نظريات دراسـة الـمعـنى (بين التراث اللغوي العربي والدرس اللغوي الغربي)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

إن نظريات دراسة المعنى حاضرة في التراث اللغوي والأصولي عند العرب القدامى، إلا أنها کانت متفرقة وغير مجموعة في علم خاص بها، ولم يهتم أحد من القدامى ببيان إطارها النظري ووضع قواعدها وأرکانها، وهو ما تحقق لاحقًا على أيدي علماء اللغة الغربيين الذين اعتنوا بدراسة المعنى فوضعوا النظريات لذلک، وحددوا ضوابطها وسماتها وخصائصها ومبادئها.
وإن جزئية المعنى شهدت اختلافات متعددة في تحديده وآليته وموضوعه وميدانه، فکل منهم ينظر إلى المعنى نظرة خاصة.
فالنظرية الإشارية ترى أن المعنى هو ما تشير إليه، لکن فکرة وجود کلمتين مترادفتين تشيران إلى المرجع نفسه يجعل العثور على جوهر المعنى غير دقيق.
والنظرية التصوُّرية ترى أن جوهر المعنى هو الصورة الذهنية، وکان على هذه النظرية مجموعة من المآخذ؛ حيث إنها تفسِّر الأشياء الغامضة والمعاني بالأفکار والتصورات.
والنظرية السلوکية ترى أن المعنى هو حصيلةُ علاقة لغوية نفسية بين المثير والاستجابة، لکنها أغفلت کثيرًا من الأحداث التي لا يمکن قياسها لعدم قدرتها على إنتاج استجابات أو ميولات.
والنظرية السياقية استطاعت أن تجد حلًّا لدراسة المعنى وتجاوز مآخذ النظريات الموازية لها في ميدان نظريات دراسة المعنى، فتناولت دراسة المعاني وفق سياقاتها المتنوعة، سواء أکانت هذه الکلمات مبهمة المعنى في نفسها أم لا تحتوي على صور ذهنية، أم منفصلة عن الاستجابات، فجميعها لها استعمالات خاصة بها إذا تم النظر إلى معناها في سياق ما.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Theories of the study of meaning (Between the Arab linguistic heritage and the western language lesson)

المؤلف [English]

  • Shafi Muhammad Saif Al-Azmi
المستخلص [English]

Theories of study of meaning have their roots in the linguistic and fundamental heritage of ancient Arabs. However, it was scattered and not compiled in a devoted science. None of the ancient Arabs demonstrated its theoretical framework and developed its rules and elements, which was achieved later by western linguists, who cared for studying semantics. Therefore, they developed the related theories and set their rules, characteristics, features and principles.
The field of meaning witnessed various differences concerning definitions, mechanisms, topics and areas, as each investigates meaning from a special perspective.
Denotational Theory considers meaning as the indication. However, the conception of having two synonyms denoting the same reference renders the essence of meaning inaccurate.
Ideational Theory looks at the meaning as the mental image, but it was severely criticized, as it interprets ambiguous things and meanings by ideas and conceptions.
Behavioral Theory considers that meaning is the outcome of psycholinguistic relationship between the stimulus and response. On the other hand, it neglected many events that are unmeasurable for not generating responses or inclinations.
Contextual Theory managed to find a solution for studying meaning and overcoming flaws of similar theories in the realm of meaning theories. It addressed meaning in various contexts. Whether words are ambiguous, not containing a mental image or separated from responses, they have special applications as the meaning is investigated in a certain context.