الاستثارات الفائقة وعلاقتها بالتفضيلات الحسية-الادراکية لدى الطلبة المتميزين والمتميزات في الرصافة الثانية / بغداد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم العالي والبحث العلمي/ جامعة بغداد /کلية الآداب / قسم علم النفس

المستخلص

فإن معظم الأفراد في الأداء يحتاجون بالضرورة إلى تحفيزهم واستشارتهم لأداء العمل المناط بهم عن طريق تعرضهم إلى مجموعة من المنبهات ، وان معرفتنا بالاستشارات الفائقة لطلبتنا والاساليب المستخدمة في معالجة المعلومات  وتفضيلاتهم الحسية يساعد على فهم الصعوبات الاکاديمية التي يواجها بعضهم کما يوفر الأسس الموضوعية التي تکفل التغلب على هذه الصعوبات او التخفيف عنها ،هذا فضلاً عن ان رصيد الواقع السيکولوجي والتعليمي لطلبتنا هو اضافة لرصيدنا المعرفي وهم رجال المستقبل  المبدعين في مواجهة التحديات وبناة المجتمع .
فالبحث الحالي يهدف الى التعرف الى:-
الاستثارات الفائقة والتفضيلات الحسية لدى الطلبة المتميزين  ،والفروق الذات الدلالة الاحصائية تبعاً لمتغير الجنس . وطبيعة العلاقة الارتباطية بين الاستثارات الفائقة والتفضيلات الحسية لدى الطلبة المتميزين.
تکونت عينة البحث من(500) طالباً وطالبة  من المرحلة المتوسطة الاول والثاني والثالث وبواقع (323)طالباً و(177) طالبة من ثلاثة ثانويات  في الرصافة الثانية .
تم اعداد مقياس الاستثارات الفائقة بما يتلاءم والتطور التکنلوجي وعالم الافتراضيات   مع الوقت الحاضر ونحن في عام 2017مع تطلعات الجيل الجديد، وتطبيق مقياس فارکVARK للتفضيلات الحسية -الإدراکية  المطبق من قبل مطر 2011 بعد التأکد من ترجمة مع اجراء بعض التعديلات ليتلاءم مع عينة البحث والذي يتکون من اربعة مقاييس فرعية (بصري-سمعي-قرائي –کتابي –حرکي )وکل فقرة تتکون من اربعة بدائل (أ،ب،ج،د) وبعد معالجة البيانات احصائياً تم التوصل الى ان الطلبة المتميزين والمتميزات يمتلکون استثارات فائقة في(النفسحرکية، والحسية، والتخيلية، والعقلية، والانفعالية)ولا توجد فروق بين الجنسين ،کما توصل البحث الى ان الطلبة المتميزين والمتميزات يتمتعون بالتفضيل الحرکي والسمعي اکثر من التفضيل القرائي والبصري وان الذکور اکثر من الاناث ،بينما يميلن الاناث الى التفضيل القرائي اکثر من الذکور ولا توجد فروق ذات دلالة احصائية بينهم في التفضيل السمعي والبصري  ،وجود علاقة طردية بين الاستثارات الفائقة والتفضيل الحرکي وعلاقة عکسية مع التفضيل القرائي .وفي ضوء نتائج البحث وضعت الباحثة جملة من التوصيات والمقترحات .

عنوان المقالة [English]

The arouses and its relation to sensory-cognitive preferences have outstanding students and excellence in Rusafa, Baghdad

المؤلف [English]

  • azhar mohamed
المستخلص [English]

To prepare the minds of creative notebook depends on availability of stimuli and triggers in the environment that most individuals in the performance they need necessarily to motivate them and consulted for performing the work assigned to them by their exposure to a variety of stimuli, and that our knowledge of superior consulting and fulfillment methods used in information processing and sensory preferences helps you understand the academic difficulties facing each other as Weaver merits that ensure overcome these difficulties or relief, as well as the balance of psychological and educational reality for our students is to add To our knowledge is the future creators in challenges and community builders.
Current research aims to identify:-
The provokes the sensory preferences and have outstanding students, particular differentials statistical significance depending on the variable sex. And relational nature of the relationship between the provokes the sensory preferences and have outstanding students.
Research sample consisted of (500) students from intermediate I, II and III and (323) students and (177) a student of three high schools in the second number 42.
Super is the provokes scale setting to the technological evolution and the world of defaults with the present time we are in the year 2017 with the aspirations of the new generation, applying a scale FARC VARK For sensory preferences – cognitive applied by rain after 2011 translation with some modifications to suit the search sample which consists of four sub scales (Visual-auditory-kinesthetic-book-readers) and each paragraph consists of four alternatives (a, b, c, d) after processing the data statistically distinguished students was reached and excellence have very paradoxical stimulation may (alnfsharket, sensual, andNext, mental, and emotional) and there are no differences between the sexes, as the research found that outstanding students and distinguished have kinetic preference and preference over reading audio and Visual to males than females, while females tended to reading preference than males and no statistically significant differences between them in audiovisual preference, having a direct correlation between the provokes and kinetic preference and an inverse relationship with reading preference, in the light of the results of researcher has developed recommendations and proposals.