الکتابة الأکاديمية في کلية العلوم الاجتماعية والقانون بجامعة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تشکل الکتابة بأسلوب أکاديمي مناسب باللغة الانکليزية کلغة ثانية معضلة رئيسية بالنسبة لطلاب العلوم الإنسانية في المؤسسات العلمية العليا. ويمکن أن يعزى ذلک إلى حقيقة مؤداها أن مهارة الکتابة هي المسئولة عن صياغة المعارف ضمن مسارات متقنة. لقد تم إجراء هذه الدراسة لتناول مشکلات الکتابة الأکاديمية و للتمحيص في الکتابة الأکاديمية وفي أي مشروع متواصل يشمل الأبحاث التي يقوم بها الطلاب في کلية العلوم الاجتماعية والحقوق في جامعة الکويت. حيث يناقش  الباحث طرق تقديم منظور  خاص بأنشطة الکتابة الأکاديمية لطلاب المرحلة الجامعية الأولى وذلک لغرض اکتساب الثقة والسرعة في طريقة التعامل باللغة الانکليزية من أجل التعبير عن المعارف التي حصلوا غليها و للإجابة عن أسئلة باللغة الانکليزية. حيث أن هذه الأسئلة تشکل أساسا لتقييم جهود الطلبة ووضع درجات بخصوصها. وينفس الوقت شغل  تناول الصعوبات التي يواجهها الطلبة عند الکتابة بشکل أکاديمي حيزا واسعا في هذا البحث. من البدهي إن کتابة ما هو  منطوق وموجه بصرامة  يستند إلى الفوارق ما بين نمو القدرة اللغوية للمتکلم الأصلي وتلک التي يمتلکها المتکلم الأجنبي,  إذ أن متعلم اللغة الأجنبي يختلف عن المتکلم ألأصلي لتلک اللغة حيث ينقصه التمکن الوظيفي لقواعد اللغة الانکليزية, ويعبر عن خبراته الجديدة من خلال لغته الأم, ويکون ضعيف الاستعداد في إدراک الفوارق بين الأسلوب والتعبير عند عرض أفکاره ومواقفه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Writing Academically at the College of Social Sciences and Law of Kuwait University

المؤلف [English]

  • Abbas Al-Shammari
المستخلص [English]

          Appropriate academic writing in English as a foreign language constitutes a main problem to students of humanities at higher education institutions. This can be attributed to a fact that writing skill is the tool that coins knowledge within elaborated and organized tracks. This study is conducted to tackle the problems of the academic writing, and to poke through academic writing competence, and any ongoing project involving outside research of learners at the College of Social Sciences and Law of Kuwait University. The researcher discusses ways of providing sufficient scope to academic writing activities for under-graduate students to gain confidence, and speed in handling English to express their knowledge and answer questions in writing. The questions are taken as the basis for grading and assessing students' efforts.  Meanwhile, the difficulties that students encounter in writing academically have also engaged a wide space of this research. Axiomatically, strictly controlled written utterances rests on differences between the native speaker's growth of language ability and that of a foreign learner. The foreign language – (Daborn, E. 2002)- thinks that learner, unlike the native speaker, lacks a functional command of English grammar, verbalizes his new experiences in his mother tongue, and is ill equipped to perceive the variances between styles and registers when promoting his thoughts and attitudes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • academic writing
  • writing competence
  • functional command
  • writing difficulties
  • foreign language