السلوک الانعزالي وعلاقته بالوعي الجمالي لدى معلمات رياض الاطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

وزارة التربية/ المديرية العامة لتربية بغداد / الرصافة الأولى- العراق

المستخلص

        يهدف البحث الحالي التعرف على السلوک الانعزالي وعلاقته بالوعي الجمالي لدى معلمات رياض الأطفال. ولتحقيق أهداف البحث تکونت عينة البحث من(100) معلمة من معلمات رياض الأطفال الحکومية التابعة لوزارة التربية/ مديرية الرصافة الأولى. وأستعمل الباحثان الأداتين هما مقياس السلوک الانعزالي ومقياس الوعي الجمالي, وبعد إجراء المعالجات الإحصائية باستخدام معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي تم التوصل إلى نتائج الآتية:ـ
1)أظهرت النتائج أن بعض معلمات رياض الأطفال لديهن سلوک انعزالي.
2) أظهرت النتائج أن معلمات رياض الأطفال يتمتعن بوعي جمالي.
3) أظهرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية بسيطة بين السلوک الانعزالي والوعي الجمالي.
       ويعزو الباحثان سبب ذلک إلى أن المعلمة الانعزالية تعمل على تجسّد وعيها الانعزالي، إذ تعبيرها الجمالي ما هو إلاّ قناع تخفي خلفه معاناتها ، ووفقاً لرؤيتها الخاصة، تلک الرؤية غالباً ما تکون مقيدة بخيالها الخاص بها، لهذا تکون رؤيتها للأشياء محدودة، فلا تتمکّن من تصويرها بشکل واقعي، وفي ضوء النتائج کانت أهم التوصيات:ـ
في ضوء النتائج التي توصل إليها البحث الحالي يوصي الباحثان بالآتي :-

ضرورة أعداد برنامج لتنمية الوعي الجمالي لدى معلمات رياض الأطفال.

2. الاهتمام بالتربية الجمالية لمعلمات رياض الأطفال ، وذلک من خلال إدخال مقرر جديد للتربية الجمالية وعدّه من المواد الأساس التي لابد من تدريسها لطالبات قسم رياض الأطفال.

تثقيف الباحثات الاجتماعيات بأهمية مادة التربية الفنية في تشخيص وعلاج السلوک الانعزالي

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Insular behavior and its relationship to aesthetic awareness I have kindergarten teachers

المؤلفون [English]

  • Qahtan Adnan
  • Hoda Hassan
المستخلص [English]

            The current research aims to identify isolation behavior and its relationship to the aesthetic awareness of kindergarten teachers. To achieve the objectives of the research, the research sample consisted of (100) governmental kindergarten teachers affiliated to the Ministry of Education / First Rusafa Directorate,  The researchers used the two tools, the isolation behavior scale and the aesthetic awareness scale, and after performing statistical treatments using the Pearson correlation coefficient and the T-test, the following results were obtained:
1-      The results showed that some kindergarten teachers have isolationistic behavior.
2-      The results showed that kindergarten teachers have an aesthetic awareness.
3-      The results showed that there is a slight correlation between isolationistic behavior and aesthetic awareness.
   The researchers attribute the reason for this to the fact that the isolationist teacher works to embody her isolation consciousness, as her aesthetic expression is nothing but a mask behind which she hides her suffering, according to her own vision, That vision is often restricted by her own imagination, so her vision of things is limited, so she is not able to depict them realistically, and in light of the results the most important recommendations were.
            In light of the findings of the current research, the researchers recommend the following:
1-      The necessity to prepare a program to develop aesthetic awareness among kindergarten teachers.
2-      Paying attention to aesthetic education for kindergarten teachers, by introducing a new aesthetic education course and counting it from the basic subjects that must be taught to students of the kindergarten department.

3-      Educating social researchers about the importance of art education in diagnosing and treating isolationist behavior