جدل المؤتلف والمختلف في تشکيل الازياء المسرحية (المسرح العراقي انموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دکتور تدريسي في جامعه بغداد کلية الفنون الجميلة / قسم الفنون المسرحية

2 مدرس مساعد في معهد الفنون الجميلة/ قسم الفنون المسرحية/ مديرية التربية رصافة اولى

المستخلص

تتناول هذه الدراسة الجدل ما بين المؤتلف والمختلف في تشکيلات الازياء المسرحية عن طريق تراکيب العناصر التصميمية التي بدورها اثارة انتباه المتلقي او تشتيت ترکيزه عن طريق اختيار العناصر المؤتلفة لديه او باختيار المختلفة من حيث ايقاعها ومصادر تأثيرها وصدارتها والتناسق الشکلي والتناسب الحجمي مما ينعکس على الفهم وأدراک المعنى العام للازياء والتوسع في وضع الفرضيات والقراءات الجمالية الفکرية لدى المتلقي المسرحي.
ويقصد بالمؤتلف على کل الوحدات التشکيلية التي تجمع عناصرها في الاتجاه والهدف او التوحد والتقارب بالاجزاء المکونة للوحدة التشکيلية، اما المختلف فيقصد فيه التضاد والتنافر والخلاف ومخالفة الاجزاء في العناصر التشکيلية للوحدة التصميمية ومثالا عن ذلک الاختلاف في عنصر اللون کما في الاختلاف بين اللون الابيض واللون الاسود، وعليه ان التشکيل التصميمي للوحدة التشکيلية للازياء تخضع للجدلية القائمة ما بين ائتلاف والاختلاف في اختيار العناصر (الخط، اللون، الملمس، الحجم، الکتلة، الفراغ) وغيرها في العناصر التشکيلية التي تعمل في اخراج الصورة النهائية لوحدة الازياء في العرض المسرحي.
ومن اجل التوصل الى تحقيق اهداف الدراسة الحالية واستخراج نتائج مفيدة ومحققة للغاية العلمية والاکاديمية تم تقسيم الدراسة الى فصول حيث الفصل الاول (المنهجي) احتوى على مشکلة البحث التي کانت عبارة عن سؤال فلسفي جدلي وهو ((کيفية تشکيل وحدة تصميم الازياء على وفق المؤتلف والمختلف للعناصر في العرض المسرحي؟))، ولقد وضع الهدف الاساسي للبحث في ((الکشف عن المؤتلف والمختلف في اختيار عناصر تشکيل الازياء في العرض المسرحي))، وجاء اهمية البحث في تسليط الضوء على جدلية اختيار عناصر تصميم الازياء من حيث الاختلاف والائتلاف وتوسيع دائرة التأويل والفهم للصورة البصرية للازياء ويفيد العاملين في مجال الفنون المسرحية عموماً، وايضا تم تحديد حدود البحث والمصطلحات في نهاية الفصل الاول، وجاء الفصل الثاني (الاطار النظري) في عدة مباحث وهي:
-        المبحث الاول: جدلية المؤتلف والمختلف للازياء المسرحية.
-        المبحث الثاني: المعنى التشکيلي للازياء على وفق المؤتلف والمختلف.
وانتهى الفصل باهم مؤشرات الاطار النظري واعتبارها معايير في تحليل العينات، وجاء الفصل الثالث (اجراءات البحث) في تحديد منهج البحث وکان المنهج الوصفي (التحليلي) وتحليل العينة وادواتها في التحليل، کما جاء الفصل الرابع (نتائج البحث) وکان اهمها:
1- ان تشکيل الحدث الدرامي يجسد على وفق جدلية المؤتلف والمختلف في علامات العناصر البصرية لا سيما تشکيلات الازياء المسرحية.
2- ان اختيار العناصر التشکيلية على وفق المؤتلف والمختلف تعتمد على الوعي الجمالي والفکري والمهني والابداعي للمخرج المسرحي ومصمم الازياء المسرحية ومدى الطاقة الاستيعابية للمفهوم الفلسفي للعرض المسرحي عموما من اجل تحقيق عرضاً مسرحياً ذو قراءات متنوعة على وفق المستوى الخطابي البصري.
اما (استنتاجات الدراسة) کانت من اهمها:
1- من اجل تحقيق الخروج عن المألوف والدخول في عالم التأويل والتغيير الشامل يدفع بمصمم الازياء اختيار عناصر مختلفة في تراکيبها من اجل کسر المألوف وتوليد معاني متنوعة و الابتعاد عن المؤتلف في الاختيار.
2- في حالة التوسيع بالمعنى الحقيقي للشکل العام للازياء المسرحية اختيار العناصر المؤتلفه من اجل الوصول الى المعنى الصوري بشکل مباشر وسريع وواضح من دون الدخول الى جدلية التأويل والتغيير.
وختم البحث بقائمة المراجع والمصادر العربية والاجنبية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Controversial and different controversy in the formation of theatrical costumes (Iraqi theater as a model)

المؤلفون [English]

  • Mahmoud jabbary hafiz 1
  • Brada atiyah thabit 2
المستخلص [English]

This study deals with the controversy between recombinant and different theatrical fashion combinations by combining design elements. that in turn stimulate the attention of the recipient or distract his focus by choosing the recombinant elements he has or  by choosing different in terms of rhythm and sources of influence and issuance and formal consistency and volumetric proportions which is reflected in the understanding and awareness of the general meaning for costumes and the expansion of developing hypotheses and intellectual aesthetic readings by the theater recipient.
What is meant by the authorship on all the plastic units that collect their elements in the direction, goal or unification and convergence of the parts that make up the plastic unit, whereas the different is intended in terms of contrast, repulsion, disagreement and the violation of the parts in the plastic elements of the design unit and an example of that is the difference in the color element as in the difference between white and black color, Accordingly, the design formation of the fashion unit is subject to the dialectic that exists between a coalition and the difference in the choice of elements (line, color, texture, size, mass, space) and others in the fine elements that work to produce the final image of one Fashion in the theater.
In order to reach the achievement of the goals of the current study and extract useful and very realizing scientific and academic results, the study was divided into chapters where the first (methodical) chapter contained the research problem that was a controversial philosophical question which is ((how to form a fashion design unit according to the different and different elements) In the theatrical performance?)), And the main objective of the research has been set in ((revealing the different and different aspects in choosing the elements of fashion formation in the theatrical show)), and the importance of the research came to highlight the dialectic of choosing the elements of fashion design in terms of difference and coalition and expanding the circle of interpretation and understanding For the visual image For fashion and benefit workers in the field of performing arts in general, and also the limits of research and terminology were defined at the end of the first chapter,
 and the second chapter (theoretical framework) came in several topics: namely
The first topic: Controversial dialectic and different theatrical costumes.
The second topic: the formal meaning of fashion according to the different and recombinant.
The chapter ended with the most important indicators of the theoretical framework and its consideration of criteria in the analysis of samples, and the third chapter (research procedures) came in defining the research methodology and the descriptive (analytical) approach and the analysis of the sample and its tools in the analysis came, as the fourth chapter (research results) came and the most important of them were:
1_The formation of the dramatic event is embodied according to the dialectic of the recombinant and the different in the signs of the visual elements, especially the formations of theatrical costumes.
2_The choice of the visual elements according to the recombinant and the different depends on the aesthetic, intellectual, professional and creative awareness of the theater director, the theater costume designer and the extent of the absorptive capacity of the philosophical concept of the theatrical show in general in order to achieve a theatrical performance with various readings according to the visual rhetorical level.
As for (the study's conclusions) were among the most important:
1_In order to achieve departing from the ordinary and entering into the world of interpretation and comprehensive change, the fashion designer pushes the selection of different elements in its compositions in order to break the familiar, generate various meanings, and move away from the recombination in the choice.
2_In the event of expansion in the true sense of the general form of theatrical costumes, selecting the recombinant elements in order to reach the graphic meaning directly, quickly and clearly without entering into the dialectic of interpretation and change.

The research concluded with a list of Arab and foreign references and sources.