الهندرة ودورها في إدارة الجودة الشاملة في التعليم العالي – أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک خالد نموذجا.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

مع ازدياد الانفجار المعرفي الذي شهدته العقود الأخيرة،وما استتبع ذلک من ظهور نظريات جديدة، وتقنيات تعليمية متطورة أوجدتها بحوث عملية متقدمة ومتسارعة،أصبح لزاما على مؤسسات التعليم العالي إعادة النظر جذريا في الخدمة التعليمية التي تقدمها لکي تتواکب مع هذه المتغيرات باعتبارها الممول الرئيسي لسوق العمل بالکفاءات الأکاديمية والمهنية مما يؤثر على اقتصاد الدول على کافة الأصعدة.
ومن خلال ما سبق يمکن القول بأن الهندرة  في التعليم العالي ما هي إلا عملية يراد من خلالها إعادة هيکلة النظم الإدارية للوصول إلى الجودة الشاملة من  خلال  مجموعة من الإجراءات والتقنيات  تساعد في تقليل الوقت والجهد والتکلفة وتؤدي إلى سرعة الإنجاز والدقة في الأداء بعيدا عن تکرار الأعمال والبيروقراطية، مما يؤدي إلي الوصول إلي الجودة الشاملة .
وتسعى الباحثتان من خلال هذه الدراسة إلى الوقوف على واقع تطبيق  الهندرة في جامعة الملک خالد ودورها في إدارة الجودة الشاملة  من خلا ل استبيان صمم لهذا الغرض لأعضاء هيئة التدريس، مکون من ستة محاور، وهي عملية التدريس والتقييم و الإرشاد الأکاديمي وجودة الخريجين والبحث العلمي و جودة المؤتمرات وبرامج الخدمة العامة، ويحتوي على إحدي وثلاثين فقرة. ولقد أظهرت النتائج أن درجة استخدام الهندرة لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملک خالد کانت مرتفعة في المحاور الست للاستبانة .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Redesigning administrative processes(BPR) and their role in the management of total quality in higher education - Faculty members at King Khalid University as a model.

المؤلفون [English]

  • Amal abdullaziz
  • sekina mohamed
المستخلص [English]

As the cognitive explosion of recent decades has increased, new theories have emerged. Advanced educational techniques created by advanced and accelerated practical research, higher education institutions must radically reconsider their educational service to cope with these variables as the main financier of the labor market with academic and professional competencies, affecting the economy of countriesat all levels.
In the foregoing, it can be said that Redesigning administrative processes(BPR) in higher education is a process in which administrative systems are to be restructured to achieve total quality through a range of procedures and techniques that help reduce time, effort and cost and lead to rapid delivery and accurate performance away from business and bureaucratic repetition. This leads to the total quality.
Through this study, the researchers seek to know the reality of the application of the Redesigning administrative processes(BPR)  in King Khaled University and its role in the management of total quality through a questionnaire designed for this purpose for the faculty members, consisting of six axes. It is the teaching, evaluation, academic guidance, graduate quality, scientific research, conference quality and public service programs, and contains 31 paragraphs. The results showed that the degree of Redesigning administrative processes(BPR) used by faculty members at King Khaled University was high in the six axes of resolution.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Redesigning administrative processes(BPR)
  • total Quality Management
  • King Khalid University
  • Faculty members