هامش المعنى واستراتيجية الکتابة في المنهج النقدي المعاصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ مساعد دکتور / جامعة بغداد/ کلية الفنون الجميلة/ قسم الفنون المسرحية / تخصص ادب ونقد مسرحي

2 مدرس دکتور / جامعة بغداد/ کلية الفنون الجميلة/ قسم الفنون المسرحية

المستخلص

    خضعت العملية الإبداعية في ادراک ماهية الوجود والذات بوصفها عملية تواصلية وجمالية الى جدلية بين المفهوم والذات، وهذا ما نجده في التحول الذي طرأ على المناهج النقدية لعصر الحداثة وما بعده, نتيجة لعلاقات بين الجماليات الإبداع والفرضية العلمية, فقد ظهرت نظريات ومناهج عدة تعددت مرتکزاتها بين الشکل والمضمون او السياق او الترکيز على البنى المستترة ومضمرات المعنى, فخصوصية مفهوم الکتابة تخلق جدلية في اعادة انشاء وکتابة العالم التصوري في رؤاه التداولية ضمن مديات المساحة الابداعية والتي اضطلع بها المنهج التفکيکي في الکشف عن مشروع ازلي تجلى منذ اولى ملامح الفهم الانساني للوجود بکل مرتکزاته, وعليه يناقش البحث في المهاد النظري مفهوم الکتابة فضلاً عن دراسة مفهوم الکتابة في الاشتغال الجمالي, للتعرف الى مديات مفهوم الکتابة بوصفه مرتکزاً نقدياً قائماً على اعادة الفهم والکتابة للعالم الانساني والابداعي ضمن معطياته الثقافية والمعنائية والتواصلية المتمثلة بالمتلقي, فالبحث يجيب عن التساؤل الذي طرحه حول مفهوم الکتابة بوصفه مشروعاً في اعادة کتابة الخطاب الانساني ولاسيما الابداعي والمسرحي على وجه الخصوص عن طريق تحليل المفاهيم النقدية والقرائية المتمثل بالثقافة والمعنى والمتلقي, فافرز البحث نتائج مفاده إن الکتابة مفهوم توالدي دينامي مستمر في عملية التلقي للخطاب الجمالي, وللمعنى انزياح.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The margin of text and writing strategy in the contemporary critical approach

المؤلفون [English]

  • Harith Hamzah Abd alyema Al-Khafaji 1
  • Mohammed Mahdi Hassoon 2
المستخلص [English]

The process of creative perception of existence and self as a process of communication and aesthetic to the dialectic between the concept and self in terms of reading the resulting relationships and procedures, which resulted in the formation of kinetic awareness of knowledge, and this is found in the transformation of the monetary curricula of the era of modernity and beyond, Creativity and scientific hypothesis, there have emerged many theories and methods of different between the form and content or context or focus on hidden structures and meanings of the meaning, the specificity of the concept of Grammatology creates a dialectic in the re-creation and Grammatology the conceptual world in the visions of deliberation within the dimensions of space The study of the concept of Grammatology, as well as the study of the concept of Grammatology in aesthetic work, discusses the dimensions of the concept of Grammatology as a monetary basis based on the understanding of the concept of Grammatology, And Grammatology to the human and creative world within the cultural, specific and communicative data of the recipient, the research answers the question he raised about the concept of Grammatology as a project in the Grammatology of human discourse, especially the creative and theatrical in particular through the analysis of Monetary concepts and literacy goal and meaning of culture and the recipient, detaching the search results that the concept of Grammatology genesic constant dynamic in the receive speech aesthetic process, and the meaning of previa.