المشهدية في الشعر العربي المعاصر (ديوان شجر الحزن لصديق عطية نموذجا)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب والنقد المساعد _الکلية الجامعية بالوجه _جامعة تبوک.

المستخلص

مر الشعر العربي_عبر تاريخه الطويل_ بجملة من التحولات ، بدأ عمودياً حيث ثبات الإيقاع وقولبة الشکل ، ثم قصيدة التفعيلة ، التي کانت ابناً شرعياً للتحولات الثقافية والجمالية فى الواقع العربى الجديد لکنها  اعتمدت  موسيقاها على تکرار إحدى بنيات تفاعيل البحور لکنها التزمت فى(أسطرها) الشعرية بعدد محدد من التفعيلات،ثم قصيدة النثر حيث خفوت الإيقاع والتشکيل الجمالى لليومى الحسى المعيش،ولا نذهب بعيداً حين نزعم أن السرد ولد مع القصيدة العربية  منذ بواکيرها، أوربما کان (الحکي) أساساً لبنائها،لکنها مع ذلک غنائية،أحادية الصوت،أما في عصرنا الحديث، وبعد استحداث فنون أدبية أخرى، کالمسرح، والرواية، وفنون أخرى بصرية کالسينما، صار تداخل القصيدة المعاصرة مع تلک الفنون شاهداً على تداخل الأجناس الأدبية، وجعلها تنحو إلى الدرامية والبناء التصويري المشهدي، وجعلها أکثر تمثيلاً لحياتنا المعاصرة بما تعج من متناقضات وصراعات، وجعلها، کذلک، قادرة على تجسيد رؤى صاحبها المتشابکة وافکاره المتضاربة، إذاً ..فالمشهدية في القصيدة المعاصرة ليست مجرد حلى، إنما هي تحول جوهري فى بنائها ، ووظائفها تبعاً لتحول عصرها الذي جعل الشاعر المعاصر أکثر ثقافة، وصارت أفکاره ومشاعره أکثر ترکيباً، لا تسعفه القصيدة الغنائية أحادية الصوت في تمثيل رسالته الفنية العصرية .
وستتخذ الباحثة من ديوان (شجر الحزن) للشاعر / صديق عطية صديق مجالاً لدراسته التطبيقية، لغناه الإبداعي ووعيه بالمشهدية في الشعر وحسن توظيفه لها.
 وقد انتظم البحث في عدة محاور:
الأول : البناء الدرامي في القصيدة المعاصرة.
الثاني: السرد والتصوير المشهدي.
الثالث: السرد وفجواته الجديدة.
الرابع: حيلة الأصوات
ثم خلُص البحث إلى خاتمة عرض فيها أهم النتائج ، تبعها بقائمة المصادر والمراجع .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Scenery in Contemporary Arabic Poetry Siddique Atia Siddique’s Trees of Sorrow as an Example

المؤلف [English]

  • Soad Abdulhalim Ahmed Ibrahim
المستخلص [English]

The Arabic poetry, through its long history, underwent a series of transformations. These included in the first place the commitment of poets to the stability of the rhythm and the molding of the form. That was followed by the development of poetry based on poetic feet which reflected the cultural and aesthetic transformations in the Arab reality. It was characterized by the repetition of a number of feet with considering the numbers of feet in each line.Then came the prose poem (written like prose, in paragraphs than verse) which was characterized by the decline of the rhythm and the aesthetic formbut preserving poetic qualities such as heightened imagery, parataxis and emotional effects.This kind of poetry may have led to the development of narrative poetry although it is always suggested that narrative poetry was born with the Arabic poem since its inception. It can be even claimed that the narrative has always been a basic component in poetry construction.
In the modern age, and after the development of other literary genres, such as the drama, novel, and other visual arts such as cinema, the interaction of the contemporary poem with these arts witnessed the emergence and development of new literary genres and made them tend to dramatization and the scenery construction as representation and manifestation of our contemporary life with its contradictions and conflicts. Contemporary poetry, thus, reflects the conflicting and confusing views and thoughts of the poets.
Scenery in the contemporary poetry is not merely an ornament, but is a fundamental transformation in its construction and functions according to the transformation of the age itself, where contemporary poetsare more knowledgeable, and their ideas and feelings more complicated and sophisticated. In this way, the conventional construction of the lyric poemsby single voices is no longer appropriate for conveying and communicating poets’ modern artistic messages.
This study is based on the investigation of the representation of scenery in Siddique Atia Siddique’s Trees of Sorrow. The study addresses the following conceptions: (1) the dramatic construction of the contemporary poem, (2) narration and scenery in poetry, (3) narration and its new gaps, (4) and the use of poetry sound effects. Finally, a summary of the most important results and findings, followed by a list of sources and references are provided.

الكلمات الرئيسية [English]

  • scenery
  • dramatic construction
  • narrative
  • poetry sound devices