الممارسات التدريسية في ضوء نظرية التعلم المستند إلى الدماغ لمعلمي ومعلمات اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد - مرکز البحوث التربوية والنفسية

المستخلص

يرمي البحث التعرف الى واقع الممارسات التدريسية في ضوء نظرية التعلم المستند الى الدماغ لمعلمي ومعلمات اللغة العربية، تمثلت عينة البحث من (50) معلماً، و(40) معلمة، للمدارس الابتدائية أظهرت النتائج: عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات العينة تعزى لمتغير الجنس.
 وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة الترکيز في برامج تطوير معلمي اللغة العربية على مهارة تکوين بيئة صفية تعزز خصائص التعلم المستند إلى الدماغ وتشجع التلاميذ لتحقيق أهداف التعلم من خلال الاستفادة من خصائص نصفى الدماغ وتوظيف معلمي اللغة العربية لوظائف شقى الدماغ في ربط عناصر المادة بعضها البعض.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The reality of teaching practices in the light of the theory of learning based on the brain teachers and teachers of Arabic language

المؤلف [English]

  • Huda Mohamed Salman
المستخلص [English]

The study aims to identify the reality of teaching practices in the light of the theory of learning based on the brain for teachers and teachers of Arabic language. The sample of the study consisted of (50) teachers and (40) teachers for primary schools. The results showed no statistically significant differences between the mean responses Sex variable                                                          
 In light of these results, the researcher recommended focusing on the development of Arabic language teachers on the skill of creating a classroom environment that enhances the characteristics of learning based on the brain and encourages students to achieve learning goals by taking advantage of the characteristics of the hemispheres and employing Arabic teachers for brain dysfunction