تحوّلات المکان والموضوع في الدّراسات الانثروبولوجيّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد /کلية الآداب/ قسم علم الاجتماع

المستخلص

إن بحث تحولات المکان والموضوع هو مقاربة تحليلية للحقل النظري في الدراسات الانثروبولوجية على اختلاف مشاربها النظرية. وانعکاس هذه التوجهات على آليات الممارسة الميدانية. وجاء الترکيز على ثنائية المکان والموضوع من خلال تعريف الأول وعلاقته ببناء المنهج الانثروبولوجي وفهم نسبية الموضوعات الانثروبولوجية التي شکلت هوية التخصص مع المجال المکاني. وقد اعتمد هذا البحث على تساؤل أساس: ما السياق المکاني وما دوره في رسم المنهجية وتحديثها؟ وهل يمکن لنا أن نتبنى مفهوم المکان لاستنطاق التراث الانثروبولوجي فيما يتعلق بتحولات الموضوع وعلاقته بالمکان؟ إذ إن الهدف الذي ناضل من اجله الباحث الانثروبولوجي هو الوصول إلى الکيفية التي يتموضع فيها في مکان الدراسة والتموضع يعني القبول من الآخر الغريب في الميدان والمساحة التي تسمح له باستحصال المعطيات ومحاولة الربط بين المکان والموضوع.
اعتمد هذا البحث على ادبيات المدارس الانثروبولوجية الثقافية والاجتماعية ومناهجهما التي انبثقت من مبدأ النسبية الثقافية والاطر السياقية للمکان والزمان وثقافة مجتمع البحث وبنائه. وقد تمثل ذلک في تبني البحث المنهج التحليلي الوصفي الذي يعتمد على رسم مقاربات ذات بعد تاريخي وتقاطعي مقارن، وتتبع ماهية المکان في مدارس البحث الانثروبولوجي على اختلاف مرجعياتها التي شکلت صوراً متباينة للمنطلقات النظرية واختلاف أشکال المجتمعات المدروسة، فالمدرسة البريطانية رکزت على المکان إنموذجاً إرشادياً استدلت من خلاله على موضوع معين تتضح من خلاله بنية الثقافة والمجتمع. وبعد انتقالها للمدينة استبدلت هذا المنظور تحت محکومية المکان الواسع لترکز على موضوع معين. ولا تختلف المدرستان الامريکية والفرنسية عن البريطانية الا في توجهات معينة وهي ان البريطانية رکزت على تحوير المنهج وتطويره بخلاف المدرستين الأخريين اللتين رکزتا على تحديث وتطوير الاتجاه النظري الذي يوجه المنهج.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Place and subject shifts in anthropological studies

المؤلف [English]

  • Hussein Fadel Salman
المستخلص [English]

The study of the transformations of the place and subject is an analytical approach to the theoretical field in the anthropological studies of different theoretical approaches. And the reflection of these trends on the mechanisms of field practice. The focus was on the dualism of the place and the subject through the definition of the first and its relation to the construction of the anthropological approach and an understanding of the relative anthropological issues that formed the identity of specialization with the spatial sphere. This research has been based on a question based on: What is the spatial context and what is its role in drawing up and updating the methodology? Can we adopt the concept of place to explore the anthropological heritage in relation to the transformations of the subject and its relation to the place?The goal that the anthropologist has struggled to achieve is how to place himself in the place of study and positioning means acceptance of the other stranger in the field and the space that allows him to collect data and try to link the place and the subject.
The current research was based on the literature of the cultural and social anthropological schools and their methods which emerged from the principle of cultural relativism, the contextual frameworks of place and time, and the culture and structure of the research society. This was represented in the adoption of a descriptive analytical approach based on drawing approaches with a comparative historical and cross-historical dimension.
The British school focused on the place as a guiding model in which it derived from a specific place through which the structure of culture and society is revealed. After moving to the city, this perspective was replaced by a large-scale decision-making to focus on a specific subject. The British and American schools differ from the British only in certain directions, namely that the British focused on the modulation and development of the curriculum, unlike the other two schools, which focused on updating and developing the theoretical direction that guides the curriculum.