ذکا ء الحکمة وعلاقته بأساليب التعلم لدى طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

وزارة التعليم العالي والبحث العلمي - جامعة بغداد- کلية التربية للبنات

المستخلص

هدف البحث الحالي التعرف على مستوى ذکاء الحکمة لدى طلبة الجامعة، والتعرف على العلاقة بين ذکاء الحکمة وأساليب التعلم لدى عينة البحث، وللتحقق من أهداف البحث اختارت الباحثة مجتمع دراستها المتمثل بطلبة جامعة بغداد،  ولقد بلغت عينة البحث (410) طالباً وطالبة.
ولأجل قياس متغيرات البحث, قامت الباحثة بأعداد مقياس ذکاء الحکمة وفقاً لنظرية ستيرنبيرغ, والمتکون من(34) فقرة, وتبني مقياسي اساليب التعلم المتکون من (12) موقفاً, وکل موقف يتألف من اربع عبارات, ذات التدرج الرباعي, اعطيت له الدرجات(4,3,2,1).
وبعد تطبيق المقاييس على أفراد العينة وتحليل استجاباتهم احصائياً ، اشارت النتائج الى: ان طلبة الجامعة(عينة البحث) يمتلکون ذکاء الحکمة، کما اظهرت النتائج الى عدم وجود علاقة دالة احصائياً بين ذکاء الحکمة وأساليب التعلم (التقاربي, التباعدي, الاستيعابي, التکيفي)لدى طلبة الجامعة.

عنوان المقالة [English]

Intelligence Wisdom and their Relation to Learning Style at University Students

المؤلفون [English]

  • Ragaa Sadam
  • Seham Kazem
المستخلص [English]

The current research aims to  know the level of intelligence wisdom of university students, and know the relationship between the intelligence wisdom and learning style at The research sample, To achieve the objectives of the research, the researcher chose to study the community of Baghdad University students, and the sample reached (410) students.
       In order to measure the variables of the research, the researcher prepared a measure of the intelligence wisdom according to Sternberg theory, which consists of (34) items,. The second measure is the learning styles for the University students, the researcher  adopt the standards of learning styles, the scale of learning styles in the final version of(48)item ,Consisting of (12) position, and each position consists of four phrases, the four-step, was given to him, grades (1,2,3,4).
     The most important results have been attained after applying this scales on the sample of the research, the most important results were:
University students (research sample) have the intelligence wisdom.

There is no statistically significant relationship between the intelligence wisdom and the learning styles (converge, diverge, assimilator, Accommodators) among university students.