المقطّعات الشّعرية لدى شعراء عصر الحروب الصليبيّة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الطفيلة التقنية

المستخلص

تتناول هذه الدراسة ظاهرة المقطّعات الشعرية لدى شعراء عصر الحروب الصليبية، بوصفها ظاهرة بارزة في أشعارهم، إذ انتشرت في دواوينهم بصورة جلية؛ الأمر الذي دفع الباحث للوقوف عليها، وبيان أسبابها، وتجليتها شکلاً ومضموناً.
وقد جاءت الدراسة في محورين: الأول نظري يتناول مفهوم المقطوعة الشعرية لغةً واصطلاحاً، والفرق بينها وبين المطولة الشعرية/ القصيدة، وآراء النقاد القدامى فيهما، وأما المحور الثاني فهو تطبيقي يتوقف عند الظاهرة بالإحصاء، والتحليل الفني والموضوعي من خلال دواوين أبرز شعراء العصر، وهم: الملک الأمجد، والعماد الأصفهاني، وابن عُنين؛ وکذلک ما ورد من مقطعات شعرية في کتاب "خريدة القصر وجريدة العصر" القسم الخاص بشعراء الشام.

عنوان المقالة [English]

Stanzaic Verse of Poets during the Crusades

المؤلف [English]

  • Nazer Abdallah Aldomor
المستخلص [English]

The present study centres on the projection of stanzaic verse for poets during the Crusades as a clear widespread landmark in their
poems leading the researcher to investigate and clarify its causes in form and context.
The study is a twofold: theoretical, and applied. The theoretical part deals with the comprehension of stanzaic poetry regarding language and terminology and the difference between stanzaic verse and the long poem. It also portrays the views of old critics in both. The applied part investigates this new form statistically, subjectively, with technical analysis throughout the works of most prominent poets: Almalek Alamjad, Aleimad Alasfahani, along with stanzaic appearances in the part allotted for Levantine poets in the book entitled Kharedat Alqasr wa Jaredat Alasr.