هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج تدريبي في ضوء الموارد الشخصية ( الأمل، کفاءة الذات، التفاؤل ) والتحقق من أثره على تحسين جهد الطلاب الأکاديمي، تألفت عينة الدراسة من (46) طالبة من طالبات المستوى الرابع التابعين لقسم علم النفس بکلية التربية جامعة القصيم، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين مجموعة تجريبية وبلغ عددها (23) ومجموعة ضابطة وبلغ عددها (23). وتم تطبيق مقياس موارد الشخصية والذي تألف من (39) مفردة تقيس ثلاثة موارد شخصية هي (الأمل، کفاءة الذات، التفاؤل )، کما تم تطبيق مقياس الجهد الأکاديمي والذي تکون من (28) مفردة . أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي وذلک على مقياس الموارد الشخصية ( الأمل، کفاءة الذات، التفاؤل )، ومقياس الجهد الأکاديمي لصالح القياس البعدي، کما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسطات درجات أفراد المجموعة الضابطة بعد تطبيق البرنامج التدريبي علي مقياس الموارد الشخصية ( الأمل، کفاءة الذات، التفاؤل )، ومقياس الجهد الأکاديمي لصالح أفراد المجموعة التجريبية .
The present study aimed to identify the effectiveness of a training program in the light of personal resources (hope, self-efficacy, optimism) and to verify its impact on improving the students' academic effort. The sample consisted of (46) Al-Qasim University, and the sample was divided into two experimental groups (23) and a control group (23). The Personality Resources Scale, which consisted of 39 items measuring three personal resources (hope, self-efficacy, optimism) was applied , academic effort scale of (28) items was applied . The results of the study showed that there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the experimental group members before and after the application of the training program on the measure of personal resources (hope, self-efficacy, optimism) and the measure of academic effort for the benefit of post-measurement. Statistical differences between the mean scores of the experimental group and the average scores of the control group after the application of the program on the measure of personal resources (hope, self-efficacy, optimism) and the measure of academic effort for the benefit of the experimental group. Key words: personal resources, Conservation of Resources (COR), academic effort.