البنية السردية في جحيم الزهاوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية/ قسم اللغة العربية/ جامعة بغداد

المستخلص

يهدف هذا البحث المتواضع إلى دراسة ملحمة الزهاوي( ثوره في الجحيم) دراسة سردية من خلال محاور عدّه هي:
 العنوان: من اهم الوسائل الجمالية والدلالية في بناء النص وهو يؤدي دوراً فعلاً في العملية الادبية إذ يحرص المبدع على الدقة في الاختيار، لإدراکه حساسيه الارتباط بالنص، والتفاعل بينه وبين لغوية النص.
 في ملحمة ثوره في الجحيم، يشکل العنوان مفتاح الدلالة، التي تشير الى معاناة الزهاوي والألم الذي يعم نصه من خلال مفردة ( ثورة).
 البنية الحکائية في الملحمة: فقط عمل الشاعر إلي أکثر من تقنيه وأسلوب، ومنها تنسيق المقاطع وترتيبها لتناسب تسلسل الاحداث، لکن هناک الاضافات التي يدرسها الزهاوي في بنية الحدث وذلک لتضخيم بعض الامور والتفاصيل لخلق التأزم الدرامي.
 الحوار: ويتمثل بنوعين من الحوار: الحوار الداخلي، والحوار الخارجي، ونلحظ في هذه الملحمة استخدام الزهاوي تقنية الاقناع، فتتدخل ذات الشاعر مع الشخصية الحکائية إلى درجه التوحد لخدمة موقف أو فکرة معينة.
أما الزمن: نصل إلى مستوين يعين لدراسة عنصر الزمن وهما:
1. المستوى الافقي: بالاعتماد على تقنيتي الاسترجاع والاستباق بوصفهما معلمين بارزين في توضيح ترتيب الاحداث في مستوى زمان الفرد" زمن الحکاية"، داخل بنيه النص الشعري وهو نسق لابُدَّ من هو في بناء السرد عمومًا.
2. المستوى العامودي: وهو الأمر الذي يتأتى من خلال التباين الواضح بين زمن القصة وزمن السرد من حيث التوجه؛ زمن القصة يقاس الثواني والدقائق والايام،والشهور، والسنوات، في حين ان زمن القصة يقاس بالأسطر والجمل والفقرات و الصفحات، نتيجة وجود علّة في عملية نص الاحداث داخل القصيدة.
أما المکان في "  ملحمة ثوره في الجحيم"  ثروه يقسم الى:
1.  المکان المعادي.
2. المکان الاليف.
 وفي النهاية خاتمه بأهم النتائج التي توصل اليها البحث، ولتي تعتقد الباحثة انها مهمة وذات فائدة في هذا المکان. نأمل ان تکون هذه الدراسة حلقة تضاف الى الحلقات السابقة في مجال دراسة الشعر العراقي الحديث

عنوان المقالة [English]

Narrative Structure in Al-Zahawi Book “Revolution in Hell”

المؤلف [English]

  • Safana Dawood Saloorn
المستخلص [English]

This simple research aim to study Al- Zahawi Epic
(Revolution in Hell) ,narrative study through several axes, and
these axes are:       
The Title: The title is the most important means of semantic and aesthetic in the construction of the text, the title play an active role in the literary processes that the creator keen to select accurately, because he is aware about the sensitivity of the text’s link, and the interaction between him and the language text.  
In the epic of Al Zahawi the title formed the significance key,that refers to Al Zahawi’s suffering and the pain that gripping his text through his word (Revolution).       
     The Anecdotal Structure In The Epic:- The poet intended for more than one style and technique, for example he arranged and coordinated the sections
،in order to fit the events, but there left the additions that Al Zahawi studies in the event structure،in order to magniflicent some matters and details in order to create the dramatic ‚ worsening.            
The dialogue: it’s two types:             
    
Internal dialogue, External dialogue, in this epic as we

noticed Al Zahawi used the veil technique, the poet’s self-overlap with the anecdotal character strongly that they unite together to serve particular situation or idea.   
    Time: we reached two levels of time studying, which is:
1- Horizontal level: by depending on retrieval and preemption technique that they described as prominent guide of clearing the reordering of the events in the level of narrative time “ Story’s time”. Inside the poetic text structure and
،t is a must format in the narrative text in general.
2- Vertical level: it is the order that comes through the clear
contrast between the story’s time and narrative time, from,
direction, story’s time measured by seconds, minutes,
days, months and years, while the story’s time measured
by lines, sentences, paragraphs and pages. because there is
a reason in the text’s events process inside the poem.
The place:- The place in “Revolution in Hell Epic” It
،s    divided into: