استراتيجية العصف الذهني وامکانية تطبيقه في خطة التربية الفنية للمرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تدريسية / متوسطة الشهيد نجم عبد الله السوداني

المستخلص

استراتيجية العصف الذهني وامکانيه تطبيقه في خطه التربية الفنية للمرحلة المتوسطة انا اهمية البحث تنبع من اهميه خطه البحث التربية الفنية نفسها،في جعل دروس التربية الفنية اکثر تشويقا واشارة للمتعلم لانه محورالعملية التعليمية. لذلک يهدف البحث عن امکانيه تفعيلا ستراتيجية العصف الذهني وربطها بخطةالتربية الفنية . ووحددت الباحثة حدودالبحث للمرحلة ا لمتوسطة  للدراسة ا لنهارية -الرصافة  الأولى للعام الدراسية ٢٠١٨-٢٠١٩. وحددت المصطلحات وهي:- (استراتيجية، العصف الذهني، خطة التربية الفنية ) بالنسبة للدراسات السابقة فانها شکلت مرتکزا مهما للباحثة منها :-
1-     دراسة سليم ٢٠١١
2-     دراسة کاظم ٢٠١١
اعتمدت الباحثة المنهج  ا لوصفي لتحقيق هدف البحث ، واداة البحث کانت الاستبانة وهي اکثر الوسائل لوصف جمع المعلومات البحثية شيوعا ، وکانت فقراتها مقسمة الى مجالين:-
1-     مجال يتعلق بالمدرس
2-     مجال يتعلق بالطالب
وتتم استخدام وسائل اخصائية منها :-
1-     معامل ارتباط بيرسون لحساب الثبات
2-     معامل فينشر لحساب الحدة.
ظهرت  نتائج  متعلقة بهدف البحث ان هناک 16 فقرة تتراوح حده الفقرات (٢-٩٠,ر) ورتبت فقارتهاحسب أهميتها من خلال النتائج التي حصل عليها الباحث . وفي ضوء النتائج والاستنتاجات يوصي الباحث بامور عدة منها:-
1-     استمرار وحدات الاشراف التربوي والاختصاصي والجهات المسؤولة من تدريب المدرسيين في وزارة التربية والاکثار من الدورات التطورية التي تؤکد على الاساليب الحديثة
2-     المحاولة الجدية من قبل ادارات المدارس من مواکبة عملية التقديم السريع من الناحية العلمية ، وعدم التمسک بالروتين الممل

عنوان المقالة [English]

Brainstorming strategy and its applicability to the art education plan for the middle stage

المؤلف [English]

  • Salsal qasim Abbas
المستخلص [English]

  The strategy of brainstorming and the possibility of its application in the plan of art education for the intermediate stage that the importance of research stems from the importance of the plan of art education education itself, in making art education lessons more interesting and a reference to the learner because it is the focus of the educational process.  Therefore, the research aims at the possibility of activating the strategy of brainstorming and linking it to the plan of art education.  The researcher unified the limits of research for the intermediate stage of the day study - the first Rusafa for the academic mission 2018-2019.  And defined the terms are: - (strategy, brainstorming, art education plan) For the previous studies, they formed an important basis for the researcher, including: -
 1 - Study Salim 2011
 2 - Study Kazim 2011
 The researcher adopted the descriptive approach to achieve the goal of the research, and the research tool was a questionnaire which is the most common means to describe the collection of research information, and the paragraphs were divided into two areas: -
 1. A field related to the teacher
 2. A field related to the student
The use of specialized means, including: -
 1. Pearson correlation coefficient to calculate stability
 2 - Venture coefficient to calculate the sharpness.
 The results related to the research objective showed that there are 16 paragraphs ranging from paragraphs (2 - 90, t) and arranged their paragraph according to their importance through the results obtained by the researcher.  In light of the findings and conclusions the researcher recommends several things, including: -

 1 - Continuation of the units of educational supervision and specialist and the responsible bodies of training teachers in the Ministry of Education and Alaktharman evolutionary courses that emphasize modern methods