أثر استعمال القصص النحوية في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة القواعد والقراءة الکردية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بکلية التربية/ابن رشد للعلوم الإنسانية/ جامعة بغداد

المستخلص

يهدف البحث الحالي تعرف أثر استعمال القصص النحوية في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة القواعد والقراءة الکردية, تکونت عينة البحث من (54) تلميذا تم توزيعهم عشوائياً الى مجموعتين مجموعة تجريبية درست باستعمال القصص النحوية تألفت من (27) تلميذاً ومجموعة ضابطة درست على وفق الطريقة التقليدية وتألفت من (27) تلميذاً, کافأت الباحثة بين تلاميذ مجموعتي البحث في متغير (العمر الزمني محسوباً بالشهور ,درجات مادة قواعد اللغة الکردية للعام الدراسي السابق، درجات اختبار الذکاء) استغرقت التجربة فصلاً دراسياً کاملاً, اعدت الباحثة اختباراً تحصيلياً مکوناً من (20) فقرة من نوع (الاختيار من متعدد) وقد اتسم بالصدق واستخرج ثباته بطريقة معامل ارتباط بيرسون  وبلغ معامل ثباته (0,80) , وعند تحليل النتائج احصائياً تبين ان هناک فرقاً ذا دلالة احصائية ولصالح لمجموعة التجريبية التي درست باستعمال القصص النحوية على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية.
الکلمات المفتاحية: القصص النحوية      

عنوان المقالة [English]

The Effect of Using Syntactical Stories in the Acquisition of the Fifth Primary students in the Kurdish Reading and Grammar

المؤلف [English]

  • Mahabad Abdul Kareem Ahmed
المستخلص [English]

The research aims at identifying the Effect of using syntactical stories in The Acquisition of The Fifth Primary students in the Kurdish Reading and Grammar .The total number of Students is (54) male students distributed in to two groups, The First group is the experimental group which is taught by (using syntactical stories ) and it is (27) students . The second group is the control group which is taught according to the traditional method of teaching and it is (27) students . The researcher has matched  between the two groups by the following variables : the age , (in month's) their intelligence, their parents academic level of education The experiment lasted one semester which is the First academic course . The researcher has constructed a multiple choice test of (20) items . The reliability of The test has been calculated and it is (0,80). After processing The results  statistically, (T-Test) has shown  that there is a statistically significant difference infavour to the experimental group.
Key Word:syntactical stories