@article { author = {al anwar, Fared}, title = {مفهوم مصطلحات الضوء والظلام فی تراجیدیا یوریبیدیس}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {7-46}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6069}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {مفهوم مصطلحات الضوء والظلام في تراجيديا يوريبيديس}, abstract_ar = {عبر يوريبيديس عن الضوء والظلام بمصطلحات متنوعة سواء کانت أسماء أو صفات أو أفعال. ففي تعبيره عن الضوء استخدم کلمات عديدة تعبر عن النور والنار ومصادرهما  الطبيعية والصناعية مثل: ، ، ، ai)/gla-h ،au)ga/-h ،a)kti/j،se/laj،lampro/j ،h(me/ra،h(/lioj،selh/nh،a)sth/r،pu/r،flo/c ،،،μι،a)ne/pt ،fe/lgw، la/mpw. أما بالنسبة للظلام، فقد عبر يوريبيديس بمصطلحات متنوعة توضح الظلام ومرادفاته ومصادره مثل: "sko/toj، o)/rfnh-a، me/laj،nu/c ،  stero/ph، ". وقد رافق الضوء والظلام أفعال تدل على الرؤية مثل: ، ، ، ، μαι، μαι، ، }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6069.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6069_cb009e17f99a61f3dce29ea4e77f8d98.pdf} } @article { author = {Negm, Ahmed Abdallah}, title = {Alienation and Death in the Works of Turkish Poet Diya Osman Saba}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {51-111}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5987}, abstract = {Careful consideration of the Poetry collection called "Old Times" by Turkish Poet Ziya Osman Saba reveals that it revolves around alienation-death duality. Ziya's poetry experience was a representation of his suffering facing his frustrating reality when he, first, lost his mother as a young boy and, second, when Turkey lost it Islamic identity in the era of Attaturk and turned down its Islamic roots and its genuine Cultural heritage. This frustration made the poet isolated and alienated from the surrounding reality. And, further, it pushed him to find in death fulfillment of his wishes and dreams. So, Ziya wished to die and started to write about death in his poems because he felt that death would be his savior which would bring him peace and free him from life, in which he felt a stranger, and from home which was no longer a home.}, keywords = {}, title_ar = {الاغتراب والموت عند الشاعر الترکي ضيا عثمان صبا}, abstract_ar = {إن المتأمل في المجموعة الشعرية المسماة "الزمن الماضي" للشاعر الترکي "ضيا عثمان صبا" يجد أن محور تلک الأشعار يدور حول ثنائية الاغتراب والموت. وقد مثلت التجربة الشعرية لدى ضيا تجسيدًا لمعاناة ذاته في مواجهة ذلک الواقع الممتلئ بکثير من الإحباط؛ ذلک الإحباط الذي فجع الشاعر في أعز ما لديه حين فقد أمه طفلا وعرف اليتم مبکرًا. ثم فجع مرة أخرى عندما فقد هويته الإسلامية تلک الهوية التي تمزقت في ترکيا وضاعت في عهد أتاتورک بسبب التخلي عن جذور الدولة الإسلامية وتراثها الحضاري والثقافي الأصيل. وقد أوصلت تلک الحال الشاعر إلى الإحساس بالعزلة والاغتراب عن ذلک الواقع الذي يحيط به. ودفعت به خطوة أخرى فجعلته يجد في الموت تحقيقًا لآماله وأحلامه فأخذ الشاعر يتمنى الموت ويتغنى به في قصائده، لأنه استشعر أن هذا الموت هو المخلص الذي يحمل له النجاة والخلاص من تلک الحياة التي يشعر أنه غريب عنها وعن تلک البلاد التي لم يعد يعرفها.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5987.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5987_7aa28625a2527693a5b86c65908330c1.pdf} } @article { author = {Mabrouk, Amal}, title = {Man and Historical Consciousness}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {113-141}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5988}, abstract = {     Philosophers define man as a "historical creature", i.e. it is man who makes his history and is time-conscious, unlike all other creatures. Even if other creatures possess a "history", they lack consciousness of time and natural development. Man only is capable of understanding the dialectic of time and history. And if God is the creator of nature, Man is the creator of "history", i.e. a creator of the social, political, economic organization of history, as well as the creator of art, law and language. "History" therefore is a pure human creation in the sense that a maker of history is himself the subject of history. Moreover, it may be said that man's creation of history is one of the most important and self-evident ideas that intellectuals and philosophers were interested in throughout time.       This research deals with the understanding of man to his self and his consciousness of historical reality through which he lives. In this framework, the beginning of historical consciousness in ancient civilizations : Egyptian, Chinese, Indian, and Greek, is presented. Next, the religious concept of "history" in Judaism is discussed, as well as in Christian theology. There follows a discussion of historiography in the Islamic state throughout the ages – a practice that dealt with all aspects of life. Finally, a discussion of historical consciousness in the modern age is given. Scholars of history in the west dealt with the quantum leap that happened in historical studies – a development that goes back to the first half of the nineteenth century when distinguished methods of historical knowledge were developed and a new Copernican revolution broke out and presented the science of "history" in a new garb.}, keywords = {}, title_ar = {الإنسان والوعى التاريخى}, abstract_ar = {عرَّف الفلاسفة الإنسان بأنه "کائن تاريخي" بمعنى أنه من بين سائر الکائنات جميعاً الذي يصنع تاريخه، وهو الکائن الوحيد الذي لديه وعي بالزمان. وإذا کان من الصحيح أن الکائنات الأخرى لها "تاريخ"، فإنه من الصحيح ـ أيضاًـ  أنها لا تعي زمانها ولا تاريخها الطبيعي؛ فالإنسان وحده هو صاحب التاريخ البشرى وصانعه عن جدارة، لذلک فهو القادر على فهم جدل الزمان والتاريخ. وإذا کان الله ـ تعالى ـ هو خالق الطبيعة، فالإنسان هو صانع "التاريخ"؛ أي صانع تنظيماته الاجتماعية والسياسية والاقتصادية، کما هو صانع فنه وقانونه ولغته. إذن "التاريخ" إبداع إنساني خالص، بمعنى أن صانع "التاريخ" هو ذاته موضوع "التاريخ"، بحيث يمکن القول إن صنع الإنسان للتاريخ من أوضح وأهم الأفکار التي عُنى بها المفکرون والفلاسفة على مر العصور. والبحث الذي نعرض له يتناول فهم الإنسان لذاته ووعيه بالواقع التاريخي الذي يحيا من خلاله. وقد تحدثنا في إطار ذلک عن بداية الوعي بـ "التاريخ" في الحضارات القديمة  مثل : "الحضارة المصرية" و "الحضارة الصينية" و"الحضارة الهندية"  ثم "الحضارة اليونانية". کما تناولنا بالعرض المفهوم الديني لــ"التاريخ" في الديانة اليهودية، فضلاً عن أننا تناولنا بالعرض اللاهوت المسيحي؛ وتحدثنا أيضاً عن الکتابة التاريخية في الدولة الإسلامية عبر العصور والتي شملت مناحي الحياة المختلفة. وتعرضنا لمفهوم"الوعي التاريخي في العصر الحديث"، حيث عالج علماء "التاريخ" في الغرب الطفرة التي حدثت في الدراسات التاريخية، ورجعوا ـ بهذه الطفرة ـ إلى النصف الأول من القرن التاسع عشر الذي وضع المناهج المتميزة للمعرفة التاريخية، وأحدث نوعاً من الثورة الکوبرنيقية أدت إلى تقديم علم "التاريخ" في صورة جديدة .}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5988.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5988_43e984cd5449809b5167654c313d2bc8.pdf} } @article { author = {Al khreng, Anwar and Almoasb, Hend}, title = {The Relationship between Body Image and Self - confidence among a Sample of Kuwait University Female Students}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {143-159}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5989}, abstract = {Body image is a new research area in Kuwaiti society and did not receive much attention by researchers although it affects most women. PURPOSE: This study aims at finding the relationship between body image and self- confidence among KuwaitUniversity female students and how they affect each other. Also, this study explores the effect of four predictor variables (body image, mental health, college, and BMI) on self- confidence among women. METHOD: Researchers used the Body image scale (Al Nayal, 1995) and the Self- confidence scale (Al Enezi, 1999) on a sample of 1000 females of KuwaitUniversity students. RESULTS: Findings showed a significant correlation between body image and self - confidence (.55 at p.< .01). The Multiple R shows a substantial correlation between the four predictor variables and the dependent variable self- confidence (R = .52).}, keywords = {}, title_ar = {صورة الجسم وعلاقتها بالثقة بالنفس على عينة من طالبات جامعة الکويت}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث مفهوم صورة الجسم وعلاقته بالثقة بالنفس لدى عينة من طالبات جامعة الکويت. الهدف: يهدف هذا البحث الى التحقق من العلاقة بين صورة الجسم لدى المرأة و تأثيرها على ثقتها بنفسها, بالإضافة إلى تأثير کل من صورة الجسم والصحة النفسية ودليل کتلة الجسم ونوع الکلية على متغير الثقة بالنفس. منهج البحث: تم استخدام مقياس صورة الجسم من إعداد مايسة النيال (1995) للکشف عن نظرة المرأة لجسدها ومدى رضاها عنه. وکذلک استخدام مقياس الثقة بالنفس من إعداد فريح العنزي (1999) للتعرف على مستوى الثقة بالنفس لدى النساء. وتکونت عينة البحث من1000  طالبة من مختلف کليات جامعة الکويت. النتائج: أظهرت الاختبارات الإحصائية وجود ارتباط إيجابي بين صورة الجسم والثقة بالنفس .55 عند مستوى .01 کما أظهر تحليل الانحدار الخطي المتعدد أن هناک تأثيراً للمتغيرات المستقلة  الأربعة على الثقة بالنفس  (R = .52).}, keywords_ar = {صورة الجسم,الثقة بالنفس,المرأة,الصحة النفسية}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5989.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5989_d65fd59c9ce52d39f007b676d3ff6830.pdf} } @article { author = {Miftah Rahal, Khaled Abdul Latif}, title = {Dominant Thinking Systems in Libyan Society: An Analytic Vision of some Different Social Strata}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {161-172}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5992}, abstract = {This subject of this research is determined to examine the nature of the thinking types prevailing in the Libyan Society and determined the factors of formulating and forming. This research aims basically to explore some properties and features of the thinking types prevailing in the Society around some of questions of great importance in the developmental society and its social and economical change. Thus, in the process of change and modernization, it is not sufficient to know the thinking types prevailing in the society but with the same amount of importance, it is necessary for knowing awareness the of the society individuals and its extent of meeting with the general aims of the society and its developmental ambitions. This research aims at describing and analyzing scientifically of the thinking types prevailing in the society and it is aimed to know the nature of the thinking types prevailing in the society: are they traditional or transitional and rational modern? In addition, this research contributes to determine and diagnose the thinking types of the Libyan society. This is important to face some the traditional ideas and the negative conceptions. In order to achieve so ,the researcher uses the analytical description method to describe the nature of the thinking types prevailing in the society tied to some of the social variables that are determining the thinking types throughout some of the social variable categories including: engineers, lawyers, medicines, culturialized people and farmers. In this research, it will be tackled to defined the thinking concept, type concept, type concept, the variability of thinking , research and analysis in the logical thinking. The researcher handled the logical thinking and its components in addition to analyze the hinders of the logical thinking or rational thinking. This researcher revealed that the thinking types prevailing in the Libyan society are the transitional, rational thinking types this is revealed in a connected format between the traditional, transitional, modern and rational thinking types.}, keywords = {}, title_ar = {أنماط التفکير السائدة في المجتمع الليبي رؤية تحليلية لبعض الفئات الاجتماعية المتباينة}, abstract_ar = {يتحدد موضوع البحث في فحص طبيعة أنماط التفکير السائدة في المجتمع الليبي وتحديد عوامل تشکيلها وصياغتها. فهذا البحث يتجه في الأساس إلى الکشف عن سمات وخصائص أنماط التفکير السائدة في المجتمع حول مجموعة من المسائل التي تعد بالغة الأهمية في مسيرة المجتمع التنموية وتحوله الاجتماعي والاقتصادي. إذ أنه في عملية إحداث التغيير والتحديث لا يکفي معرفة أنماط التفکير في المجتمع إنما على نفس القدر من الأهمية تأتي المعرفة بدرجة الوعي والإدراک بين أفراد المجتمع لطبيعة تلک المعرفة ومدى التقائها مع الأهداف العامة للمجتمع وتطلعاته التنموية. فالبحث يهدف إلى وصف وتحليل علمي لأنماط التفکير السائدة في المجتمع کما يمتد إلى التعرف على طبيعة أنماط التفکير السائدة في المجتمع هل هي تقليدية، أم انتقالية أم خدمية عقلانية. کما أن هذا البحث يسهم في تحديد وتشخيص أنماط التفکير السائدة في المجتمع الليبي وذلک بالغ الأهمية في مواجهة بعض الأفکار التقليدية والتصورات السلبية. وللوصول إلى ذلک استخدم المنهج الوصفي التحليلى لوصف طبيعة أنماط التفکير السائدة في المجتمع وربطها بمجموعة من المتغيرات الاجتماعية التي تحدد أنماط التفکير من خلال فئات اجتماعية متباينة وهي فئة المهندسين، والمحاسبين، الأطباء، المثقفين، الفلاحين. ففي هذا البحث تم التعرض إلى تحديد مفهوم التفکير ومفهوم التنمط ومفهوم التباين في التفکير والبحث والتحليل في التفکير المنطقي. حيث تناول الباحث معنى التفکير المنطقي ومکوناته إضافة إلى تحليل معوقات هذا التفکير المنطقي أو العقلاني الرشيد. وکشف هذا البحث أن أنماط التفکير السائدة في المجتمع الليبي هو نمط التفکير الانتقالي ونمط التفکير الحديث أو العقلاني وهو يظهر في شکل متصل من أنماط التفکير التقليدية والانتقالية والحديثة العقلانية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5992.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5992_a9398fad643a98e3a5f2081c8212700c.pdf} } @article { author = {Al rafoaa, Atef Aoda}, title = {Globalization Challenges}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {173-200}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5996}, abstract = {       The research is focused on studying the sociocultural challenges facing the investment in the domains of media and communication. The researcher started from the domination, mystification and monopolization practiced by the current international media system particularly dominated by the United States of America and Western countries in general. This system justifies human rights violations committed by the elites and the companies controlling mass media technologically and ideologically. Considering it as the product of mass media, the researcher also tackles globalization and its different influences on nations, their cultures and values. Moreover, the researcher raised the following research questions: Are there any media influences associated with the ending of the cold war and the advent of the so called “the new world system”, and the age of globalization? What are these influences? Does the development in information technology have any consequences on national sovereignty? Do the private and public sectors play any role in the investment in satellite channels? What are the characteristics of the new international media system? What are the contemporary challenges facing media? . The research is concluded with the suggestion that the negative influences imposed by the intrusive media (supported by its developed technology) should be faced. These negative influences can be summarized as follows: Challenging peoples’ cultures and civilizations and imposing other cultures on them. Mid and long term change of the behavioral patterns of ethnic and conservative groups. A negative impact on thought, particularly of the coming generations. An unfair contestation of the ethical, social, and religious principles and values to destabilize social solidarity.}, keywords = {}, title_ar = {تحديات العولمة}, abstract_ar = {استهدف البحث دراسة التحديات الاجتماعية والثقافية التي تواجه الاستثمار في ميادين الإعلام والاتصال, وقد انطلق الباحث من الهيمنة والاحتکار والتضليل الذي يمارسه النظام الدولي المعاصر للإعلام , والمهيمن عليه من قبل الولايات المتحدة الأمريکية خاصة والدول الغربية عامة, والذي يمارس دور التبرير لانتهاکات حقوق الإنسان التي تمارسها النخب والشرکات المسيطرة على وسائل الإعلام تقنيا وأيديولوجيا؛ کما انطلق الباحث من  ظاهرة العولمة وتأثيراتها المختلفة على الأمم وثقافاتها وقيمها، ودور الإعلام فيها من منظور أنها صنيعة وسائل الاتصال. وقد انطلق الباحث من مجموعة من التساؤلات البحثية أهمها: أولاً: هل لتوقف ظاهرة الحرب الباردة ودخول العالم عصر ما عرف بالنظام الدولي الجديد وعصر العولمة؛ تأثيرات إعلامية؟ وما هذه التأثيرات؟ ثانياً: هل ثمة آثار لتطور تکنولوجيا المعلومات على السيادة الوطنية؟ ثالثاً: هل ثمة دور للقطاعين (العام والخاص) في الاستثمار في الفضائيات؟  رابعاً: ما هي خصائص النظام الإعلامي الدولي الجديد؟ خامسا: ما هي  التحديات المعاصرة  للإعلام؟ وانتهى الباحث في خاتمة بحثه إلى ضرورة مواجهة الإفرازات السلبية التي يفرضها علينا الإعلام الدخيل بوسائله التقنية المتطورة، وهي السلبيات التي نلخص هنا أهمها في  النقاط الآتية: 1 - تحدٍ للحضارات والثقافات المتوارثة للشعوب وفرض ثقافات أخرى عليها. 2 - تغيير لأنماط سلوک المجتمعات العرقية والمحافظة عليها على المدى المتوسط والطويل. 3 - تأثير سلبي على الفکر، خاصة بالنسبة للأجيال القادمة. 4 - مواجهة غير عادلة للمبادئ والقيم الدينية والاجتماعية والأخلاقية لخلخلة التماسک الاجتماعي.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5996.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5996_a3d59dd58181f2171a958158862f58de.pdf} } @article { author = {Al-Zu&#039;abi, Ali}, title = {The Causes and Effects of Sectarianism: An Analytical Study of Some Gulf and Arabian societies}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {201-269}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5997}, abstract = {         The study aimed to identify the causes and its effects, and discussed for the social, political and security problems, which follow the spread of sectarianism in our Arab society.  The study tried to combine between two levels of analysis which are macro and micro analysis.           The axes of the study became in harmonious with the main objective of the study, which one of these axes, illustrates the sociological and political significance of sectarianism, and the other one is to highlight the reality of the scene of sectarian in some Arab countries.           This study, also, devoted two complete axes to discuss the theoretical and empirical heritage of the study.  It, also, tried to analyze the factors and causes of sectarianism, and research in the social, economic, and psychological influences, and then put the mechanisms and means of treatment.           The study assured, through these axes, that the sectarianisms is local and global industry in the same time, which needs from us more researches to create appositive society, able to mobilize the human resources to serve the social goals, and to realize the intellectual harmonious, in addition to religious and ideological coexistence.}, keywords = {}, title_ar = {مسببات وآثار الطائفية: دراسة تحليلية لبعض النماذج في المجتمعات الخليجية والعربية}, abstract_ar = {   استهدفت الدراسة الوقوف على مسببات الطائفية وآثارها، کما بحثت في آليات الحل والعلاج للمشکلات الاجتماعية والسياسية والأمنية المترتبة على انتشار الطائفية في مجتمعنا العربي. وقد حاولت الدراسة الجمع بين مستويين من التحليل: الکلي والجزئي. ولذا جاءت محاور الدراسة منسجمة مع الهدف الرئيس للدراسة، حيث أفردت الدراسة محورا للبحث يدور حول المغزى السوسيولوجي والدلالة السياسية للطائفية، ومحورًا آخر لتسليط الضوء على واقع المشهد الطائفي في بعض البلدان العربية.  کما خصصت الدراسة محورين کاملين لمناقشة التراث النظري والأمبيريقي حول موضوع الدراسة.  کما حاولت الدراسة تشخيص عوامل ومسسببات الطائفية والبحث في الآثار الاجتماعية والاقتصادية والنفسية المترتبة عليها، ثم طرح الآليات وسبل العلاج. وقد أکدت الدراسة من خلال هذه المحاور أن الطائفية صناعة محلية وعولمية في ذات الوقت، وتحتاج لمواجهتها مزيدا من البحث لخلق مجتمع إيجابي قادر على تعبئة الطاقات البشرية لخدمة الأهداف الاجتماعية، وتحقيق الانسجام الفکري والتعايش الديني والأيديولولجي.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5997.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5997_775b7399fb67889476e4ca9bc002250b.pdf} } @article { author = {Mohamed Ali, Anan}, title = {Features of Change in Everyday Life Relations Field Study in Some Neighborhoods of Historic Cairo}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {271-307}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5998}, abstract = {The study is interested in monitoring everyday life and changes of the features of the system through the relationships that take place across multiple levels; of the local community, the Alley, Neighborhood, and the house. In considering the relations of everyday life are not in a vacuum, But into spatial and temporal space, and is expanded space to include the community, then narrows gradually until it reaches into the residential unit. The study tried to offer various forms of everyday life and associated relationships in the current time and the reality of the field study, to provide a picture of the reality of daily life in the past, whenever possible, in order to monitor the features of the change, Through historical sources, And the studies that focused on social life in earlier historical periods}, keywords = {}, title_ar = {ملامح تغير علاقات الحياة اليومية دراسة ميدانية ببعض أحياء القاهرة التاريخية}, abstract_ar = {تهتم الدراسة برصد الحياة اليومية وملامح التغير بها من خلال منظومة العلاقات التي تتم عبر عدة مستويات، هي المجتمع المحلي، الحارة، الجيرة، والمسکن. على اعتبار أن علاقات الحياة اليومية لا تتم في فراغ، وإنما في حيز مکاني وزماني، ويتسع هذا الحيز ليشمل المجتمع المحلي، ثم يضيق شيئاً فشيئاً حتى يصل إلى داخل الوحدة السکنية. وقد حاولت الدراسة عرض الأشکال المختلفة للحياة اليومية وما يرتبط بها من علاقات في الوقت الحالي من واقع الدراسة الميدانية، مع تقديم صورة لواقع الحياة اليومية في الماضي کلما أمکن ذلک، بهدف رصد ملامح التغير بها، وذلک من خلال المصادر التاريخية، والدراسات التي اهتمت بالحياة الاجتماعية في فترات تاريخية سابقة.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5998.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5998_28e2f63b86c562bf1ab403971e99e7af.pdf} } @article { author = {Al Meselhi, Najla Mahmoud}, title = {Facebook and social capital in Egypt Sociological field study}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {309-347}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5999}, abstract = {To join Facebook is a new phenomena in Egyptian society in the past few years.  The site attracted a variety of social groups in terms of age, educational level and type. They have opted to join this social networking site which allows them to enter into the a virtual community. This community is free from the bondage of all community institutions and limitations of cultural, political, security, administrative and religious control of the familiar in the life of the Egyptian citizen.  While those were joining in the virtual world social networks or virtual reality , they were simply engaging in many activities that contribute in one way or another in the creation or strengthening of social capital through mechanisms for friendship, networking and deepening of interactions. Despite the novelty of Facebook relationships that did not exceed five years, the results showed some significant role for this site in the development of social networks and social interactions that involve a degree of trust and cooperation, allowing the potential of creating and strengthening social capital. Resulted in this field study, which applied to 313 persons representing the levels of social, age and education are different, the important result is that Facebook is not only room for the creation of social capital, a new default substitute for social capital and realistic exercises the social site famous role in the consolidation of some Images of traditional social relations, at a time that presents ways and new mechanisms to create and strengthen new forms of virtual relations. It is, therefore, exceeded a form of social capital on Facebook has been witnessing some Alemraouhat and interactions. The Study Concluded that Facebook does not stop at the borders of the creation or strengthening of social capital, but provides opportunities and possibilities to make the individuals involved in the larger world whether domestic or worldwide, and supports their ability to participate in public affairs, representing a potential can be exploited to stimulate the efforts of the forces of development.}, keywords = {}, title_ar = {الفيس بوک ورأس المال الاجتماعي فى مصر دراسة سوسيولوجية- ميدانية}, abstract_ar = {شکل الانضمام إلى موقع الفيس بوک إحدى الظواهر المستجدة في المجتمع المصري في السنوات القليلة الماضية. فقد بدا أن الموقع يستقطب فئات اجتماعية متنوعة من حيث السن والمستوى التعليمي والنوع.  لقد آثر هؤلاء الانضمام إلى هذا الموقع الاجتماعي الذي يتيح لهم الدخول في إطار مجتمع افتراضي متحرر من إسار کافة المؤسسات المجتمعية وقيودها الثقافية والسياسية والأمنية والإدارية والدينية المألوفة التي تتحکم في حياة المواطن المصري. وبدا أن هؤلاء إذ ينضمون إلى هذا العالم الافتراضي بشبکاته الاجتماعية الواقعية أو الافتراضية لا يلبثون أن ينخرطوا في العديد من النشاطات التي تساهم بشکلٍ أو بآخر في خلق أو تدعيم رأس المال الاجتماعي عبر آلياتٍ للتعارف والتشبيک وتعميق التفاعلات. على الرغم من حداثة علاقات الفيس بوک التي لم تتجاوز خمسة أعوام ، أوضحت النتائج قدراً من دور ملموس لهذا الموقع الاجتماعي في تطوير الشبکات والتفاعلات الاجتماعية التي تنطوي على قدر من الثقة والتعاون بما يتيح إمکانات خلق وتدعيم رأس مال اجتماعي. أسفرت هذه الدراسة الميدانية، التي طبقت على 313 مبحوثا يمثلون مستويات اجتماعية وعمرية وتعليمية مختلفة، عن نتيجة مهمة تتمثل في أن الفيس بوک لا يعد فقط مجالاً لخلق رأس مال اجتماعي افتراضي جديد بديلاً عن رأس المال الاجتماعي الواقعي وإنما يمارس الموقع الاجتماعي الشهير دوره في تدعيم بعض صور العلاقات الاجتماعية التقليدية، في الوقت الذي يطرح سبلاً وآليات جديدة لخلق وتدعيم أشکال جديدة من العلاقات الافتراضية. ومن ثَمَّ، يتجاور شکلا رأس المال الاجتماعي على الفيس بوک وقد يشهدان بعض المراوحات والتفاعلات. بدا من الدراسة أن الفيس بوک لا يتوقف عند حدود خلق أو تدعيم رأس المال الاجتماعي وإنما يتيح الفرص والإمکانات لجعل الأفراد منخرطين في عالم أکبر محلياً کان أو عالمياً، ويدعم قدراتهم على المشارکة في الشئون العامة بما يمثل قاعدة محتملة يمکن استغلالها في حفز جهود وقوى التنمية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5999.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5999_bc2ba5caa141c79f1ed4498909f2a722.pdf} } @article { author = {Zaki, Eman Mohamed}, title = {Trade in Kharasan during The Age of the Seljuk}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {349-386}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5990}, abstract = {          The agriculture has been developed in "Kharasan", during the age of the great "Seljuk" Sultans, Which led to the prosperity of trade in "Kharasan" during the Seljuks' age.           The trade is divided into two kinds. First the internal trade which was represented in the markets, the center of the commercial activity. These markets were very varied as aresult of the crops variety.           The ways of the internal trade were varied, which connected between the region's cities. The " Seljuks " were also very interested in the external trade of "Kharasan"; because the period of their government represents the gold age at the history of the Islamic Middle Asia.           Trade used to direct the economic activity, just like a star which spreads its radiation towards the Islamic countries as: Iran, Iraq, half of China, Asian plains and the countries of Volva at the west.           The ways of the external trade were also varied, and this connected "Kharasan" with the other states and the neighbouring regions.           The means of transport were varied; horses, camels, mules and donkeys were among the most important means of terrestrial transport.           On the level of the maritime transport, Sailing Ships have been used in all its sizes and Shapes.           Kharasan was distinguished, during the period of its strong government at the " Seljuks' age", by the variety of crops and industrial production. The specialization in the production and industrialization was very clear in the commercial activity whether on the export or import level.}, keywords = {}, title_ar = {التجـارة فى خراسان خلال العصر السلجوقى (485-590هـ) (1092-1194م)}, abstract_ar = {تقدمت الزراعة فى خراسان فى عصر سلاطين السلاجقة العظام مما أدى إلى ازدهار التجارة فى خراسان خلال العصر السلجوقى وتنقسم التجارة إلى نوعين أولاً: التجارة الداخلية وتتمثل فى الأسواق هى مرکز النشاط التجارى وتنوعت الأسواق فى مدن خراسان لتنوع المحاصيل الزراعية، وتعددت طرق التجارة الداخلية التى تربط بين مدن الإقليم. واهتم السلاجقة بالتجارة الخارجية لخراسان وذلک لأن فترة حکم السلاجقة تمثل العصر الذهبى فى تاريخ أسيا الوسطى الإسلامية وکانت التجارة هى التى توجه النشاط الاقتصادى وتشع إشعاع النجمة تجاه البلاد الإسلامية مثل إيران والعراق وشطر الصين والسهول الأسيوية وبلاد الفولقا غرباً وتعددت طرق التجارة الخارجية التى ربطت خراسان بالولايات والأقاليم المجاورة وتعددت وسائل النقل فقد کانت الخيول والجمال والبغال والحمير من أهم وسائل النقل البرى أما النقل البحرى استخدمت السفن الشراعية على اختلاف أحجامها وأشکالها، فقد تميزت خراسان خلال فترة قوة حکومتها فى العصر السلجوقى بتنوع غلاتها وتنوع إنتاجها الصناعى وظهر التخصص للمدن الخراسانية وقد انطبع التخصص فى الإنتاج والتصنيع على النشاط التجارى استيراداً وتصديراً.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5990.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5990_f1db02d162ba6b9e803c8e45e9441aaf.pdf} } @article { author = {Hossein, Hossein Ahmed}, title = {International Address and its Communicative Mechanisms in the Coordination style (as an Exemple of Entertain ment and companion ship)}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {387-407}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5991}, abstract = {This topic sets out from The Rhetorical and linguistic phenomenon of  intentional  address  in the  coordination style to  contribute in the theoretical and practical  treatment of  the various situations wherein people communicate among themselves. We have picked up in this respect the subject of entertainment and socializing in that it carries so much connotations  as to make it (purposeful)  قصدیا  in its manifestation  of  the linguistic and rhetorical conventions it uses in communication. The  purpose of the coordination style as it shows from its linguistic applications is to found an informative (purposeful)     قصدیا     message by means of its underlying communicative situations and  its distinctive connectors which conveys layouts  of senses in the ways they link and organize discourse. The writer who utilizes the style of  coordination relies on  the   inter dependence of meanings namely that one part of speech is strung onto another that completes its sense by dint of connotations led through connectors according to thematically appropriate subjects:   کالاستثناء، والشرط، والصفة، والعطف، والبدل We have built our perception of this issue on data from the usages and visualization of  خطاب القصد which is linked to  two dimensions: mental dimension  and affective one. The mental aspect  is obvious in the way which help the rhetoricians  get access to the mental whole,  فی الاشتراک فی المخبر عنه، أو فی الخبر، أو فی قید من قیودهما، أو تماثل بینهما       The affective  aspect grammar and logic contribute in  through distinguishing  القصد from the message by means of connectors of coordination . A number of rhetoricians have profited from the subject of القصد     in the style of coordination since it makes a fruitful  subject for  semantic  argumentation and debate as أبی حیان التوحیدی    Illustrates in  "الإمتاع والمؤانسة and   أبو هلال العسکری In his book   "دیوان المعانی In these books we find out  that the semantic coordination has the force of reasoning  whose perception  requires explanation ,deduction  and awareness of limits and end purposes. Rhetoricians have made use of  بالخطاب القصدی to coordinate meanings  for different purposes like convictions and statements. They have used it also in cases like : بیان الحد أو المفهوم، التعاریف المتفرعة عن الدلالات المتقابلة للأنواع والأجناس المتقاربة، ثم اتخاذه قصدا استدلالیا، یعتمد على طلب الشاهد فی ضبط المعانی All these are important topics to deal with and analyse linguistically and rhetorically. They are also closely linked with the modern linguistic  use}, keywords = {}, title_ar = {الخطاب القصدي وآلياته التواصلية في أسلوب العطف (نموذج الإمتاع والمؤانسة)}, abstract_ar = {يحاول هذا البحث أن ينطلق من ظاهرة بلاغية لغوية تتصل بالخطاب القصدي في أسلوب العطف، لتسهم في معالجة نظرية وتطبيقية لموضوع المناسبات المختلفة التي يتواصل بها المتکلم العربي. وقد اخترنا لهذه المناسبات موضوع الإمتاع والمؤانسة؛ لکونه يحمل من الدلالات ما يجعله قصديا في تعبيره عن الأغراض اللغوية والبلاغية التي يحتاج إليها في المجال التخاطبي . فأغراض العطف حين ينظر إلى طريقة استعمالها في اللغة، يتضح أنها تؤسس خطابا قصديا معرفيا، بواسطة الوضعية التواصلية لخطابه، والطبيعة المتميزة لحروفه التي تفيد المعاني النسقية في ربط الکلام وترتيبه. فالکاتب والأديب المستعمل لمعاني العطف  في خطابه أو أسلوبه، يعتمد تعلق المعاني؛ وهو توقف جزء من الکلام على جزء آخر يتمم فائدته بواسطة مجموعة من المعاني التي تؤديها الحروف حسب المواضيع التواصلية المناسبة؛ کالاستثناء، والشرط، والصفة، والعطف، والبدل... وقد بنينا تصورنا  لهذا الموضوع على معطيات التصور والاستعمال في خطاب القصد، الذي يرتبط ببعدين أساسيين: بعد عقلي، والآخر تأثري. فالبعد العقلي يتجلى في التصور الذي ينفذ البلاغي من خلاله إلى الجامع العقلي في الاشتراک في المخبر عنه، أو في الخبر، أو في قيد من قيودهما، أو تماثل بينهما. ثم البعد التأثري، الذي اسهمت فيه المرجعيتان؛ النحوية والمنطقية في تمييز القصد من الخطاب المحمول بواسطة روابط العطف. وقد استفاد عدد من البلاغيين من موضوع القصد في خطاب العطف، لکونه يمثل موضوعا خصبا للمحاججة والجدل في المعاني التي يحملها، کما هو الشأن عند أبي حيان التوحيدي في "الإمتاع والمؤانسة" أو أبي هلال العسکري في کتابه "ديوان المعاني"، حيث نجد في أمثال هذه المصنفات، أن عطف المعاني لها قوة استدلالية تحتاج في فهمها إلى استنباط، وتعليل، وبيان للحدود، ومقاصد للأغراض. لذلک استعانوا بالخطاب القصدي لعطف المعاني في عدد من الأغراض؛ کالإقناع والإفادة، کما استعملوه في عدد من القضايا منها: بيان الحد أو المفهوم، التعاريف المتفرعة عن الدلالات المتقابلة للأنواع والأجناس المتقاربة، ثم اتخاذه قصدا استدلاليا، يعتمد على طلب الشاهد في ضبط المعاني. کلها مواضيع مهمة جديرة بالتحليل والنظر في إطار الدرس البلاغي واللغوي، کما ترتبط ارتباطا وثيقا بالمجال التداولي في الدرس اللساني المعاصر.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5991.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5991_b1611c15d10d6195964ea638b074e486.pdf} } @article { author = {Al kholey, Khatem}, title = {"Narrative Analysis of Khalifa's Novel, Asl wa fasl"}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {409-426}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5993}, abstract = {This study is related to the analysis of the narration techniques in the novel "As L and Fasl " which is translated as Start and Origin, and it was written by the novelist Sahar Khalifa who used the novelistic narration to tell us about the conflict of "AaL- Kuhtan" family who inhabited" Nablus City" . The roots of this family originated in the Empty Quarter in the Arabian Peninsula. She started the novel by introducing the characters in its different chapters and she titled some of the chapters deliberately by one of her characters or one of their characteristics and the other chapters are titled by the name of the place where the events of the novel took place. In this novel, the novelist highlighted self conflict, social conflict, political and religious conflict. She has activated the joined and developing events of the novel to show the psychological and social problems and complexes, political obstacles, oppression and injustice which fell on weak people who lived in ignorance which spread among them, legends, and obstructions by the remains of the ancient past. Also, the strong tension of the British mandatory, fraud and hostile plots which were made by Zionist existence against these people. The events of the novel took place at the time of Ottoman's Emperor Disappearance and the remains of that Emperor such as hunger, poverty diseases and treacherous ally who colonized them Instead of giving them their freedom. Not only that, but also donating Zionist existence the right of constructing their own country against the interests of Palestinian people. The setting of this novel took place in three Palestinian cities such as" Nablus, Haifa and Jerusalem" . The language  of the novelist is distinguished by poetic narration. She employed the beauty of the rhythm in prose in which beautiful metaphors are used naturally and involuntarily she also employed the Palestinian dialect in the dialogues between the characters. Besides that she used traditional sayings and proverbs from the heritage, she used historical hints mixed by short simple English sentences and some times mixed by Hebrew expressions to suit the situation and the event. She also used the art of reminding the past and anticipating the future in her narration of the story which was provided by an end considered as the beginning point in the real situation that we live in.}, keywords = {}, title_ar = {تحليل سردي لرواية " أصل وفصل " لسحر خليفة}, abstract_ar = {تتناول هذه الدراسة تحليل تقنيات السرد في رواية : " أصل وفصل " للروائية سحر خليفة، التي اتبعت فيها " السرد الحکائي " لتسرد لنا صراع أسرة آل قحطان التي تقطن مدينة " نابلس " والتي يرجع جذور جدها الأول إلى الربع الخالي في الجزيرة العربية . فتبدأ الروائية بتقديم شخوصها عبر الفصول المختلفة وکانت تعمد إلى عنونة بعض فصولها بأسماء شخصياتها أو سمة من سماتها، والبعض الآخر تمنحه اسم مکان الحدث. وفي هذه الرواية رکزت سحر خليفة على إبراز صراع الذات، والصراع الاجتماعي، والصراع السياسي، والديني. وقد فعّلت أحداث روايتها المتنامية والمتعالقة کي تظهر العقد النفسية، والاجتماعية، والعراقيل السياسية، والقهر والظلم الواقعين على شعب ضعيف يسود معظمه الجهل، والخرافات، والتعثر بمخلفات الماضي السحيق. إلى جانب الضغوط الشديدة التي يمارسها عليه الانتداب البريطاني، والاحتيال والمؤامرات التي تُحاک ضده من قبل الکيان الصهيوني. لقد تمثل المستوى الزماني في بنية السرد  بعد زوال الامبراطورية العثمانية، وما خلفته من فقر وجوع وأوبئة، وحليف خائن استعمرهم بدلا من أن يمنحهم حرياتهم . ولم يکتف بذلک بل منح الکيان الصهيوني الحق في إنشاء دولة بني صهيون على حساب الشعب الفلسطيني. وقد دارت أحداث هذه الرواية في ثلاث مدن فلسطينية بدءا بنابلس، ثم حيفا، ثم القدس. تميزت بنية لغة سحر خليفة بشعرية السرد حين وظفت جماليات الإيقاع في نثر متلألئ بشذرات المجاز دون تکلف، وطعمتها باللهجة الفلسطينية في الحوارات الدائرة بين شخصياتها، وتناولت من التراث الأمثال الشعبية، والإشارات التاريخية، ناثرة بعض الکلمات والجمل القصيرة باللغة الانجليزية وبعض الأحيان العبرية لتناسب الموقف والحدث. وقد اسخدمت فن الاسترجاع والاستباق في سردها لحکايتها التي منحتها نهاية يمکن اعتبارها نقطة البداية في الواقع الحقيقي الذي نعيشه اليوم.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5993.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5993_ccb107af9787da29f631a83825c5167b.pdf} } @article { author = {A. Said, Salah and Amayreh, Ismael}, title = {Four Letter Words Formation from three letter Words}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {427-451}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5995}, abstract = {On the formulation morphological patterns of Arabic, ancient Arab scholars differed in determining what of the nouns and verbs are bare and what are affixed Basrees regarded that base noun roots may be of three, four, or five consonants; and base verb roots may be of three or four consonants. They pointed out that affixes are the following letters: (s,Ɂ, l, t, m, w, n , j, h, a). Kufees, on the other hand, claimed that base noun and verb roots comprise only three consonants and that any letter above three is an affixed letter. Ibn Faris emphasized that most the three and four letter words are blended from three letter words and that affixes exceed the number claimed by the Basrees amongst which is the /b/ letter.  In the modern era, knowledge of scripts of Semitic languages or of what remained alive from those languages such as Syriac and Hebrew helped the scholars of Arabic understand many phenomena that seemed inadequate for the linguistic description to rely on in analyzing these phenomena, especially for ancient Arab scholars. That includes how the four-letter words are formed and developed. This research seeks to provide a new range of words affixed with (b) word initially which were thought of as four-consonant roots while, in fact, they are three-consonant roots.}, keywords = {}, title_ar = {من باب ردّ الرباعي إلى أصول ثلاثِّية - المزيد بالباء مثلاً -}, abstract_ar = {تباينت آراء علماء العربيَّة القدماء خلال تأطيرهم للميزان الصرفي في تحديد المجرد والمزيد من الأسماء والأفعال. وذهب البصريون إلى أن المجرد في الأسماء قد يکون ثلاثياً، أو رباعياً، أو خماسياً، أمَّا في الأفعال، فيکون المجرد ثلاثياً، أو رباعياً، وأشاروا إلى أنَّ حروف الزيادة، هي: (س، ء، ل، ت، م، و، ن، ي، هـ، ا).  واتفق الکوفيون على أن الأصل في الاشتقاق في الأسماء والأفعال هو للثلاثي، وما زاد على ثلاثة فالزيادة داخلة فيه. أما ابن فارس، فقد أکد  أن معظم ما نراه من الرباعي والخماسي منحوت من کلمات ثلاثية، وأنَّ أحرف الزيادة هي أکثر مما ذکره البصريون، ومن هذه الحروف زيادة الباء في أول الکلمة.  أمَّا في العصر الحديث فقد أدَّت المعرفة بالنصوص المکتوبة للغات السَّاميَّة أو البقايا الحيَّة لتلک اللغات کالسريانيَّة والعبريَّة إلى استفادة دارسي اللغة العربيَّة وفهمهم للعديد من الظواهر التي لم يکن بمقدور التوصيف اللغوي وحده الاتکاء عليها؛ لتحليل تلک الظواهر خاصة عند علماء العربيَّة القدماء. ومن ذلک کيفيَّة تشکل الرباعي والطرق التي سلکها في تطوره. هذا البحث سيسعى إلى تقديم طائفة جديدة من الألفاظ المزيدة بالباء في أول الکلمة والتي عولجت باعتبارها أوزاناً رباعيَّة، وهي في واقع الحال ثلاثيَّة.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5995.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5995_11d6605caf7815e874592e7623f9473b.pdf} } @article { author = {EL-GENDI, SHERIN SADEK}, title = {THE CHRISTIAN DECORATIVE ELEMENTS IN THE TULUNID PERIOD (254-292 A. H./868-905 A. D.)}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {453-489}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.5994}, abstract = {After the Arab conquest of Egypt that took place in 21 A. H./641-642 A. D., the Copts continued to be skillful in several administrative and economic affairs in addition to so many crafts, professions and industries like woodwork, pottery and textiles. That’s why some Christian decorative elements appeared in the decoration of some of the Islamic artistic collections dating back to the Umayyad and the $´l´n¥dperiods. For this reason, the researcher was interested to study these Christian elements in the $´l´n¥dperiod to analyze its symbolic value in the Christian Egyptian art and in order to know the Coptic art influence on the Islamic art during this era.}, keywords = {}, title_ar = {العناصر الزخرفية المسيحية فى العصر الطولونى ( 254-292 هـ / 868-905 م)}, abstract_ar = {بعد الفتح العربى لمصر سنة 21 هـ./ 641-642م، بقيت کثير من الأعمال الإدارية والاقتصادية إلى جانب بعض الحرف والمهن والصناعات مثل صناعة الأخشاب والفخار والنسيج  فى أيدى سکان البلاد الأصليين الذين کانت الغالبية العظمى منهم فى ذلک الوقت مسيحيين، حيث إنهم أظهروا مهارة فائقة فيها. وکان ذلک سبباً فى ظهور بعض العناصر الزخرفية المسيحية على کثير من التحف الفنية الإسلامية لاسيما تلک التى ترجع إلى العصرين الأموى والطولونى. لذا حرصت الباحثة على تناول هذه العناصر الزخرفية المسيحية فى العصر الطولونى بالدراسة والتحليل للوقوف على مدلولها الرمزى فى الفن المسيحى المصرى ولمعرفة تأثير الفن القبطى على الفن الإسلامى فى العصر الطولونى.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5994.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_5994_3ef1050d0b127683217162c80580df6b.pdf} } @article { author = {El Bakary, Iman Farouk}, title = {Seeking Refuge in the Quotidian: Mary Robinson’s London’s Summer Morning}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {495-514}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6000}, abstract = {   This paper analyzes London’s Summer Morning (1800), a poem published in the final year of the turbulent life of Mary Robinson (1758-1800), a prominent poet, novelist and actress. This poem seems frivolous in view of Robinson’s repertoire, ranging from typical Romantic poems of great sensibility, to politically charged comments on the French Revolution of 1789, to feminist tracts, novels and autobiography, among others. While criticism has profusely dealt with Mary Robinson’s notoriety for unorthodox morality and her rapport with the canonized, male masters of the Romantic Movement in England, this study is a feminist analysis of Robinson’s interest in the quotidian. Her choice of the detailed depiction of the daily activities of London merchants is a significant one. Robinson departs from Romantic melancholy and political dissent. She makes no transcendental flights of the imagination.  Nor does she seek refuge in Nature.  Instead, Robinson appears to be retreating from all past suffering into the shell of a domestic scene, recording the minute details which only a woman’s eye can see. Thus, this paper highlights Robinson’s London’s Summer Morning as evidence that Romantic poetry defies categorization.  Though the domestic may furnish the exhausted female psyche with a sense of security in the familiar, the question arises as to how far Robinson succeeds in distancing herself from the depicted scene. One wonders how far London’s Summer Morning reflects her own struggle to “sell” herself as a writer, and not as a woman, in the male dominated literary “market”.}, keywords = {}, title_ar = {البحث عن ملاذ في وصف الحياة اليومية: دراسة تحليلية لقصيدة ((صباح صيفي في لندن)) للشاعرة ماري روبنسون}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث قصيدة ((صباح صيفي في لندن))  التي نشرت في عام 1800، أى في العام الأخير من حياة واحدة من أبرز شاعرات العصر الرومانسي في إنجلترا، ألا و هى الشاعرة، والروائية، و الممثلة المسرحية ماري روبنسون (1758-1800). قد تبدو هذه القصيدة لأول وهلة قليلة الأهمية إذا ما قورنت بمجمل أعمال الکاتبة من قصائد رومانسية مرهفة، أو خواطر سياسية حول الثورة الفرنسية في 1789، أو مقالات نسوية، أو روايات، أو سيرة ذاتية، إلا أن هذا البحث يسلط الضوء من خلال قراءة تحليلية نسوية علي موضوع فريد في سياق موضوعات الشعر الرومانسي، ألا وهو اختيار الشاعرة لرصد أنشطة الحياة اليومية -  وبخاصة التجارية - بأدق تفاصيلها، ودلالات ذلک الاختيار في تلک الحقبة و قبل انتهاء حياتها العاصفة التي اتسمت بالتمرد و الثورية. إن قصيدة ((صباح صيفي في لندن)) تبدو وکأنها احتفالية  بالأنشطة العادية اليومية في حياة سکان لندن. فهي بعيدة کل البعد عن جو الکآبة و الحزن الذي ميز أغلبية قصائد الأدب الرومانسي، أو التمرد السياسي، أو تمجيد شعارات الثورة الفرنسية من حرية ومساواة و إخاء، أو التحليق في عالم خيالي للهروب من واقع شخصي أليم يتسم بالوحدة، والإحباط، والشعور بالخذلان، واشتداد المرض على الشاعرة. ذلک أن القصيدة بعيدة کل البعد عن المسلک الشائع للشعراء الرومانسيين في لجوئهم إلى الطبيعة بعيدا عن الإحباطات الاجتماعية و السياسية بالمدينة. فعلى العکس من ذلک نجد مارى روبنسون تنسلخ عن کل معاناتها العاطفية، والمادية، والجسدية، والإبداعية، وتتقوقع داخل المشهد الواقعى و المحلي عن طريق وصف مشهد البيع والشراء في شوارع لندن في أوائل القرن التاسع عشر. وبهذا يتضح أن الشعر الرومانسي يتحدى التصنيف. ويثير البحث عدة أسئلة تتعلق بمدى انفصال الشاعرة حقا عن واقعها الأليم في تلک القصيدة ا لمرحة، ومدى إسقاطات مشهد البيع والشراء على حياتها الشخصية بوصفها امرأة و کاتبة، وشاعرة تعيش في مناخ أدبى اتسم بالتحيز للکتاب والشعراء من الرجال، والخلط الدائم ما بين نقد المرأة والکاتبة. إن القصيدة مجرد محاولة - قد تنجح أو تفشل – لنسيان المأساة الشخصية لشاعرة مرهفة الحس مثل مارى روبنسون.  }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6000.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6000_799d8dbf59d3aafbe33734f1f9ef5e3c.pdf} } @article { author = {Mohamed Raafat, Rania}, title = {The Female “Carnivalesque” and Resisting Patriarchal Authority in Angela Carter’s Nights at the Circus}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {515-538}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6004}, abstract = {The aim of this research is to explore the concept of female resistance to patriarchal oppression in one of Angela Carter’s novels: Night at the Circus. The novel throws light on the lives of oppressed and marginalized women who occupy inferior positions in patriarchal culture. The concept of female resistance in Nights at the Circus is discussed in the light of Mikhail Bakhtin’s theory of the “carnivalesque”, which he introduced in his study on French popular culture in Rabelais and his world. Bakhtin uses the concept of the “carnivalesque” to describe the literary motifs that characterize Francois Rabelais’ writing and which can be traced to popular cultural expressions that surrounded him in the sixteenth century. Bakhtin regards the “carnivalesque” as a liberating anti-authoritarian force that challenges dominant world views and subverts the discourses of “high” culture. The present research demonstrates the role of the female “carnivalesque” in challenging dominant patriarchal culture through the application of three main concepts in Bakhtin’s theory to Carter’s feminist novel: the concept of “heteroglossia” in a language, the image of Rabelaisian clowns, and the notion of physical excess and grotesque body. The research also makes use of Bakhtin/ Volosinov’s theory on the relationship between language and ideology, and provides a historical analysis of the different forms of English spoken language used in the novel. In the final analysis, this research argues for the value of Bakhtin’s theory of the “carnivalesque” in analyzing forms of female subversion of patriarchal authority in works written by women writers.}, keywords = {}, title_ar = {مقاومة السلطة الأبوية فى واحدة من روايات انجيلاً کارت ليالى فى السيرک}, abstract_ar = {يتناول البحث موضوع مقاومة السلطة الأبوية فى واحدة من روايات الکاتبة البريطانية أنجيلا کارتر : ليالى فى السيرک . تصور الرواية حياة المرأة المهمشة فى المجتمع الذکورى حيث تتعرض بطلة الرواية إلى أنواع مختلفة من القهر والتهميش ، إلا أنها تستطيع أن تتمرد على الدور السلبى الذى يفرضه عليها المجتمع . يتناول البحث بالتحليل أساليب مقاومة المرأة للقهر فى المجتمع الذکورى وتمردها على السلطة الأبوية فى الرواية من خلال زاوية مفهوم "الاحتفالية" کما ورد فى نقد ميخائيل باختين وذلک من زاويتين الاجتماعية واللغوية . کذلک يتعرض البحث لنموذج "السيرک" ودلالته فى الرواية کمکان تمتزج فيه الطبقات الاجتماعية المختلفة وتنقلب فيه علاقات القوة بين الرجل والمرأة . کما  يقدم البحث نقداً للرواية فيما يتصل بقراءة الجسد وذلک فى ضوء نظرية باختين وقراءته لدور الثقافة الفلکلورية الفرنسية فى أعمال الکاتب الروائى فرانسواز رابيليه کما ورد فى کتابه رابيلية وعالمة .   }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6004.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6004_214eea7316e4233ab06b78e20eef88f7.pdf} } @article { author = {Samir Wahba, Marie}, title = {The American Adam: A Comparative Study.}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {539-589}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6002}, abstract = {This research examines the American Adam, the pioneer, as a remarkable image that incorporates the Anglo American tradition. It is a comparative reading of Mark Twain’s Adventures of Huckleberry Finn (1884), Ralph Ellison’s Invisible Man (1952) and Maxine Hong Kingston’s Tripmaster Monkey: His Fake Book (1989). The American Adam is an icon of innocence, perseverance and great expectations. He also signifies individualism. The American Adam endeavours to fulfill the American Dream of abundance and great achievements. This article traces the “polyphonic” dialogues of three American “unmerged” voices with respect to the individualism of the American Adam and his great expectations. Twain acknowledges Huck Finn the American Adam. Huck Finn’s innocence condemns the corrupt hypocrite society which renders him lonely. Such “lonesome” feeling, however, motivates Huck Finn to be a self reliant individual who enjoys the fulfillment of the American Dream.}, keywords = {}, title_ar = {"إعادة کتابة التاريخ في بعض روايات امي تان"}, abstract_ar = {        يتناول هذا البحث کناية آدم الأمريکي الذي يعتبر رمز من الرموز الانجلو أمريکية و مظهر من مظاهر هذة الثقافه. يدرس هذا البحث هذة الکناية في دراسة مقارنه لثلاث روايات أمريکية هي "مغامرات هاکلبيري فِن" (1884) للکاتب الانجلو أمريکي مارک توين (1835-1910)، و"الرجل الخفيّ" (1952) لرالف إليسون الإفريقي الأمريکي (1914-1994)، أما الروايه الثالثه فهي "القرد تريبماستر" (1989) للکاتبة الأمريکية ماکسين هونج کينجستون الأسيوية الأمريکية (1940-).   تتمثل هذة الکنايه في صورة المغامر الذي يسعي لتحقيق ذاتة. تتناول الروايات موضوع البحث هذه الکنايه بصور مختلفة ومتنوعة. هناک ثلاث شباب أمريکيين يجولوا بالمدن الأمريکية. من ثم تقدم الروايات نماذج لثلات رجال أمريکيين.   تعکس هذة الصور المختلفة لکناية آدم الأمريکي القيم السائده بالمجتمع الأمريکي حسب رؤيه کل کاتب. تتفاعل هذة الصور في إطار حواري بين النصوص.          }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6002.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6002_4cea9c0d57374cfceb6b09078feb95b4.pdf} } @article { author = {E.Dawoud, Mohamed}, title = {Inhabiting and Writing from the ‘Third Space’: Hybrid Feminism in Eavan Boland’s Outside History}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {591-619}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6003}, abstract = {This paper argues that HomiBhabha's theory of the "Third Space" offers an apt theoretical framework to critically attempt to define the feminist stance boland adopts in Outside History. The initial argument of the paper is that Boland's foray into feminism is entirely distinguished from the 'separatists'; it resembles the hybrid model Bhabha devised for what he calls the post-colonial 'strategic intellectual'. Similarities between the parameters of both postcolonial and feminist discourses are pointed out at the beginning of the paper, and certain passages from Boalnd's views on feminism are juxtaposed with the basic concepts of Bhabha's theory in an attempt to show that Boland's views are almost a feminist recasting Bhabha's theory of the 'Third Space'. As the paper proceeds in discussing some of poems from outside History, the hybridity of Boland's feminism is illustrated in a variety ways. A feminist reading of poems such as "The Making of an Irish Goddess", "The Achill Woman" and "What we Lost" provides ample instances of what I define as 'Boland's hybrid feminism. A revisionist reading of other poems such as the title poem "Outside History" is also provided in an attempt to further demarcate Boland's feminism from the conventions adopted by the 'separatists'. The paper concludes by redefining Boland's feminism as a stance that attempts to modify woman's status with in the limits and demands of the patriarchal/nationalist society while at the same time managing to create an independent female identity and voice.}, keywords = {}, title_ar = {المحيا والکتابة من خلال "الفضاء الثالث": الأنثوية المهجنة فى ديوان "خارج التاريخ" لإيفان بولند}, abstract_ar = {يتبنى هذا البحث نظرية "الفضاء الثالث" لهومى بهابا کإطار نظرى لقراءة ديوان "خارج التاريخ" لإيفان بولند. يبدء البحث باستعراض أوجه التشابهه بين الآراء التى تبنتها إيفان بولند لتعريف المنهج الأنثوى وتلک العناصر التى حددها هومى بهابا لما يسمى بنظرية "الفضاء الثالث" فى مجال النقد الأدبى لمرحلة ما بعد الاستعمار. يلخص البحث فى مقدمته بأن معظم اراء إيفان بولند للنهج الأنثوى فى الکتابة الأدبية ما هى غلا إعادة صياغة للنظرية "الفضاء الثالث" من منظور أنثوى. ينتقل الباحث بعد ذلک للتدليل على ما اسماه بالأنثوية المهجنة عند إيفان بولند وذلک بالأستشهاد بعدد من القصائد من ديوان "خارج التاريخ" يخلص الباحث بان المنهج الأنثوى الذى تبنته إيفان بولند يختلف تماما عن ما يسمى بالمنهج الأنثوى الانفصالى حيث أنها تدعو إلى النظر فى تعديل وضع المرآة وذلک فى حدود متطلبات المجتمع الذى تعيش فيه, وأيضاً من خلال متطلبات الهوية القومية دون الأخلال بحق المرآة فى ان يکون لها هوية مستقلة وصوت مسموع وأن لا ينکر دورها فى بناء الوطن.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6003.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6003_6b35b017fc03ba037d529cd7748260bf.pdf} } @article { author = {A. Alshumaimeri, Yousif}, title = {Perceptions of Saudi Preparatory Year Students about the University Intensive English Program}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {621-649}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6005}, abstract = {This study investigates the perceptions of the Intensive English Program (IEP) among Preparatory Year (PY) students at King Saud University. Specifically, the study explores the following aspects of the program: student perceptions of the IEP; differences among student perceptions based on their college and proficiency level; student perceptions of the IEP’s strengths and weaknesses; and student evaluations of their English language skills. The study employs a quantitative survey method. The results of the study revealed that the students had an overall positive perception where approximately 70% of students perceive the program as effective, beneficial, and useful. In particular, various aspects of teacher performance were evaluated more positively by students than other aspects of the program, such as the effectiveness of the teaching material and academic advising.}, keywords = {}, title_ar = {أراء طلاب السنة التحضيرية السعوديين نحو البرنامج الجامعي المکثف للغة الإنجليزية}, abstract_ar = {بحثت هذه الدراسة أراء الطلاب نحو برنامج اللغة الإنجليزية المکثف في السنة التحضيرية بجامعة الملک سعود. وبشکل خاص، فإن الدراسة تستکشف الجوانب الآتية في البرنامج: أرائهم حول البرنامج، الاختلافات في أرائهم باختلاف الکلية المنتمى إليها والمستوى اللغوي، نقاط القوة والضعف في البرنامج، وتقييم الطلاب لمهاراتهم في اللغة الإنجليزية. اتبعت الدراسة المنهج المسحي الکمي. وکشفت النتائج أن الطلاب لديهم اتجاه إيجابي بشکل عام حيث ما يقرب 70% من الطلاب يرون أن البرنامج کان فعالاً ومفيداً. وعلى نحو خاص فقد تم تقييم أداء المعلمين بنحو إيجابي أکثر من غيره من الجوانب في البرنامج کالمواد التدريسية والإرشاد الأکاديمي.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6005.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6005_b09caf69adb4612d187df87c1b9b5920.pdf} } @article { author = {Mohamed Maher, Fatma}, title = {La Création Scénique du Rêve dans «Rêves» de Wajdi Mouawad}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {39}, number = {أکتوبر - دیسمبر}, pages = {651-679}, year = {2011}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2011.6001}, abstract = {Du conte, la pièce Rêves de  Wajdi Mouawad a la brièveté, l’atmosphère onirique ; du symbolisme, le goût pour le mystère et la suggestion. Toute frontière semble donc abolie entre réalité mentale et réalité extérieure, entre perception objective et interprétation subjective, entre visible et invisible. Le théâtre vient du livre tout autant qu’il y conduit ; le livre sort du théâtre et le renferme. Pour ordonner la matière du réel, l’esprit procède par accumulation, fixation et sélection des données venant de l’expérience quotidienne. L’état de veille fournit une matière que le rêve  habille en mélangeant le vrai et le faux.  Ce dernier, comme le spectacle, prend du monde son capital d’images. Le théâtre crée du sens par raccourci et le rêve travaille comme si une partie des connaissances étaient implicites. La comparaison du rêve avec le théâtre s’étend, jusqu’à prendre en compte la relation entre la représentation et le monde. Dans l’espace onirique, les images se confondent, se séparent, se décomposent, et la vision de tout objet est troublée. Le rêve, considéré comme spectacle, naît d’un certain nombre d’excitations, et il devient à son tour producteur d’excitations.}, keywords = {}, title_ar = {الإبداع المسرحى للحلم فى مسرحية "أحلام" لوجدى معوض}, abstract_ar = {أخذت مسرحية  "أحلام" لوجدي معوض من القصة الإيجاز ، وغلاف الشفافية والحلم، ومن الرمزية الميل للغموض والإيحاء. أي حدود بين الواقع العقلي والواقع الخارجى  وبين التصور الموضوعى والتفسير الذاتي وبين المرئى وغير المرئى تبدو لذلک ملغية. يأتي المسرح من الکتاب تماما کما انه يؤدي إليه ويخرج الکتاب من المسرح ويحتويه. لأجل ترتيب مادة الواقع ، فإن العقل يعمل عن طريق تراکم العائدات ، تثبيت واختيار بيانات من التجربة اليومية. توفر حالة اليقظة المادة  التي يغطى  بها الحلم  ثوب الحقيقة و ذلک بالخلط  بين الحقيقى والباطل. هذا الأخير، على غرار العرض المسرحى، يأخذ ثروته من الصور من العالم الخارجى. يخلق المسرح معنى من الاختصار ويعمل الحلم  کما لو کان جزءا من المعرفة غير معبر عنه. تمتد  المقارنة بين المسرح و الحلم  لتأخذ في الاعتبار العلاقة  بين التصور والعالم الخارجى. ففي فضاء الحلم، تدمج الصور وتنفصل وتتحلل، ورؤية أي شيء تبدو  مضطربة. الحلم الذي يعتبر بمثابة عرض  مسرحى يتکون من عدد من الإثارة ، وهو في المقابل يصبح منتجا للإثارة.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6001.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6001_25d237816ddeb98274344997caddf262.pdf} }