مفهوم (الحرية) في الفکرين الإسلامي والديمقراطي الرأسمالي - دراسة مقارنة –

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ کلية التربية (ابن رشد) للعلوم الإنسانية/ قسم علوم القرآن والتربية الإسلامية

المستخلص

حين نطلق کلمة (الحرية) نقصد بها معناها العام وهو: نفي سيطرة الغير، فإنَّ هذا المفهوم هو الذي نستطيع أن نجده في کل من الحضارتين (الإسلامية والرأسمالية) وإنْ اختلف إطاره وقاعدته الفکرية في کل منهما.
قسمتُ بحثي هذا إلى ثلاثة مباحث: سلطتُ الضوء في المبحث الأول عن الحرية في الحضارة الرأسمالية من خلال دراسة جذورها وأسبابها وأقسامها وفلسفتها؛ أما المبحث الثاني فقد خصصته عن الحرية في الحضارة الاسلامية ودورها في تکامل الإنسان المسلم؛ أما المبحث الثالث فقد رکزتُ فيه عن أوجه المقارنة لمفهوم الحرية في الفکرين الاسلامي والرأسمالي، ثم أنهيتُ البحث بخاتمة شملت أهم النتائج التي توصلتُ إليها.
وقد بذلتُ جهداً ليس في تأصيل مفهوم (الحرية) معرفياً فحسب، وإنما في تموضعه ضمن سياقه الخاص، وضمن ظرفية الخطاب الإعلامي المتزايد حول الحرية کضرورة وجودية مرتبطة بکينونة الإنسان نفسه وبحاجاته.

عنوان المقالة [English]

Aspect of (Freedom) in the Islamic Idiology and Capitalist Democracy - Comparative Study-

المؤلف [English]

  • Amar Abd El-Ameer
المستخلص [English]

When we send the word "Freedom" we mean its general meaning that is: deny others control, so this Concept we can find in both of civilizations (Islamic and Capitalist) in spite of the difference in its frame and Ideological method.
I divided my research into three objects of Research: I Focused in the First object of research on "Freedom" in the capitalist civilization through studying its roots, reasons, parts and its philosophy, in the second object of research specialized it for freedom in Islamic civilization and its role in muslim integration.
In the third object of research I focused upon comparative sides of the freedom concept in the Islamic and Capitalist Idiology. then I finished my research with a conclusion contained the most Important results that I reached.
I did my best not only in concentrating the knowledge of freedom concept but in putting it within its special context and within the place of the increasing in formational speech on freedom as an existentialist necessity joined with the existence of human beings himself and his needs.