القيم التربوية في وصايا لقمان الحکيم ودورها في تربية الفرد والمجتمع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علوم القرآن - کلية التربية للبنات - جامعة بغداد

المستخلص

يعد القرآن الکريم الموجه الأساس للتربية وأهدافها وميادينها ومناهجها وأساليبها ووسائلها، في إعداد الإنسان فکرياً وروحياً ونفسياً ووظيفياً، مراعياً في ذلک استعداداته وقدراته، وحاجات المجتمع الذي يعيش فيه.
إذ أن تربية الأبناء في حياتنا الحاضرة أصبحت صعبة جداً في ضوء امواج عاتية من التحديات وتحتاج أول ما تحتاجه في سلم أولوياتها الإيمان المطلق بمسؤولية جميع مؤسسات المجتمع بدءاً بالأسرة مروراً برياض الأطفال الى المدرسة والجامعة والمسجد والاعلام الى غير ذلک، وتنشئة الابناء واعدادهم لمواجهة تحديات المستقبل ومشکلاته.
من هنا يکتسب البحث أهميته من أهمية دعوة القرآن الکريم الى تربية الانسان واعداده وتأهيله بوصفه الخليفة في الارض، وعليه اعمارها وبنائها عن طريق العلم والبحث والنظر المستدام في عظيم خلق الله وملکوته.
وأود أن أؤکد أنه ليس هناک في مجال الدراسات القرآنية أو الدراسات التربوية، خلق من عدم، أو ابتداع من فراغ، بل الأمر أولاً وآخراً أمر نضج متراکم عبر الزمان وجهد موصول على مر الأيام، لذا فان معرفة القيم المستنبطة من الآيات القرآنية المتمثلة بوصايا لقمان الحکيم لابنه زاداً مستمراً ننهل منه کلما حاولت التحديات التي تحيط بنا أن تضيق علينا المکان.
ويهدف البحث الى تعرف القيم التربوية المستمدة من وصايا لقمان الحکيم لابنه في محاولة لتذکير الدعاة والمربين والاباء بما تضمنته تلک القيم من اساليب تربوية مهمة، تمثل اساس بناء الانسان وتربيته واعداده.
ولتحقيق هدف البحث اعتمدت المنهج الوصفي التحليلي للايات القرآنية في سورة لقمان .
وأهم ما جاء به البحث ما يأتي:
 الآيات القرآنية لوصايا لقمان الحکيم التربوية .
 القيم التربوية المستنبطة من الآيات القرآنية .
دور الوصايا في سلوک الفرد والمجتمع.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Educational values in the commandments of Lukman al-Hakim And its role in raising the individual and society

المؤلف [English]

  • Esraa Ibrahim kamel
المستخلص [English]

The Holy Qur’an is the basis of education. Goals, fields, approaches, and methods of the Holy Qur’an prepare the person intellectually, spiritually, psychologically and functionally, taking into account the persons' preparations and capabilities, and the needs of the society in which he\she lives.
The raising of children currently has become very difficult because of the strong waves of challenges and needs. The first need in the priorities list is the absolute belief in the responsibility of all institutions of society, starting with family, through kindergarten to school, university, mosque, media, etc., and raising children and preparing them to face future challenges and problems.
The research acquires its importance from the importance of inviting the Noble Qur’an to raise, prepare and qualify the human being as the caliph in the earth, and the human must build the earth through knowledge, research and sustainable consideration of the great creation of God and his kingdom.
I would like to emphasize that there is no field of Quranic studies or educational studies that have created from lack, or innovated from a vacuum, but rather first and foremost, it is a matter of accumulated maturity over time and connected efforts over the days. Accordingly, knowing the values ​​derived from the Quranic verses which represented by the commandments of Luqman al-Hakim to His son has a continuous increase. We draw strength from him whenever the challenges surrounding us and try to narrow our place.
The research aims to identify the educational values ​​derived from the commandments of Lukman al-Hakim to his son in an attempt to remind the preachers, educators and, parents with the important educational methods that these values ​​contain. These values represent the basis for building a person's education.
To achieve the goal of the research, I adopted the descriptive and analytical approach to the Quranic verses in Surat Luqman.
The most important findings of the research include the following:
1. The Qur'anic Verses of the commandments of Luqman al-Hakim are Educational.
2. Educational values ​​derived from Quranic verses.
3. The role of wills in the behavior of the individual and society.