تحول الجامعات السعودية إلى جامعات غير ربحية في ضوء التجارب العالمية: استراتيجية مقترحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية- وزارة التعليم- جامعة الملک سعود- عمادة الدراسات العليا- کلية التربية- قسم الإدارة التربوية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تشخيص واقع مصادر التمويل للجامعات السعودية ثم استعراض تجارب عالمية ناجحة للجامعات غير الربحية. وتحديد متطلبات عملية تحول الجامعات الحکومية السعودية إلى جامعات غير ربحية. وأخيرًا بناء استراتيجية مقترحة للتحول. واستخدمت المنهج الوصفي المسحي، عن طريق أداتي الاستبانة، والمقابلة. وتم تطبيق الدراسة على فئتين: أعضاء هيئة التدريس في جامعة الملک سعود، وجامعة الملک عبد العزيز، وبلغ عددهم(877). والقيادات الأکاديمية وقد بلغ عددهم (52). ونتج عن الدراسة: موافقة عينة الدراسة على وجود نقاط قوة في الجامعات السعودية بدرجة عالية، جاء بمتوسط حسابي عام بلغ (3.37). ونقاط ضعف في الجامعات السعودية بدرجة عالية جاء بمتوسط حسابي عام بلغ (3.38). وتحديات للجامعات السعودية بدرجة عالية بمتوسط حسابي عام بلغ (3.41). وفرص للجامعات السعودية بدرجة عالية بمتوسط حسابي عام بلغ (3.47). ووجود متطلبات لتحول الجامعات الحکومية إلى جامعات غير ربحية. ثم طرح تجارب عالمية للجامعات غير الربحية في الدول المتقدمة. وبناء استراتيجية للتحول في ضوء التجارب المطروحة.  ومما أوصت به الدراسة تبنى الاستراتيجية المقترحة. ودعم القيادات العليا وأصحاب القرار في الدولة للاستثمارات الجامعية الهادفة بأنواعها.  

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Transformation of Saudi universities into non-profit universities in the light of global experiences: a proposed strategy.

المؤلف [English]

  • Luluah Mohammed Saleh ALSHREEF
المستخلص [English]

The study aimed to diagnose the reality of funding sources for Saudi universities, then review successful international experiences of non-profit universities, and define the requirements for the process of converting Saudi public universities into non-profit universities. Finally, build a proposed shift strategy. I used the descriptive survey method, through the questionnaire and interview tools. The study was  applied to two categories: faculty members at King Saud University and King Abdulaziz University, and they numbered (877) and the academic leaders have reached (52). The result of the study: The approval of the study sample on the presence of strengths in Saudi universities with a high degree came with an average arithmetic average of (3.37) and weaknesses in Saudi universities with a high degree came with an average arithmetic average of (3.38). Challenges for Saudi universities with a high degree, with a general arithmetic average of (3.41) and opportunities for Saudi universities with a high degree with an average arithmetic average of (3.47) and the existence of requirements to convert public universities into non-profit universities. He then presented global experiences of non-profit universities in developed countries and building a strategy for transformation in light of the experiences presented. What was recommended by the study was the adoption of the proposed strategy and support the senior leaders and decision-makers in the state for targeted university investments of all kinds.

الكلمات الرئيسية [English]

  • higher education
  • non-profit institutions
  • transformation to a non-profit institutional sector