دور الحملات الاعلانية في التوعية بأهمية الصناعات الصغيرة حملة بنک مصر نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم الاجتماع المساعد- کلية الآداب – جامعة المنصورة

المستخلص

يحاول البحث الراهن رصد دور الحملات  الإعلانية التى قدمها بنک مصر - منذ عام 2010 والتى بدأت بعنوان "ورشتى الجميلة " وصولًا لحملة طلعت حرب راجع يرفع شعار صنع فى مصر عام 2018 -  فى الاتجاه نحو العمل بالصناعات الصغيرة، وإلى أى مدى ساهمت هذه الحملة فى حل أزمة التمويل الخاصة بالصناعات الصغيرة، وذلک من خلال تحليل مضمون الحملات الإعلانية، واستطلاع رأى عينة من العاملين بالصناعات الصغيرة لمعرفة تأثير الحملة على اتجاههم نحو العمل بها، والکشف عن تأثير تلک الحملات على اتجاههم نحو العمل بالصناعات الصغيرة، وإلي أي مدى يؤثر تقديم نماذج للعاملين بالصناعات الصغيرة على الاتجاه نحو العمل بها، کذلک رصد أکثر الفئات العمرية اتجاهًا للاستفادة من القروض المقدمة من البنوک وتأثير العمل بالصناعات الصغيرة علي تنمية الموارد البشرية، وتوفير فرص عمل، وتحسين مستوى معيشة  للعاملين بها، اعتمد البحث علي منهج المسح الاجتماعي، کما اعتمد أيضًا علي طريقة تحليل المضمون، کما استعان البحث بأداتين من أدوات البحث هما استمارة تحليل مضمون، واستمارة استبيان،أما عن عينة البحث فقد تم عمل تحليل مضمون لحملة بنک مصر الخاصة بدعم الصناعات الصغيرة، کما تم تطبيق استمارة استطلاع رأي علي عينة قوامها 125 من العاملين بالصناعات الصغيرة في مدينتى المنصورة،والمحلة الکبرى وقريتى طنامل وسلامون القماش التابعتان لمحافظة الدقهلية لمعرفة أسباب اتجاههم للتمويل البنکي ومدي تأثرهم بالحملات الاعلانية الموجهة من بنک مصر.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Advertising campaigns and their role in awareness of the importance of small industries Bank Misr's campaign is a model

المؤلف [English]

  • Dina El-Saied
المستخلص [English]

The present research attempts to monitor the role of the advertising campaigns presented by Banque Misr since 2010, which started with the title "My Beautiful Branches" and up to the Talaat Harb campaign. See the slogan "Made in Egypt" in 2018: Towards the work of small industries. The analysis of the content of the advertising campaigns, and the survey of a sample of workers in the small industries to determine the impact of the campaign on their direction to work, and to reveal the impact of these campaigns on their tendency to work in small industries, Small On the trend towards work, as well as monitoring the most age groups trend to take advantage of loans provided by banks and the impact of the work in small industries on the development of human resources, and provide employment opportunities and improve the standard of living of workers, the research was based on the methodology of social survey, The study also used two tools of research tools: a content analysis form and a questionnaire form. A sample analysis was conducted for the Bank of Egypt's campaign to support small industries, which was obtained through the Bank's website on Facebook In the years 2010-2018, except for the year 201,22011, a survey questionnaire was applied to a sample of 125 small-scale workers in Mansoura, Mahalla Al-Kubra and Tanamil and Salamoun villages in Dakahlia governorate to find out the reasons for their funding and their impact on advertising campaigns directed by Egypt Bank.