الميول القرائية لدى اطفال الرياض من وجهة نظر اولياء الامور

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد- کلية التربية للبنات - قسم رياض الاطفال

المستخلص

هدفا البحث التعرف الى :
1-  الميول القرائية لدى اطفال الروضة (مرحلة التمهيدي )  .
2-  التحقق من الفرضية الصفرية التالية : لايوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة 05, 0بين متوسط درجات الاناث ومتوسط درجات الذکورعلى مقياس الميول القرائية.
تکونت عينة البحث من (100) طفل وطفلة بعمر (5-6) سنوات مرحلة التمهيدي، اختيرت العينة من رياض الاطفال الحکومية في بغداد جانب الرصافة الثانية ، بالطريقة العشوائية  .اعدت الباحثة مقياس الميول القرائية  ويتکون من ( 20 ) فقرة  . طبقت الباحثة  المقياس باجابة اولياء امور الاطفال عنه  ، وللتحقق من صدق الاختبار اعتمدت الباحثة على مؤشر الصدق المنطقي وصدق البناء ، ولتقدير الثبات اعتمدت  طريقة الفا -کرونباخ .
اظهرت النتائج ان اطفال الرياض يتمتعون بميول قرائية  ، کما اشارت النتائج الى لا توجد فروق ذات دلالة احصائية لمتغير النوع (ذکور- اناث ) على المقياس  ، وخرجت الباحثة ببعض التوصيات والمقترحات .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Reading tendencies among children kindergartens from the viewpoint of parents

المؤلف [English]

  • Susan Abdullah Muhammad
المستخلص [English]

Research Summary: The two objectives of the research are to identify:
1-       Reading tendencies for kindergarten children (introductory stage).
2-      Verifying the following zero hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of significance 0, 05 between the average female grades and the average male grades on the measure of reading tendencies.
The research sample consisted of (100) children males and females (5-6 years old), the introductory stage, the sample was chosen from government kindergartens in Baghdad the side of second Rusafa, by random method. The researcher prepared the measure of reading tendencies which consists of (20) items.  The researcher applied by answering the parents of the children about him, to verify the validity of the test, the researcher relied on the logical validity index and the validity of the construction, and to estimate stability, she adopted the Alpha-Cronbach method.

The results showed that kindergartens children have reading tendencies,   and the results indicated that there are no statistically significant differences for the gender variable (males - females) on the measure, and the researcher has reached some recommendations and suggestions.