@article { author = {Aly Mazhar, Amal}, title = {“Revisiting or Inventing History? The Cases of Brian Friel’s Making History(1988) and Mahmoud Diyab’s Gate to Conquest”(1971)}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {1-17}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.171624}, abstract = {Representation of history in literature has always proved problematic due to the fact that authors find themselves in the dilemma between  depicting an impressive “narrative” or  a historically authentic account. In an article entitled “Literature writing History” ,prominent Shakespearean scholar John Drakakis queries ”Is the writing of history a recording of the event, an act of referential fidelity whose authenticity supersedes matters of epistemology or even teleology, and for whom language is primarily instrumental, a transparent window onto objective truth?”(28).Moreover ,in his seminal book Inventing Ireland, Declan Kiberd points to “the crisis of representation”(633) of historical figures and events for “it is human nature to name as truth what is usually the narrative most flattering to ruling vanity”(633). The two selected plays in this paper Mahmoud Diyab’s Gate to Conquest(1971) and Brian Friel’s Making History(1988)addresstheissueofhistoricalrepresentation,  as”the best possible narrative” as Archbishop Lombard ,the biographer of Hugh O’Neil’s life urges, or as  “authentic” fact. O’Neil’s controversial status due to his double loyalties to England and Ireland may have led historians to tamper with some details to offer an impeccable history, which Friel attempted to redress by offering an authentic historical representation. Similarly, Gate to Conquest(original title Bab el Futuh) attempts to offer a “truthful reconstructed reading of the past” not as it actually happened ,but rather as an ideal of what should have happened.}, keywords = {representations,objective and subjective history,”official” versus reconstructed history,Brian Friel,Making History,Mamoud Diyab,Gate to Conquest}, title_ar = {إعادة قراءة التاريخ أم تزييفه؟ نماذج من مسرحية برايان فريل "تزييف التاريخ" (1988) ومسرحية محمود دياب "باب الفتوح"(1971)}, abstract_ar = {يمثل تناول التاريخ وتصويره في الأدب إشکاليه کبري نظرا لأن الکتاب الذين يقومون بذلک يجدون أنفسهم  في حيره مابين تصوير التاريخ علي إنه"روايه"مؤثره أو تسجيل أمين وحقيقي لما حدث بالفعل.في مقاله بعنوان"الأدب يکتب التاريخ"يطرح العلامه المتخصص في دراسات شکسبير جون دراکاکيس التساؤل الآتي"هل تعتبر کتابة التاريخ تسجيل للاحداث  يتسم بالإخلاص الذي تتجاوز مصداقيته أمورالإبستمولوجيا المعرفيه حيث  تقوم  اللغه أساسا  بدور فعال ،اي إنه بمثابة نافذه شفافه علي الحقيقه   "الموضوعيه".ومن جانب آخر فإن الناقد الأيرلندي الشهير دکلان کايبرد في کتابه "إختراع أيرلندا"يشير إلي"أزمة تصوير"الشخصيات والأحداث التاريخيه وذلک لأن" الطبيعه البشريه تجنح لإن تطلق کلمة الحقيقه علي الروايه التي تمتدح الذين يتولون االسلطه".                                                                     تتناول المسرحيتين "باب الفتوح" لمحمود دياب و"تزييف التاريخ" لبرايان فريل إشکالية التصوير التاريخي، إما بوصفه "أفضل الروايات" کما يعتقد لومبارد، کاتب السيره الذاتيه للبطل القومي الأيرلندي هيو أونيل، أو کواقع"حقيقي" حدث بالفعل. قد يکون موقف أونيل المثير للجدل من حيث ولاؤه المزدوج لإنجلترا وأيرلندا "هو مادعا بعض المؤرخين لتغيير بعض التفاصيل لکي يقدموا صوره نموذجيه لأونيل وتاريخ لايشوبه اي شائبه، وهو أمر حاول فريل أن يصححه وذلک بأن يقدم صوره حقيقيه.وبشکل مشابه،حاول دياب في مسرحية" باب الفتوح" أن يقدم قراءه حقيقيه للماضي ،ليس کما حدث بالفعل ،ولکنه يقدم صوره مثاليه لما کان  يجب أن يحدث.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171624.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171624_4a883d9e12c5bc89ff0cf96adce43410.pdf} } @article { author = {Hashish, Nadia}, title = {Irishness, Nationalism, Resistance: A Study of Pre- Famine Irish Society in William Carleton's Fardorougha The Miser}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {18-43}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.171625}, abstract = {This paper aims to explore Irishness, nationalism and resistance as three issues that typically characterize the early nineteenth century pre- Famine Irish society through a critical study of William Carleton's (1794- 1869) debut novel Fardorougha The Miser (1839). As famine is a fact of life in many pre- industrial societies, the Irish, rural society is no exception. Ireland is doomed with famines since the introduction of the potato growing to its land owing to either partial, or full crop failures. The potato blight which inflicted Ireland in 1945 caused the upper case Great Famine and attracted much critical attention worldwide, whereas relatively lower case famines of 1817 and 1822 for instance went unnoticed literary and critically, hence the purpose of this paper is to examine this neglected era. If not for Carleton, this critical moment in Ireland's history would have never been recorded. He gives a genuine portrayal of Pre- Famine Irish society which is obssessed with a fear of starvation, impoverished by a lack of food and cultural provisions, victimized by its famine conditions and authority mismanagement and threatened by vague politics and reckless violence. Fardorougha The Miser is not a reflection of the abhoring vice of avarice, but a product of its age; of pre- Famine, poverty- Stricken, badly ruled Ireland that is torn between an increasing sense of national identity and a growing current of secret resistance. Unlike loathing, literary misers like Molie`re's Harpagon, or Shakespeare's Shylock, Carleton's Fardorougha strikes as pathetic and his miserliness is partly justified being nourished in such dismal conditions. This paper employs Postcolonial theory and Cultural Studies theory drawing upon Edward Said's postcolonial critique, Frantz Fanon's revolutionary theory and cultural notions of racism in addition to Michel Foucault's concepts of power and practices of freedom which provide the necessary tools for understanding the three aforementioned issues that shape pre- Famine Irish society.}, keywords = {Irish Great Potato Famine,Pre- Famine Ireland,Colonialism,Postcolonialism,Irishness,Gaelic Leaguers,nationalism,Romantic Nationalism,Unionism,Catholic Emancipation,Gaelicization,Anglicisation,Land Laws,resistance,Whiteboyism,Ribbonism}, title_ar = {الهوية الايرلنديةِّ، الانتماء الوطني، المقاومة: دراسه للمجتمع الايرلندي لفتره ما قبل المجاعة الکبري في رواية وليام کارلتون فاردوروجا البخيل}, abstract_ar = {يهدف هذا البحث الي اکتشاف الهوية الايرلنديةِّ، و الانتماء الوطني، و المقاومة کثلاثة مواضيع واصفة للمجتمع الايرلندي لفتره ما قبل المجاعة الکبري في بدايات القرن التاسع عشر، و ذلک من خلال دراسة نقدية لرواية وليام کارلتون (1794- 1860) الاولي، و هي فاردوروجا البخيل (1839).  تعد المجاعة حقيقة حياتية في کثير من مجتمعات ما قبل الصناعة، و لذلک فان المجتمع الزراعي الايرلندي  لا يعد استثناء من هذه القاعده. لقد ابتلت المجاعات ايرلندا منذ استقدام زراعة البطاطس باراضيها، و ذلک نظرا لاصابة زراعته سواء جزئيا او کليا. تسببت اصابة البطاطس التي ابتلت ايرلندا في عام 1945 في حدوث المجاعة الکبري. و جذبت الانتباه النقدي علي المستوي العالمي بينما لم تجذب نفس الاهتمام تلک المجاعات الصغيره نسبيا کالتي حدثت مثلا في عامي 1817 و 1822 سواء من الناحيه الادبيه، او النقديه. لذلک فان هدف هذا البحث هو استکشاف هذه المرحلة المهملة دراسيا. و يرجع الفضل کله الي  کارلتون الذي بدونه لم يکن بالامکان ابدا تسجيل تلک المرحله الحرجه في تاريخ ايرلندا. فقد صور بدقه المجتمع الايرلندي لفتره ما قبل المجاعه الکبري و الذي کان مرعوبا خشية الجوع، و مفتقرا الي مؤن طعام، و مخزون ثقافي، و مجنيا عليه بسبب احوال المجاعة، و سوء تصرف السلطة، و مهددا بسياسة خاوية، و عنف عشوائي. لا تعد رواية  فاردوروجا البخيل انعکاسا لصفة البخل المذمومة، و لکنها نتاج لعصرها، عصر ما قبل المجاعة الکبري، و الفقر، و الحکم الفاسد الذي مزق ايرلندا مل بين احساس متزايد نحو الهوية الوطنية، و تيار آخذ في النمومن المقاومة السرية. و علي عکس تقديم البخلاء بصورة مذرية في الاعمال الادبية کصورة ارباجو عند موليير، او شايلوک عند شکسبير علي سبيل المثال، فان شخصية فاردوروجا عند کارلتون جاءت مثيره للتعاطف، وجاء بخله مبررا بترعرعه في ظل ظروف قاتمة. استخدم البحث نظرية ما بعد الاستعمار، و نظرية الدراسات الثقافية مستعينا بدراسة ادوارد سعيد النقدية، و نظرية الثوره، و الاراء الثقافية عن التمييز عند فرانتز فانون، بالاضافة الي مفاهيم القوه و مماراسات الحرية عند ميشيل فوکوه مما يمد البحث بالادوات اللازمة لفهم الموضوعات الثلاثة السابق ذکرهم، و التي تشکل المجتمع الايرلتدي لفترة ما قبل المجاعة الکبري.   }, keywords_ar = {مجاعة البطاطس الکبري الايرلندية,المجتمع الايرلندي لفتره ما قبل المجاعة الکبري,الاستعمار,ما بعد الاسبعمار,الهوية الايرلنديةِّ,الاتحادات الجيليکية,الانتماء الوطني,الانتماء الوطني الرومانسي,الاتحاد البريطاني الايرلندي,حرکة التحرر الکاثوليکي,الجيلکة,الانجلة,قوانين الاراضي,المقاومة,حرکة الاولاد البيض,حرکة الشرائط}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171625.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171625_c578e69ef41b2eb1c494831d993e7f48.pdf} } @article { author = {Hassan Ibrahim Abdulaal, Lamiaa}, title = {Mother Ireland: The Dilemma of Motherhood and Nationalism in Eavan Boland's Domestic Violence}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {44-62}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.171630}, abstract = {In her poetry, Eavan Boland (born 1944) challenges the inherited image of Irish womanhood and interrogates the Irish tradition that has ignored the feminine and transformed it into a muse. In Domestic Violence (2007), Boland attempts to recast the female poet and citizen into real identities and real voices. Having lived most of her life in diaspora between London, Ireland, and the United States, she feels disoriented and disconnected from a place called home or motherland. This, however, does not diminish her desire for belonging in any way. Questioning whether national space and identity are domestic, Boland examines domestic violence in the highly patriarchal Irish society while simultaneously studying the violence innate to both gender and national identities. For Boland, the familial relationship between the biological mother and daughter is skin to that between the female citizen and the nation. This paper will focus on the way Boland challenges the notion of the disempowered woman by re-examining the "Mother Ireland" myth. Boland is acutely aware that a poet cannot write outside the influence of culture and history. In her poetry, she questions the silencing of Irish women in Irish history in an attempt to reclaim the lost voices of the past. Thus, Boland's poetry, which deals with the everyday experiences of a woman in relation to contemporary issues as well as mythology and nationalism, shifts the focus and perspective of traditional Irish verse.}, keywords = {}, title_ar = {الأم أيرلندا: معضلة الأمومة والقومية في العنف المنزلي لإيفان بولاند}, abstract_ar = {حاولت ايفان بولاند من خلال أشعارها أن تتحدى الصورة النمطية للمرأه فى أدبيات الشعر الايرلندى و التى حولت المرأه الى مجرد الهام للشعراء مما أدى الى تجاهل حقيقة دور المرأه فى تاريخ ايرلندا. ففى ديوانها "العنف المنزلي" حاولت بولاند ان تقدم الصوت الحقيقى للمرأه الشاعره رغم علمها بالصعوبات التى تواجه المرأه الشاعره فى أيرلندا. فعلى الرغم من أنها عاشت معظم حياتها بين ايرلندا و انجلترا و الولايات المتحده الامريکية الا أن هذا لم يمنعها من التعبير عن الواقع الايرلندى من خلال فحصها للعنف الناجم عن المجتمع الابوى و الموجه للمرأه على المستويين العام و الخاص. هذا العنف الموجه للمرأه على وجه الخصوص لکونها أمرأه أدى الى اشکالية المرأه المواطن و علاقة المرأه بالفکر القومى الايرلندى. و لذلک فان بولاند أعادة النظر فى أسطورة "أيرلندا الأم" التى سيطرت على الادبيات الذکوريه فى أيرلندا من خلال اعادة احيائها للتاريخ المنسى للمرأه فى أيرلندا من ناحية ومن خلال تصويرها للحياة اليومية العادية للمرأه من ناحية أخرى للتأکيد على أن هذه المرأه انسان حقيقى و مواطن حقيقى. بعبارة أخرى فان بولاند رکزت على الحياة العادية للمرأه فى مقابل المرأه الاسطوره فى الشعر الايرلندى القديم من أجل تمکين هذه المرأة و اعطائها الحرية فى التعبير عن نفسها کمواطنه ايرلندية حقيقية. }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171630.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171630_0759fdaef4bcda7a6d21c2094fac9fee.pdf} } @article { author = {M. El-Sawy, Amany}, title = {Performativity of Gender in Marina Carr’s Low in the Dark}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {63-92}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.171631}, abstract = {This paper discusses Marina Carr’s Low in the Dark primarily in relation to its concern with gender identity. Grounding my analysis in Judith Butler’s writing on gender and performance, I discuss how Carr explores these issues in both the form and the content of the play. By modeling the style and the structure on Beckett’s Waiting for Godot, Carr prepares the audience for the absurdist elements within the play, as her characters explore their gendered sides of the stage and engage in a series of absurd, abstract performances.  I demonstrate, then, how the exaggerated and unrealistic role playing illustrate Carr’s point about the arbitrariness and fluidity of gender roles, as well as the importance of performance in defining one’s gender. Therefore, the characters are liminal in the sense that they are neither men nor women but can oscillate between the two simply by donning a pair of heels or picking up a pair of knitting needles. I also argue that Carr explores the issue of gender performance through many conventions of theatre, displaying a postmodern self-awareness in the play‘s multiple meta-theatrical elements. Finally, I discuss the importance of language in the play, focusing specifically on the use of naming in demarcating gender status.}, keywords = {}, title_ar = {الأداء الجنساني في مسرحية "مارينا کار" منخفض في الظلام}, abstract_ar = {تناقش هذه الورقة مسرحية "مارينا کار"  منخفض في الظلام فيما يتعلق باهتمامها بالهوية الجنسية. بناءً على تحليلي لکتابات جوديث بتلر حول الجنس والأداء ، أناقش کيف تستکشف کار هذه القضايا في شکل ومحتوى المسرحية. من خلال نمذجة الأسلوب والهيکل في مسرحية "ساميول بيکت" في انتظار جودو ، تعدّ "کار" الجمهور للعناصر العبثية داخل المسرحية ، بينما تستکشف شخصياتها جوانبها الجنسانية على المسرح وتشارک في سلسلة من العروض العبثية والغير الملموسة. سوف اتناول بالشرح ، إذن ، کيف أن الدور المبالغ فيه وغير الواقعي الذي يلعبه الابطال يوضح وجهة نظر "کار" حول التعسف والسيولة في أدوار الجنسين ، وکذلک أهمية الأداء في تحديد جنس الفرد. لذلک ، فإن الشخصيات محدودة للغاية بمعنى أنها ليست رجالًا أو نساء ، لکن يمکنها أن تتأرجح بين الاثنين بمجرد ارتداء زوج من الکعب أو استخدام زوج من إبر الحياکة. أنا أزعم أيضًا أن "کار" تستکشف مسألة الأداء الجنساني من خلال العديد من اليات المسرح ، حيث تعرض الوعي الذاتي لما بعد الحداثة في عناصر المسرحية المتعددة في المسرحية. أخيرًا ، أناقش أهمية اللغة في المسرحية ، مع الترکيز بشکل خاص على استخدام التسمية في تعيين الحالة الجنسانية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171631.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171631_b0a56ae825cb6c38bfe0c0e624345527.pdf} } @article { author = {Saad Abu El Leil Dahy, Amal}, title = {Re-Visioning History through Memory in Brian Friel’s Dancing at Lughnasa}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {92-108}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.171632}, abstract = {Brian Friel (1929-2015) is an Irish prominent short story writer and playwright. Friel’s work spans almost fifty years and his reputation expanded well beyond Ireland. Dancing at Lughnasa (1990) is one of Friel’s outstanding memory plays. Named after Lugh, Lughnasa is the pagan ritual of the Celtic harvest festival in the Irish folk history. In Dancing at Lughnasa, Friel, through narrative memory, records a sequence of historical events and their impact on his vivid characters. Instead of setting his play in the 1990 present, Friel sets it in the 1930s, and traces the socio-economic conditions as well as the historical sequence in Eamon de Valera’s Free State. From a postmodernist perspective, history, like memory, is subjective.  In Tropics of Discourse (1978), Hayden White, a postmodernist American historiographer, states “historical narratives, considered purely as verbal artifacts, can be characterized by the mode of figurative discourse in which they are cast” (94).  According to White, a historian can “emplot” historical events and mold them in a fictional   shape.  By “emplotment” he means “the encodation  of the facts contained in the chronicle as components of specific kinds of plot structures” (Tropics 83). Therefore, historical chronicles can be treated as fictional narratives which means that they are subject to analysis and interpretation and most importantly, like memory, to the view point of the narrator or interpreter. The main goal of this paper is to examine how in Dancing at Lughnasa, according to White’s theory, Friel deals with history as if it were a fluid private memory depending more on imagination and fictional incidents than on factual ones. In his memory play, Friel attempts to give an explicit re-vision of history, to transform it into a sequence of narrative events and to show their impact on the lives of his characters.}, keywords = {Brian Friel,Dancing at Lughnasa,memory,Re,visioning History,Hayden White}, title_ar = {اعادة رؤية للتاريخ من خلال الذاکرة في مسرحية بريان فريل "الرقص في لوناسا"}, abstract_ar = {يعتبر براين فريل ( 1929- 2015 ) کاتبا ايرلنديا بارزا في مجال المسرح والقصة القصيرة. استمر عمل فريل خمسون عاما وامتدت شهرته خارج حدود ايرلندا. "الرقص في لوناسا"  (1990) هي واحدة من ابرز مسرحيات فريل الخاصة بالذاکرة. نسبة الي "لو" "لوناسا" هي الشعائر الوثنية لآحتفال الحصاد الکيلتي في التاريخ الشعبي الا يرلندي. من خلال الذاکرة القصصية سجل براين فريل في مسرحية "الرقص في لوناسا" سلسلة من الاحداث التاريخية واثرها علي شخصياته الحيوية.  بدلا من اقامة احداث مسرحيته في عام 1990 قام فريل بوضعها في الثلاثينيات من القرن العشرين ليتتبع الاحوال الاجتماعية والاقتصادية  وکذلک الاحداث التاريخية في ايرلندا في دولة ايمون دي فاليرا المستقلة. من وجهة نظر مابعد الحداثة يعتبر التاريخ مثل الذاکرة امرا ذاتيا فقد ذکر هايدن وايت المؤرخ الامريکي المنتمي لنظرية ما بعد الحداثة في کتابه "مدارات الحديث" ان "القصص التاريخية تعتبر تماما ادوات لفظية ومن الممکن ان تصنف عن طريق الحديث المجازي التي توجد فيه"94      وحسبما يصرح هايدن وايت " المؤرخ من الممکن ان يصوغ الاحداث التاريخية کقصة ويصيغهم علي شکل قصص وبهذا فهو يقصد صياغة الحقائق التاريخية علي انها مکونات لانواع معينة من بناء الحبکة الروائية" ( 83 )  ولهذا فان الاحداث التاريخية من الممکن ان تعامل علي انها روايات قصصية وهذا يعني انها تخضع للتحليل والتفسير والاهم من هذا انها مثل الذاکرة تخضع لوجهة نظر الراوي او المفسر. ان الهدف الرئيسي لتلک الورقة البحثية هو بحث کيفية تعامل براين فريل مع التاريخ – طبقا لنظرية هايدن وايت – علي انه ذاکرة شخصية قابلة للتغيير ومعتمدة علي الخيال والاحداث القصصية اکثر من اعتمادها علي الحقائق. في مسرحيته الخاصة بالذاکرة يحاول فريل ان يقدم اعادة رؤية واضحة للتاريخ لکي يحوله الي سلسلة من الاحداث الروائية ليوضح اثرها علي حياة شخصياته.}, keywords_ar = {براين فريل,الرقص في لوناسا,الذاکرة,اعادة رؤية للتاريخ,هايدن ؤايت}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171632.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_171632_bc02b782b05791cde312184d75da7ea5.pdf} } @article { author = {Muhammad Abbas, Mai}, title = {Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray in the light of Abdelwahab Elmesseri's epistemological paradigm of Immanence and Transcendence}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {109-121}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.172148}, abstract = {Abdelwahab Elmesseri (1938-2008) is an Egyptian critic who has developed what he calls an epistemological paradigm of Immanence and Transcendence. Based on the anti-foundationalist modern theories is the idea of Immanence where the divine is manifested in the human and both of them are again manifested in nature/matter resulting in a pantheistic existence where dichotomies such as divine vs. human or human vs. matter are obliterated. According to these theories, there is no independent human space, only a denial of the human's ability to transcend his material nature. On the other hand, Elmessiri's utmost point of referentiality is Ontological hermeneutics that incorporates macro narratives in view of a grand theory of human existence. The Irish poet and playwright Oscar Wilde (1854-1900) is best remembered by his novel The Picture of Dorian Gray. This novel is to be studied in the light of the above mentioned epistemological paradigm of  Elmessiri. The protagonist Dorian Gray epitomizes Elmessiri's notion of Immanence where "Pleasure is the only thing worth having a theory about" and where "Pleasure is Nature's test, her sign of approval" (Wilde, 64). In presenting the final mutilation of the picture of Dorian Gray, Wilde shares Elmessiri's ideology of transcendence, and the inability of natural sciences to encompass the phenomenon of human nature.}, keywords = {}, title_ar = {صورة دوريان جراي لأوسكار وايلد في ضوء النموذج المعرفي لعبد الوهاب المسيري للكمون و التجاوز}, abstract_ar = {عبد الوهاب المسيري (1938-2008) هو ناقد مصري طور ما أسماه نموذجًا معرفيًا عن الکمون و التجاوز. تستند النظريات الحديثة المعادية للثوابت إلى فکرة الکمون حيث يتجلى الإله في الإنسان ثم يتجلى کلا من الإله و الإنسان مرة أخرى في الطبيعة / المادة و هذا ما يسمى وحدة الوجود الروحية حيث يتم طمس الثنائيات مثل الإله مقابل الإنسان أو الإنسان مقابل المادة. وفقًا لهذه النظريات ، لا توجد مساحة إنسانية مستقلة ، بل إنکار لقدرة الإنسان على تجاوز طبيعته المادية. من ناحية أخرى، فإن أهم نقطة مرجعية للمسيري هي علم التأويل الأنطولوجي للقصص الکبرى في ضوء نظرية ميتافيزيقية  للوجود الإنساني. في هذة الورقة البحثية تتم دراسة رواية صورة دوريان جراي للشاعر و الکاتب أوسکار وايلد (1854-1900)   في اطار النموذج المعرفي للمسيري المذکور أعلاه. تُلخص رواية "دوريان جراي" فکرة المسيري حول الکمون حيث "المتعة هي الشيء الوحيد الذي يستحق نظرية" وحيث "المتعة هي اختبار الطبيعة ، هي علامة على موافقتها." (وايلد ، 64). التشوه النهائي لصورة دوريان جراي يوضح مشارکة وايلد لفکر المسيري القائم على التجاوز، وعجز العلوم الطبيعية عن شمول ظاهرة الطبيعة البشرية..}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_172148.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_172148_1920babb439f2744b3edb6d886def577.pdf} } @article { author = {Ibrahim Dawoud, Nagwa}, title = {Reclaiming National and Cultural Identity in Selected Irish and Palestinian Literary Works}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {47}, number = {6}, pages = {122-164}, year = {2019}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2021.172170}, abstract = {Richness and variety are two key concepts that come to one’s mind when considering Arabic and Irish literature, a literature that has been affected by a long painful history of European colonialism.  Through that literature, Arabic (Palestinian in particular) and Irish authors present the story of colonialism and its consequences from their perspective. As examples of settler colonialism, the claim of ‘the white man's burden’ is a theme that both British and Zionist colonialists in Ireland and Palestine had in common. The Irish cultural renaissance was influenced by comparisons with other nationalist literary movements and in turn became a significant model for postcolonial writers.  In his seminal book Culture and Imperialism (1993) Edward Said  associates a major strand in  W.B.Yeats’s poetry  with the poetry of decolonization and resistance. He notes the  resemblance between the poetry of Yeats of the early 1920s to the poetry of Mahmoud Darwish (232).  In fact the centrality of the question of identity to Irish and Palestinian writing shows how the two experiences illuminate each other. Working within the paradigm of cultural, memory and postcolonial studies, the proposed paper aims to conduct a comparative study of selected Irish and Palestinian literary works in order to examine the reclaiming of national and cultural identities within them.  Brian Friel’s Translations (1980) and some selected poems by Seamus Heaney on the one hand and  Ghassan Kanafani’s Returning to Haifa (1969), and some selected poems by Mahmoud Darwish on the other,  will be  examined to show how they construct a counter discourse  of national and cultural identity against British and Israeli colonial discourses respectively. }, keywords = {Ireland,Palestine- Colonial Discourse- Counter Discourse- History- Memory-Language- National identity- Cultural identity}, title_ar = {إستعادة الهوية القومية و الثقافية فى أعمال مختارة من الأدب الأيرلندى و الفلسطينى}, abstract_ar = {الثراء و التنوع سمتين أساسيتن من سمات الأدب العربى و الأيرلندى. الأدب الذى تأثر کثيراً بتاريخ مؤلم مع الإستعمار الأوروبى. من خلال هذا الأدب، سواء کان العربى(بالتحديد الأدب الفلسطينى) أو الأيرلندى يقدم الکتاب قصتهم مع الإستعمار و أثارة من منظهورهم و ليس من منظور الإستعمار. و کنماذج للإستعمار الإستيطانى، يعتبر إدعاء"حمل الرجل الأبيض" نقطة الإلتقاء بين الإستعمار البريطانى فى أيرلندا و الإستعمار الصهيونى فى فلسطين. والنهضة الثقافية الأيرلندية تأثرت بحرکات أدبية قومية  و أثرت و أصبحت نموذجاً هام لکتاب ما بعد الإستعمار. ففى کتابة الهام الثقافة و الإستعمار(1993) يربط إدوارد سعيد بين شعر وليام باتلر ييتس و شعر المقاومة و محاربة الإستعمار و يلاحظ وجود نقاط تشابهة بين شعرة ما قبل (1920) و شعر محمود درويش. هذا و محورية قضية الهوية فى الکتابات الأيرلندية و الفلسطينية توضح کيف أن التجربتين يوضحون بعضهم البعض.و يعمل هذا البحث على إجراء دراسة مقارنة بين أعمال مختارة من الادب الأيرلندى و الفلسطينى ليوضح کيف أنها تعمل على إستعادة الهوية القومية و الثقافية للشعبين الأيرلندى و الفلسطينى ضد الصورة المشوهة التى يقدمها الخطاب الإستعمارى للبلدين و سکانهم الأصليين. و ستتبنى هذة الدراسة العمل من خلال نظرية مابعد الإستعمار و الدراسات الثقافية و دراسات الذاکرة. و الأعمال المختارة هى: ترجمات (1980) لبراين فريل  و قصائد شعرية مختارة لشيمس هينى. أما بالنسبة للأعمال الفلسطينية فتحتوي على رواية عائد إلى حيفا (1969) لغسان کنفانى و مجموعة من القصائد الشعرية المختارة لمحمود درويش.    }, keywords_ar = {أيرلندا- فلسطين,الخطاب الإستعمارى- الخطاب المضاد- التاريخ- الذاکرة- اللغة- الهوية القومية- الهوية الثقافية}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_172170.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_172170_c27502956d7e274bf133e79aca51d47c.pdf} }