تطور الکفاءة الذاتية المدرکة لدى المراهقيـن بالأعمار (16, 17, 18) سنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد / کلية التربية للعلوم الانسانية/ ابن رشد / قسم العلوم التربوية والنفسية

المستخلص

انبثقت مشکلة البحث الحالي من رؤية الباحث لمفهوم الکفاءة الذاتية المدرکة ودورها الکبير في حياة الفرد, وبخاصة في مرحلة المراهقة. واستهدف البحث تعرف :             
1. درجة الکفاءة الذاتية المدرکة لدى المراهقين بالاعمار (16, 17, 18) سنة.
2. دلالة الفروق الاحصائية في الکفاءة الذاتية المدرکة لدى المراهقين تبعا لمتغيري:
 أ. العمر (16, 17, 18) سنة.            ب. النوع الاجتماعي ( ذکور , اناث).
وقد تکونت عينة البحث من (120) طالبا وطالبة, اختيروا بالطريقة العشوائية بواقع (60) ذکور و (60) اناث, وبحسب الاعمار اعلاه.استخدم الباحث مقياسا مناسبا لقياس الکفاءة الذاتية المدرکة قامت باعداده (علوان, 2011), معتمدة على مجموعة من المقاييس والادبيات العربية والاجنبية السابقة في هذا الموضوع. وبعد عرضه على مجموعة من المحکمين واستخراج صدقه وثباته, قام الباحث بتطبيقه على عينة البحث. وباستخدام عدد من الوسائل الاحصائية المناسبة من بينها تحليل التباين الثنائي والاختبار التائي لعينتين مستقلتين, اظهرت النتائج : تَمَتُع عينة البحث بمستوٍ جيدٍ من الکفاءة الذاتية المدرکة, في حين لم تُظهر فروقا دالة احصائيا تبعا لمتغيري العمر والنوع الاجتماعي, وکذلک لم تظهر اثرا للتفاعل بينهما. ووفقا للنتائج اعلاه أوصى الباحث بعدد من التوصيات, واقترح عددا من المقترحات

عنوان المقالة [English]

The development of perceived self-efficacy among adolescents With ages (16, 17, 18) years

المؤلف [English]

  • Abd El-Kreem Khashn
المستخلص [English]

The main problem of the present paper stems from the fact that the concept of preconceived self- proficiency and its role in individuals' life especially at the age of adolescence . the current paper attempts to identify .
 (1) the degree of preconceived  self –proficiency among teenagers whose  ages range from (16,17,18) years old .        
 (2) the statistical significant differences in preconceived self – proficiency among teenagers according to the variable of:
(A) age (16-17-18).                  (B) gender (male-female).
The sample of the present paper consists of (120) students (both male and female). They have been selected randomly amounting to (60) males and (60) female according to the above –mentioned ages.
The researcher has used suitable instrument to measure the preconceived self- proficiency set down by (al-waan , 2011) depending on. group of scales and previous review of Literature . The current subject has been verified by a  group of  experts who have approved its validity and reliability. The researcher has applied it on the sample of the study by using a number of suitable statistical means such as Bilateral difference analysis, T-test foe tow independence samples.

The results show that the sample of the paper has a good level of preconceived  self-proficiency, and they show there is no statistical significant differences according to the variables of age , and gender and they haven't any  interaction between them. In the light of the above results, the researcher has drawn up a group of recommendations and suggestions for farther  readings.