بناء الدولة والأمة من منظور النخبة المثقفة العراقية (دراسة سوسيولوجية على عينية من النخبة الشيعية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد – کلية الآداب – قسم علم الاجتماع

المستخلص

تنطوي مشاريع بناء الدولة والأمة ودراستها في حقل علم الاجتماع السياسي على توجهات نظرية عديدة، اقتصادية وسياسية وثقافية. وبما ان النخبة المثقفة في کل مجتمع تشکل الحلقة الأهم في بناء الأفکار ونقد السلطة، وتوجيه الرأي العام، بما لها ولديها من إمکانيات وأدوات معرفية، فإن دورها يکون حاسما أحيانا في بلدان خرجت للتو من النظام الدکتاتوري نحو نظام ديمقراطي منفتح. ان النخبة المثقفة الشيعية بعد سقوط نظام صدام عام 2003م اخذت على عاتقها نقد السلطات الحاکمة، وتسيير المظاهرات، والمطالبة بإصلاحات لم يتم تسليط الضوء عليها أکاديميا کما ينبغي. ان هذه الدراسة تسعى لفهم منظور النخبة المثقفة الشيعية حيال مشروع بناء الدولة والأمة في العراق. ومن اجل ذلک ومن خلال مقابلات مقننة ومنهج کيفي توصلت الدراسة الى جملة من النتائج أبرزها عدم حسم المثقفين الشيعة موقفهم من حدود تدخل الدين في الدولة، في الوقت الذي بدوا حادّين حيال کل ما يمتّ بصلة للإسلام السياسي الشيعي. کما ان التشتت والإحباط والتشاؤم بدت سمات غالبة على الحوار مع المثقفين الشيعة، مع اقرارهم بعدم وجود مشروع واضح المعالم للنخبة المثقفة العراقية حيال بناء الدولة والأمة في العراق.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

State and nation building from the perspective of the Iraqi intelligentsia (A sociological study in kind from the Shiite elite)

المؤلف [English]

  • Ali Taher Nasser Al-Hamoud
المستخلص [English]

State-building and nation-building projects in the field of political sociology involve many theoretical approaches, economic, political and cultural. As the educated elite in every society is the most important link in building ideas, criticizing power, and directing public opinion, with its potentials and knowledge tools, its role is sometimes crucial in countries emerging from the dictatorial system towards an open democratic system. After the fall of the Saddam regime in 2003, the Shiite intelligentsia was forced to criticize the ruling authorities, conduct demonstrations, and demand reforms that were not properly highlighted academically. This study seeks to understand the perspective of the educated Shiite elite on the project of building the state and the nation in Iraq. For this reason, and through structured interviews and qualitative methodology, the study reached a number of results, most notably the failure of the Shiite intellectuals to resolve their position on the limits of religion interference in the state, at the time they began sharp on everything related to Shiite political Islam. Disagreement, frustration and pessimism have been dominant features of dialogue with Shiite intellectuals, acknowledging that there is no clear-cut project for Iraq's educated elite to build a nation-state in Iraq.