، ومعارضة الأعمى التطيلي لها، من خلال المنهج الثقافي؛ لأن القراءة الثقافية قراءة تسعى إلى استنطاق النصوص، وقراءة ما خلف الأبيات من واقع ثقافي واجتماعي وسياسي يقف کخلفية ثقافية کان لها أثر کبير في انتاج النص الأدبي، فالقراءة الثقافية لا تتعامل مع النص بوصفه نصا أدبيا فحسب، ولکنها تتعامل معه کحادثة ثقافية تحمل أنساقا مضمرة تحتاج لقراءة عميقة لکشف الکم الهائل من التراکمات الثقافية التي تقف وراء تلک الأنساق، وفي هذا البحث يدرس الباحث ماهية العلاقة القائمة بين شاعر البلاط وممدوحه، وهل کان الشاعر فيها أداة في يد السلطة السياسية لتمکين سلطانها السياسي فحسب، أم أنه کان له دور إيجابي في تلک العلاقة، فيحاول الباحث في هذا البحث الکشف عن الأنساق المضمرة التي تختبئ خلف عباءة الجمالي / المدح، موضحا سلطة الشاعر الأدبية التي تقف في وجه السلطة السياسية وتحد من هيمنتها.

عنوان المقالة [English]

Poet`s Authority And The political Authority In The baeya poem of Ibn Zaidoun, and it`s literary imitation of Al-a`ma Alttily

المستخلص [English]

This research deals with the doublicity of Poet`s Authority, And The political Authority In The baeya poem of Ibn Zaidoun, (Intimacy, and blame) and its literary imitation of Al-a`ma Alttily using the cultural approach.
That is way the cultural reading is a good method to reveal the meanings of the literary works, and it`s cultural, social, political background. Which has a basic role in producing the meaning of the text?
So this research is looking for determining the essence of the relation between the poets of royal court, and his praised king man
And it discusses if the poet was just a tool in the hands of the political Authority to support its Authority, or the poet had his possive role in the relation.
So this research tries to uncover the hidden systems that inserted behind the Aesthetic form.
And aims to show the poet`s Authority facing the political Authority and lts supremacy.