دور المؤسسات التربوية في تعزيز الأمن الفکري لدى الناشئة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد الدکتور بوزارة التعليم العالي والبحث العلمي- جامعة بغداد- مرکز التعليم المستمر

المستخلص

يهدف البحث إلى تعرف دور المؤسسات التربوية في تعزيز الأمن الفکري  لدى الناشئة.
يعد الأمن الفکري الرکيزة الأساسي في بناء الأجيال وتشکيل المنظومة القيمية والمعرفية والمهارآتية لأفراد المجتمع بشکل عام ولشبابنا بشکل خاص أن مفهوم الأمن الفکري وتعزيزه في نفوس الناشئة لا يقتصر على المؤسسة التعليمية وحدها بل يشمل جميع المؤسسات المعنية بتنشئة الجيل کلا حسب دوره مثل البيت والمسجد والأعلام المرئي والمسموع فضلا عن مؤسسات المجتمع المدني أن جميع هذه المؤسسات تتحمل دورا أساسيا في مجال الأمن الفکري لذا يتطلب التنسيق والتکامل فيما بينها من خلال صياغه خطاب تربوي أمني موحد يرکز على حصانه ووقاية البناء الفکري  للشباب. لقد تناول البحث دور کل مؤسسة من المؤسسات التربوية في تعزيز الأمن الفکري  لدى الناشئة وبين أهميتها واثرها في ترسيخ وتصحيح الأفکاروالمبادئ والقيم بالاتجاه الصحيح کما وضح البحث الخطوات العملية لذلک.
وختم البحث بمجموعة توصيات أهمها

 على وزارة التربية والتعليم العالي تبني  صياغة استراتيجية وطنية لتعزيز الأمن الفکري داخل المدارس والجامعات وبشکل عاجل بالتعاون مع مؤسسات الدولة کافة الرسمية وغير الرسمية والعمل الجاد على تطبيق الاستراتيجية وتفعيلها  في المدارس والجامعات لوقاية وتحصن الشباب من الانحرافات الفکرية الضالة.
تطوير أساليب البحث العلمي الأمني وتبين النتائج التي تصل اليها تلک البحوث في تشخيص وتحليل مشکلة الانحرافات الفکرية وکيفية معالجتها.
صناعة اعلام حر نزيه مدروس يعمل باخلاق المهنة الصحفية لانتاج خطاب اعلامي مستنيريجمع الامة ولايفرقها وذالک من خلال وضع فلسفة اعلامية موحدة من قبل الدولة , والعمل على تنفيذها ومتابعتها.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of educational institutions in strengthening Intellectual security for young people

المؤلف [English]

  • Arkan Saeed Khattab
المستخلص [English]

            This research aims to know the role of educational institutions to strengthen intellectual security fro freshmen.
            Intellectual security represents the essential prop to establish generations and formations of knowledge, value system and skills for community members in general and young people in particular. The concept of intellectual security  and its strengthen in the freshmen spirit is not for educational institute only, but it includes all specialized institutions for brining up the next generation such as home, mosque, and audio visual medial in addition to, civil society institutions.
            All those institutions carry main role in intellectual security, therefore, they have been required coordination and integration to form unified educational and security speech that concerned with immunity ad protect intellectual youth construction.
            This research deals with the role of educational institutions to strength the intellectual security for freshmen, besides its importance and impact in consolidation and correction of ideas, principles and values in the right direction as shown in practical steps.
Recommendations :
1. Ministry of Education and Ministry of higher education should build strategic nationalism to strength the intellectual security inside schools and universities in cooperation with all formal and informal institutions, and work hard to apply and implement the strategy in the schools and universities to protect and fortify the youth from stray intellectual distractions.

2. Development methods of scientific research in security, the results indicate that research diagnosis and analysis of intellectual distractions problem and how to address them.