جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Standards of Quality in University Education: A Case – Study from One of the Faculties of Beni-Suef Universityمعايير الجودة في التعليم الجامعي دراسة حالة لإحدى کليات جامعة بني سويف1364895110.21608/aafu.2015.8951ARحوته حسینسعد حسينالمدرس بقسم الاجتماع کلية الاداب جامعة بي سويفJournal Article20151009<strong>Objective of the Study</strong>
This study aims at defining the most prominent academic standards which play an important role in the process of qualification and accreditation in the institutions of the Higher Institutions. The objectives of the study are: recognizing the influence of the effective strategy on the quality of higher education, recognizing the influence of the leadership system on the quality of higher education, as well as the influence of the infrastructure, recognizing the influence of academic research on the quality of higher education, recognizing the influence of intellectual property rights on the quality of higher education, recognizing the influence of the impact of achieving job satisfaction on the quality of higher education, the impact of human resources development on the quality of higher education, identifying the impact of participating in the activities on the quality of higher education, finally identifying the impact of environmental and community participation on the quality of higher education.
<strong>Methodology: </strong>
The study is based on the case study method, through an in-depth study of the Faculty of Science in Beni-Suef University as the first overall winning quality accreditation college in the university, using case evidence; through in-depth interviews with some members of the administrative apparatus; and a sample of the teaching staff and their assistants members of the college, and the use of documents and records, and self-study of the Faculty.
<strong>Results of the study: </strong>
The study results reveal the existence of a set of academic standards; that helped the college to get a quality accreditation. These factors are represented in: effective strategy, and the role of the administrative system (leadership), the dominance of democratic climate in the college, which resulted in the achievement of job satisfaction for employees, and the development of infrastructure (efficient and convenient buildings, equipment and laboratories), and the development of scientific research and skills, and maintaining intellectual property rights, and human resources development, and encouragement participation in activities, and finally achieving community participation inside and outside the college, something which achieves the service of the society.<strong>هدف الدراسة:</strong>
هدفت هذه الدراسة بوجه عام إلى التعرف على أبرز المعايير الأکاديمية لجودة الاعتماد الأکاديمي؛ وأثرها في تطوير العملية التعليمية في مؤسسات التعليم الجامعي، وقد احتوت الدراسة على عدة أهداف أساسية على النحو التالي: التعرف على أثر الاستراتيجية الفعالة على جودة التعليم العالي، والتعرف على أثر المنظومة الإدارية (القيادة) على جودة التعليم الجامعي. وأثر البنية التحتية (کفاءة وملائمة المباني والتجهيزات والمعامل) على جودة التعليم الجامعي. وکذلک التعرف على تأثير البحث العلمي على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر حقوق الملکية الفکرية على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر تحقيق الرضا الوظيفي على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر تنمية الموارد البشرية على جودة التعليم الجامعي. والتعرف على أثر المشارکة في الأنشطة على جودة التعليم الجامعي. وأخيرًا التعرف على أثر المشارکة الطلابية المجتمعية على جودة التعليم الجامعي.
<strong>الخطوات المنهجية:</strong>
اعتمدت الدراسة على طريقة دراسة الحالة؛ من خلال إجراء دراسة متعمقة على کلية العلوم بجامعة بني سويف؛ باعتبارها الکلية الأولى الحاصلة على جودة الاعتماد بالجامعة، باستخدام دليل الحالة؛ من خلال إجراء مقابلات متعمقة مع بعض أعضاء الجهاز الإداري؛ وعينة من أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم بالکلية، واستخدام طريقة تحليل المضمون للوثائق والسجلات، والدراسة الذاتية للکلية.
<strong>نتائج الدراسة:</strong>
کشفت نتائج الدراسة عن تمکن الکلية من تطبيق مجموعة من المعايير الأکاديمية لمنظومة الجودة الشاملة في تطوير العملية التعليمية؛ وقد تحددت هذه المعايير فيما يلي: الاستراتيجية الفعالة، ودور المنظومة الإدارية (القيادة) وانتشار المناخ الديمقراطي بالکلية، والذي ترتب عليه تحقيق الرضا الوظيفي للعاملين، وتنمية البنية التحتية( کفاءة وملائمة المباني والتجهيزات والمعامل)، وتنمية البحث العلمي ومهاراته، والحفاظ على حقوق الملکية الفکرية، وتنمية الموارد البشرية بالکلية، والتشجيع على المشارکة في الأنشطة، وأخيرًا تحقيق المشارکة الطلابية المجتمعية على المحيط الداخلي والخارجي للکلية بما يحقق خدمة المجتمع؛ وتطوير المنظومة التعليمية. جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Traditional Industries between Authenticity and Modernity: A Comparative Anthropological Study of Silver and Jilbab Industry in Egyptالصناعات التقليدية بين الآصالة والمعاصرة دراسة أنثروبولوجية مقارنة لصناعة الفضة والجلباب فى مصر65108895210.21608/aafu.2015.8952ARسهير حسینأبراهيم الدمنهورىأستاذ مساعد بقسم الأنثروبولوجيا بکلية الآداب - جامعة حلـــــــوانJournal Article20151012No doubt that employing the traditional or folk creativity materials in updating popular products with the use of modern technology, data and the potential for industrial development in the production of handicrafts for the cultural communication between the generations and to maintain personal and community identity and culture of the nation and the development of inclusive excellence
Hence, this research aims to shed light on the traditional aspects of some industries and also contemporary aspects, and explain the reasons for the extinction of some of them or reverse which reveals to us the problems facing traditional industries now, this research also aims to investigate ways of developing these industries in general, helping to develop the creative and cultural privacy in a changing world لاشک أن استلهام أو توظيف مواد الأبداع التقليدى أو الشعبى فى أعمال منتجات شعبية محدثة أحد الحفاظ على الخصوصية الثقافية مع أستخدام معطيات التکنولوجيا الحديثة , وإمکانات التطور الصناعى فى النتاج الکمى للصناعات اليدوية لتحقيق التواصل الثقافى بين الأجيال وذلک للحفاظ على شخصية المجتمع وهويته ونشر ثقافة الأمة وتنمية شاملة متميزة .
ومن هنا يهدف هذا البحث على إلقاء الضوء على الجوانب التقليدية لبعض الصناعات وأيضآ الجوانب المعاصرة لها , وتفسير أسباب إنقراض البعض منها أو إنحسارها مما يکشف لنا عن المشکلات التى تعترض الصناعلت التقليدية فى الوقت الراهن , کما يهدف هذا البحث الى إمکانية تطويرها بشکل عام , مما يساعد على تنميتها فى إطار ثقافى مبدع وخصوصية متميزة فى ظل عالم متغير .جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Effect of Economic Recession on Craftsmanship Industries in Damietta Governorate: Furniture Industry as a Modelأثر الرکود الاقتصادي في الصناعات الحرفية بمحافظة دمياط (صناعة الأثاث نموذجاً)109180895310.21608/aafu.2015.8953ARشريف محمدعوضأستاذ مساعد بقسم الاجتماع بکلية الآداب بجامعة القاهرةJournal Article20151005 The study is focused on monitoring the impact of the economic recession on the craft industries in Damietta, and specifically on the furniture industry. This holds the target with it targets sub-centered mostly around: determine the impact of the economic recession on the development of the furniture industry in Damietta, and try to detect the structural and functional changes in the industry, this, as well as to identify trends artisans about the situation of the industry in the face of rising rates economic recession. In this sense, the study identified the problem of the effect in a major question: What is the impact of the economic recession as one of the images of economic crisis faced by the sector, the economic pattern and structure of the craft industries in Damietta community? The field study was conducted in Damietta, was selected 12 geographic area (rural and urban), and in accordance with the standard density spread literal work among the population, and the total study sample (281) craftsman, was withdrawn manner quota of twelve geographic area within the centers and villages in the province Damietta, and reached total workshops withdrawn sample of the total area (102 workshop craft) with an average of between 8 to 9 workshops in each of the study areas, to include each share of selected shares most of the character problem for the furniture industry: carpenter furniture, and Alostorgi and Alakecrgi, and wood turner, and Almayorbati..elkh. The study concluded that there is a strong tendency prevails among the craftsmen confirms that the furniture industry in Damietta is in danger of collapse, and so out of a lack of economic and political context in support of the industry offers.ينصب اهتمام الدراسة على رصد أثر الرکود الاقتصادي على الصناعات الحرفية بمحافظة دمياط، وبالتحديد على صناعة الأثاث. ويحمل هذا الهدف في طياته أهدافاً فرعية تتمحور أغلبها حول: تحديد أثر الرکود الاقتصادي على تطور صناعات الأثاث ونموها في محافظة دمياط، ومحاولة الکشف عن التغيرات البنائية والوظيفية التي طرأت على تلک الصناعة، هذا فضلاً عن التعرف على اتجاهات الحرفيين نحو أوضاع تلک الصناعة في ظل ارتفاع معدلات الرکود الاقتصادي. ومن هذا المنطلق، تحددت إشکالية الدراسة في تساؤل رئيسي مؤداه: ما تأثير الرکود الاقتصادي کإحدى صور الأزمات الاقتصادية التي يتعرض لها النسق الاقتصادي على قطاع وهيکل الصناعات الحرفية في المجتمع الدمياطي؟. وقد أجريت الدراسة الميدانية في محافظة دمياط، وتم اختيار (12) منطقة جغرافية (ريفية وحضرية)، وذلک وفقاً لمعيار کثافة انتشار العمل الحرفي بين سکانها، وبلغ إجمالي عينة الدراسة (281) حرفيًا، تم سحبهم بأسلوب الحصة من اثنتى عشرة منطقة جغرافية داخل مراکز وقرى محافظة دمياط، وبلغ إجمالي الورش التي سحبت منها عينة الدراسة من إجمالي المناطق (102 ورشة حرفية)، بمتوسط يتراوح ما بين 8 إلى 9 ورش في کل منطقة من مناطق الدراسة، حيث ضمت کل حصة من الحصص المختارة أغلب الحرف المُشکِّلة لصناعة الأثاث: کنجار الموبيليا، والأستورجي، والقشرجي، وخراط الخشب، والمدهباتي..إلخ. وخلصت الدراسة إلى أن هناک اتجاهاً قوياً سائداً بين الحرفيين من عينة الدراسة يؤکد على أن صناعة الموبيليا في محافظة دمياط تواجه خطر الانهيار، وذلک من منطلق عدم توفر السياق الاقتصادي والسياسي الداعم لهذه الصناعة.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Problem of Place Identity of Slums Dwellers: A Case Study of Kilo 2 Area in Ismailia Cityإشکالية الهوية المکانية لسکان المناطق العشوائية دراسة حالة لمنطقة الکيلو 2 بمدينة الاسماعيلية181225895410.21608/aafu.2015.8954ARعبد المعبود محمدعبد الرسولمدرس علم الإجتماع – کلية الأداب - جامعة قناة السويسJournal Article20151010The objective of this study is to present and analyze the problem of place identity of slums dwellers applied to kilo 2 area in Ismailia city. Such an area represents a real danger for canal and Sinai region from the social and security points of view, according to the reports issued by slums development fund and general mobilization and statistics central organization . the uses the tools of observation , meetings and arguments ,and applies some social theories in order to present a qualitative and a quantitative analysis of the problem. يتحدد موضوع الدراسه فى تقديم وتحليل اشکاليه الهويه المکانيه لسکان المناطق العشوائيه بالتطبيق على منطقه الکيلو 2 بمدينه الاسماعيليه ، حيث تمثل المنطقه خطرا امنيا واجتماعيا لمنطقه القناه وسيناء طبقا لبيانات صندوق العشوائيات والجهاز المرکزى للتعبئه العامه والاحصاء .
وتستعين الدراسه بأدوات الملاحظه والمقابله وحلقات النقاش البؤريه ، وتنطلق من جمله من النظريات الاجتماعيه والدراسات السابقه ، وتقدم تحليلا کميا وکيفيا ومستخلصا للأهم نتاجها وتوصياتها.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Obstacles Facing Workers in Voluntary Social Work in the Hashemite Kingdom of Jordanالمُعيقات التي تواجه العاملين في مجال العمل الاجتماعي التطوعي في المملکة الاردنية الهاشمية225242895510.21608/aafu.2015.8955ARمراد عبدا للهعبد المواجدةرئيس قسم علم الاجتماع - کلية العلوم الاجتماعية - جامعة مؤته - المملکة الاردنية الهاشميةJournal Article20151014 this study aimed to know the most important impediments that face workers in the field of voluntary social work in alkarak almazar aljanubi ,the society of the study consisted of the whole supervisors of voluntary works in the area K ,the society of the study consisted of (168) male and female " members and chairpersors " , and a simple sample of (50) persons was randomly selected from is society from the workers in volwntery work .
Te results were as follows:-
Males are more then females , and the hieghest age group that share voluntary work is the group wite ages more than (36) years, the woring members one the majority , they were (31) from (50) .
For education , (20) subject from the sample were less then secandery school , while the of qualifications were close .
The number of individuals wite secandery school level was ( 12) , dipluma (10) , bechlore ( 8) persons.
For the income (19) of he subjects gain then 200 j p monthly, (19) of the subjects whom their income averaged from 200 to 299 jd monthly 3 whom their incomes averaged from 300 to 399 jd monthly and 5 indinduals their income were higher then 400 jd monthly .
*that faced voluntary works were as follows:-
- the legal impediments had the hieghest average of (2,9833) , then followed by culturad
* Impediments wite average of (2, 5029), the financial.
* Impediments write average of (2, 3600), the finally.
*the personal impediments write average of (1, 9286).هدفت الدراسة الحالية التعرف الى " أهم المُعيقات التي تواجه العاملين في مجال العمل الاجتماعي التطوعي في المملکة الاردنية الهاشمية، وتکون مجتمع الدراسة من جميع القائمين على الأعمال التطوعية في الممکلة الاردنية الهاشمية محافظة الکرک وتم اختيار عينة عشوائية من محافظة الکرک لواء المزار الجنوبي من اصل (5) الوية على مستوى المحافظة ، والبالغ عدد الجمعيات في الاولة کاملة (60) جمعية، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة بلغ عدد إفراد العينة التي طبقت الدراسة عليها (50) شخص من العاملين في مجال العمل التطوعي من لواء المزار الجنوبي ومن (8) جمعيات فقط وهي المعيقات الغير فاعلة في اللواء وکانت النتائج على النحو الآتي :
إن الذکور أکثر عدداً من الإناث، وکانت أعلى فئة عمرية تقوم بالمشارکة بالعمل التطوعي هي الفئة التي تزيد أعمارها عن(36) ، وکان الأعضاء العاملين هم أکثر فئة وشکلوا (31) من أصل (50)، اما بالنسبة للتعليم فان (20) شخص من أفراد العينة کان تعليمهم اقل من ثانوية ،أما بقية المؤهلات فنلاحظ إنها متقاربة ، وبلغ عدد الأشخاص ذوي التعليم الثانوي (12) شخص، ودبلوم (10) أشخاص، وبکالوريوس(8) أشخاص، أما بالنسبة للدخل الشهري والذين اقل من 200 دينار کان عددهم (19) شخص، والذين تتراوح دخولهم من 200-299 (19) شخص ، والذين تتراوح دخولهم بين 300- 399 (3) أشخاص ، والذين زاد دخلهم الشهري عن 400 دينار (5) أشخاص .
اما عن المُعيقات التي واجهت الاعمال التطوعية فهي کما يلي :
1- المُعيقات التشريعية کانت أعلى وسط حسابي (2.9833) ثم جاءت المُعيقات الثقافية والاجتماعية وکان وسطها الحسابي( 2.5029) ، ثم جاءت المُعيقات المالية وکان وسطها الحسابي (2.3600) ، ثم جاءت المُعيقات الشخصية وکان وسطها الحسابي (1.9286).جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Electronic Social Networks and the Political Culture of University Youth : A Field Studyالشبکات الاجتماعية الالکترونية والثقافة السياسية للشباب الجامعي دراسة ميدانية243306895610.21608/aafu.2015.8956ARمحمد سعیدعبد المجيدأستاذ علم الاجتماع المساعد کلية الآداب – جامعة طنطاممدوح عبد الواحدالحيطيمدرس علم الاجتماع کلية الآداب – جامعة کفر الشيخJournal Article20151014The widespread Electronic social networking on the Internet - especially Facebook, Twitter, YouTube and others - the phenomenon of media most prominent in the world now.Based on this study attempts to discuss and analyze the effects of electronic social networks on the political culture of the youth of the university through a field study on a sample of students from the University of Kafr el-Sheikh.
This study belongs to descriptive studies, we have adopted in the collection of data on the Standardized interview . The field study was applied to a Purpose sample quota - according to the standard type, and nature of the study, and the school year - of (300) Single young users of electronic social networks at the University of Kafr el-Sheikh.
Among the most important findings of the study field of electronic social networks at the forefront of institutions most influential on the political culture of youth including made possible by space social - is characterized by unprecedented freedom - and of her yard to meet and exchange ideas and develop attitudes and interaction among the millions of young people in a virtual world does not control it does not prevent the crowds and demonstrations. It also has become a social networking gateway for political participation because of their ability to overcome barriers and various limitations on the expression of opinion, and reflect this in the prominent role contributed by youth in the establishment and success of the January 25 revolution.<strong> </strong>
تعد الشبکات الاجتماعية الالکترونية المنتشرة على شبکة الانترنت - خاصة الفيس بوک, وتويتر, واليوتيوب وغيرها - الظاهرة الإعلامية الأبرز في العالم الآن. وتأسيساً على ذلک تحاول الدراسة مناقشة وتحليل تأثيرات الشبکات الاجتماعية الالکترونية فى الثقافة السياسية للشباب الجامعي من خلال دراسة ميدانية على عينة من طلاب جامعة کفر الشيخ .
وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية ، وقد اعتمدنا في جمع البيانات على استمارة المقابلة المقننة. وقد تم تطبيق الدراسة الميدانية على عينة عمدية بالحصة - وفقاً لمعايير النوع، وطبيعة الدراسة، والسنة الدراسية - قوامها (300) مفردة من الشباب المستخدمين للشبکات الاجتماعية الالکترونية بجامعة کفر الشيخ.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية أن الشبکات الاجتماعية الالکترونية تأتي في مقدمة المؤسسات الأکثر تأثيرًا فى الشباب في مجال الثقافة السياسية؛ بما أتاحته من فضاء اجتماعي - يتميز بحرية غير مسبوقة –، وبما قدمته من ساحة لتلاقي وتبادل الأفکار وبلورة المواقف والتفاعل بين ملايين الشباب في عالم افتراضي لا رقابة عليه ولا منع للتجمهر والتظاهر. کما أصبحت الشبکات الاجتماعية الالکترونية بوابة للممارسة السياسية بسبب قدرتها علي تخطي الحواجز والقيود المختلفة على التعبير عن الرأي، وتجسد هذا في الدور البارز الذي أسهم به الشباب في قيام ونجاح ثورة 25 يناير.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Role of the Delinquent Sub-Culture Theory in Interpreting a Sample of Convicted Juveniles Deviant Behaviour in Juvenile Centres in the Hashemite Kingdom of Jordanدور نظرية الثقافة الفرعية الجانحة في تفسير السلوک المنحرف لدى عينة من الأحداث المحکومين في مراکز الاحداث في المملکة الاردنية الهاشمية307328895710.21608/aafu.2015.8957ARولاء عبدالفتاحالصرايرهجامعة مؤتةJournal Article20140213 The goal of this study was to test the Delinquent Sub-culture Theory in the interpretation of deviant behaviour. This is a qualitative research. The sample of the study consisted of 80 convicted juveniles at Osama Bin Zaid and Abdullah Bin Rawaha Juvenile Centers in which their ages ranged between 15 – 18 years old. The researcher used random sampling process to select the sample of the study. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used a questionnaire survey to elicit data from the respondents.<br />The questionnaire comprised three paragraphs. The first paragraph contained demographic variables' information. The second paragraph consisted information about the social class variables. The third paragraph comprised items about delinquent sub-culture. The three paragraphs contained 31 items. They treated issues related to culture, community, family, peers and individual factors.<br />In order to answer the research questions and hypotheses of the study, the researcher used standard deviations and means average to test the sample of (T). The findings of the research indicated that there is statistically significant inverse relationship at ( a≤ (0.05 between the following variables: educational level of the juvenile, educational and professional level of the father and the effect level of societal culture, family and peers and individual factors for the convicted juveniles' deviant behaviors.<br />This research recommends that further research be conducted in this area to confirm the findings of this study.هدفت الدراسة إلى إختبار نظرية الثقافة الفرعية الجانحة في تفسير السلوک المنحرف لدى عينة من الأحداث المحکومين. وقد تم إختيار عينة عشوائية حجمها 80 حدث من مرکز أحداث أسامة بن زيد وعبدالله بن رواحة، ضمن الفئة العمرية (15-18) سنة.<br />ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير إستبانة، تألفت من ثلاثة أجزاء: أولاً: المتغيرات الديمغرافية. ثانياً: متغيرات الطبقة الإجتماعية. ثالثاً: أسئلة الثقافة الفرعية الجانحة، وقد تکونت من (31) فقرة توزعت على أربعة محاور هي: الثقافة المجتمعية والثقافة الأسرية وجماعة الرفاق والعوامل الفردية.<br />وللإجابة عن أسئلة وفرضيات الدراسة تم إستخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية وإختبار ت للعينات (T) .<br />وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج کان أبرزها الآتي:<br />وجود علاقة عکسية ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05(a≤ بين المتغيرات (المستوى التعليمي للحدث، ومستوى تعليم الأب، وعمل الأب) ومستوى تأثير (الثقافة المجتمعية والأسرية وجماعة الرفاق والعوامل الفردية) للسلوک المنحرف.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Lilt and Shun Meters in Arabic and Persian: A Contrastive Studyبحرا الهزج والرَّجَز بين العربية والفارسية دراسة تقابلية329376895810.21608/aafu.2015.8958ARأحمد عبد الرحمنمحمد إدريسأستاذ علم اللغة المساعد - کلية الآداب والعلوم الإنسانية - جامعة قناة السويسJournal Article20151011This study explores two meters which are commonly used in both Arabic and Persian:
(1) The Hajaz meter which is widely used in Persian.
(2) The Rajaz meter which is widely used in Arabic.
The phonetic resemblance and form similarity between both Arabic and Persian mainly contributed to composing Persian poetry using Arabic measures and meters which are the origins. Persians used all the Arabic prosodic terminology starting from naming poetic meters and their tafāʿīls, zihafs, sākins (vowels), ʿarūḍs and durūbs; however, they made some additions as it is shown in the applied examples throughout this study. Thus, the study mainly aims at showing the similarities and differences between the two prosodies: Arabic and Persian. Moreover, it shows the additions made by Persian poets to Arabic prosody. The study consists of five topics:
(1) The Hajaz meter in Arabic.
(2) The Rajaz meter in Arabic.
(3) The Hajaz meter in Persian.
(4) The Rajaz meter in Persian.
(5) Similarities and differences between Arabic and Persian.هذا البحث عبارة عن دراسة تقابلية لبحرين من بحور الشعر المشترکة بين اللغة العربية واللغة الفارسية هما بحرا الهزج والرجز، فأولهما من أکثر بحور الشعر استعمالا في اللغة الفارسية، والآخر أکثرها استعمالا في اللغة العربية، فالتقارب الصوتي والتماثل الخطي بين العربية والفارسية، قد أسهما بشکل کبير في نظم الشعراء الفرس على الأوزان والبحور العربية التي هي الأصل. وإن کان الفرس قد استخدموا جميع المصطلحات العروضية العربية بدءًا من تسمية البحور وتفعيلاتها وزحافاتها وعللها وأعاريضها وضروبها، إلا أنهم أضافوا إليها کما يتضح من خلال النماذج التطبيقية على ذلک في هذا البحث.
فالهدف الأساسي من هذه الدراسة الوقوف على أوجه الاتفاق والاختلاف بين العروضينِِ: العربي والفارسي، وما أضافه الفرس للعروض العربي؛ لذلک جاءت الدراسة في خمسة مباحث هي:
الأول: بحر الهَزَج في العربية.
الثاني: بحر الرَّجَز في العربية.
الثالث: بحر الهزج في الفارسية.
الرابع: بحر الرَّجَز في الفارسية.
الخامس: وجوه الاتفاق والاختلاف بين العربية والفارسية.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Language Functions in the Fables of La Fontaineالوظائف اللغوية في خرافات لافونتين377400896010.21608/aafu.2015.8960ARايهاب السیدمحمد عطاماجستير في تدريس اللغة العربية لغير الناطقين - الجامعة الأمريکية بالقاهرةJournal Article20151018This study examines the fables of La Fontaine as a "speech"; it means as a language in the case of use by a receiver characterized by will and intelligence for aesthetic and intellectual targets that seek to persuade and influence, during the presentation of ideas indirectly because the discourse here is literary. <br />The study aims to monitor how was the art of fable by La Fontaine was elevated, and acquired its technical characteristics, dramatic style and its special characteristics that distinguish it from the rest of the other literary arts. <br />The researcher relied in this study upon linguistics sayings to describe the language of literary texts and to demonstrate its characteristics; the approach taken by "Roman Jakobson" in the application of structural linguistic approaches to the study of literature. Therefore, Jakobson divided the functions of language into six functions: the emotional, communicative, confirmatory, referential, poetic, and influential functions. This research is a trial for the application of these functions on the fables of La Fontaine using examples for each function. <br />The researcher adopted in the translation of fables faithful transfer of the French template to the Arabic language, unlike the so-called "free translation", which does not comply with the transfer of words, but aims to get the message and content, in a manner that fits the Arab culture. <br />Finally, the result of research is the investigation of the usage of La Fontaine a centered soft style of writing, and a wide variety of weights in his fables, depending on the richness of his linguistic background, which did not stop at the borders of the dictionary language, but included local dialects and accents of workers and tradesmen, depending as well on his sense of musical flour, both in the selection of the appropriate word for the subject, or in the selection of the weight that goes along with the idea or emotion, which has had an impact in promoting life and movement in the fables.تتناول هذه الدراسة خرافات لافونتين بوصفها "خطابا"؛ أي بوصفها لغة في حالة استخدام من قِبَل فاعل متميز بالإرادة والذکاء لأهداف جمالية وفکرية تسعى للإقناع والتأثير وهو يعرض أفکاره بأسلوب غير مباشر لأن الخطاب هنا أدبي.<br /> وتهدف الدراسة إلى رصد کيف ارتقى فن الخرافة على يد لافونتين وصارت له خصائصه الفنية وبناؤه الدرامي وترکيبه الأسلوبي وسماته الخاصة التي تميزه عن سائر الفنون الأدبية الأخرى.<br /> وقد ارتکز الباحث في هذه الدراسة على مقولات الألسُنيّة لوصف لغة النصوص الأدبية وإظهار خصائصها، وهو المنهج الذي اتبعه "رومان ياکبسون" في تطبيق المناهج اللغوية البنيوية على دراسة الأدب. ومن ثم قسم ياکبسون الوظائف اللغوية إلى ست وظائف: الوظيفة الانفعالية، والاتصالية، والتأکيدية، والمرجعية، والشعرية، والتأثيرية؛ فجاء هذا البحث محاولة لتطبيق هذه الوظائف على خرافات لافونتين مع الاستشهاد والتمثيل لکل وظيفة.<br /> وقد اعتمد الباحث في ترجمة الخرافات على نقل قالب الرسالة الفرنسية -لفظًا ومضمونًا- إلى اللغة العربية، وذلک بخلاف ما يسمى بـ"الترجمة الحرة"، وهي التي لا تتقيد بنقل الألفاظ وإنما تهدف إلى توصيل الرسالة والمضمون، ملتزمة بقافية موحدة للقصة مع تقديم وتأخير وتغيير يلائم الثقافة العربية.<br /> وأخيرا کانت نتيجة البحث هي الکشف عن استخدام لافونتين أسلوبا رشيقا مرکزا وأوزانا کثيرة متنوعة في خرافاته، معتمدا على ثرائه اللغوي الواسع، الذي لم يقف عند حدود اللغة القاموسية، بل شمل اللهجات المحلية ولهجات العمال وأصحاب الحرف، ومعتمدا أيضا على حسه الموسيقي الدقيق، سواء في اختيار الکلمة المناسبة لموضوعه، أم في اختيار الوزن الذي يماشي الفکرة أو العاطفة، مما کان له أثر في إشاعة الحياة والحرکة في خرافاته.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Shehab Al-Halabi B-rhymed Poem (AlBaa’ia) on the Liberation of Aka by Al-Ashraf Khalil bin Qalawoun: An Objective and Technical Studyبائية الشهاب الحلبيّ في تحرير عکَّا على يد الأشرف خليل بن قلاوون (دراسة موضوعيّة وفنيّة)401424896110.21608/aafu.2015.8961ARسلامة هلیِّلعيد الغريبأستاذ مشارک قسم اللغة العربيّة وآدابها- کلية الآداب جامعة الطفيلة التقنيةJournal Article20151015This research paper objectively and technically analyzes the famous b-rhymed poem of Shehab Al-Halabi. The importance of this poem stems from its documentation of the Crusades wars and the Mamluki struggle led by Sultan Al-Ashraf who freed the last bastions of the crusaders in the region.
The poem mainly portrays the war and glorifies the heroic works of Muslim soldiers. It draws a picture of a city fortified by men and weapons and the fierce resistance of the crusaders.
The paper seeks to analyze the poem literarily based on the critical atmosphere of the Mamluki age which adopted Al-badee’a as a poetic form, used a sophisticated metaphorical language and compared the poem and its literary and thematic content in the introduction, body and conclusion.يهدف البحث إلى تحليل قصيدة الشهاب محمود الحلبي البائية المشهورة تحليلاً موضوعياً وفنيَّاً؛ إذْ تُعدُّ هذه القصيدة نصَّاً مهمَّاً في توثيق الحروب الصليبيّة، کما تُعدُّ وثيقة تاريخيّة تؤرِّخ لجهاد المماليک وعلى رأسهم السلطان الأشرف خليل بن قلاوون الذي حرَّر آخر معاقل الصليبيين في الساحل الشامي.
وتُعدُّ هذه القصيدة نصَّاً کاملاً في تصوير الحرب وتمجيد البطولة، والإشادة بالأبطال والجند المسلمين، إضافة إلى رسم صورة المدينة المحصَّنة بالعتاد والرِّجال، واستماتة الصليبيين في الحفاظ عليها.
کما يهدف البحث إلى تحليل القصيدة فنيَّاً في جو نقد العصر المملوکي القائم على تمجيد البديع واقتناص الصور الفنيّة، والموازنة بين القصيدة والرسالة الفنيّة من حيث المطلع والعرض والخاتمة.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Muhammadiyah Lights in the Poems of the Mongol Stateالأنـوار المحمدية من قصائد الدولة المغولية425448896210.21608/aafu.2015.8962ARعثمان محمودمهني محمدمدرس بقسم اللغات الشرقية مدرس بکلية الآداب – جامعة کفر الشيخJournal Article20151005From the title of this research, it is clear that we will address the talk about the greatest honor of all the creation of God, the Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him). Which his good smelling aromatic biography has been adorned the Persian Literature in the age of Maghol , therefore , the poets of that age tried to show some of the features and moralities of Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him ) and his great good moral constitution which overcame on hearts by his good moral and congenital , where the researcher aimed to spot lights on these features that appeared in the poems of poets to this Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him ).
<strong>This research will be around several points as:</strong>
1 – Some of the images that the poets have been written in that age about the high rank and standing of Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him) , and what they expressed of meanings about this high rank – standing, specially some of them have complete poems of praising him , Peace be upon him , decorated their divans and poetical works by it , and making their verses beautifully as the two poems Saiedy El Sherazy and Homam Eldin El Tebrezy.
2 – God has been supported Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him) by the miracles , to be an evidence and proof of the truthfulness and verity of his Prophecy and highness his massage, like all the previous Prophets Peace be upon them , adding to that , his timeless and eternal miracle, it is the Holly Quran.
3 – Merits and characteristics of Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him) . This part deals with the image which the poems has been imaged of description Holy Prophet Mohamed (Peace be upon him), and what he characterized above the all the human beings, and there is no more nice than the God say in his Holly Quran in Sura El-Qalam Aya No. 4 : "And surely thou hast sublime morals" يتضح من عنوان هذا البحث أنه سيتناول الحديث عن أشرف خلق الله أجمعين ،سيدنا محمد النبى الکريم (صلى الله عليه وسلم).الذي زينت سيرته العطرة بستان الأدب الفارسى فى العصر المغولى ولهذا حاول شعراء هذا العصر أن يعرضوا شيئا ً من أوصافه صلى الله عليه وسلم وفضائله ، وما تحلى به من خُلق عظيم ؛ أسر القلوب بجماله الخِلقي والخُلقي . حيث قصد الباحث - من وراء ذلک – إلقاء الضوء على بعض هذه الصور التي رسمها الشعراء في قصائدهم لهذا النبي الکريم (صلى الله عليه وسلم).
ولذا سوف يدور هذا البحث حول عدة محاور ، منها :
1- صور مما رسمه الشعراء في هذا العصر عن مقام رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وما عبروا به من معان عن هذا المقام السامي ، خاصة وأن بعضهم له قصائد کاملة في مدحه صلى الله عليه وسلم ؛ زينوا بها دواوينهم ، وجملوا بها أبياتهم . مثل الشاعرين سعدي الشيرازي وهمام الدين التبريزى .
2- معجزات لرسول الله صلى الله وعليه وسلم ،أيده الله عز وجل بها ؛ لتکون شاهدة على صدق نبوته وسمو رسالته . مثله کمثل الأنبياء السابقين عليهم الصلاة والسلام ، وزاد على ذلک معجزته الخالدة ، ألا وهى القرآن الکريم .
3- فضائل النبي الکريم( عليه الصلاة والسلام) وأوصافه .وهذا العنصر يتناول الصورة التي رسمها الشعراء في وصف رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وما تميز به عن البشر ، وليس هناک أجمل مما ذکره الله عز وجل في قرآنه الکريم " وإنک لعلى خلق عظيم "جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Expanding Influence:
Iran and Post-Saddam Iraq (2003 -2011)مَدُّ فضاء النفوذ: إيران وعراق ما بعد صدام (2003-2011)449496896410.21608/aafu.2015.8964ARمحمد فوزیعليمدرس بقسم اللغات الشرقية وآدابها، کلية الآداب، جامعة عين شمسJournal Article20151009<strong> </strong> The Arabian Gulf, regarded as the “heart” of the Middle East, witnessed the struggle of regional hegemony that took place between Iran and Iraq, which are the two important representatives of Arabic and Persian culture, during the 20th century. The balances in the area changed drastically with the United States of America’s (USA) invasion of Iraq in 2003. The US invasion leading to Saddam Hussein’s overthrow provided Iran with a unique opportunity to reshape its national and regional position. One of the most important results of the war is that Iran, seizing the opportunity for strategic expansion in the Middle East in general and in the Arabian Gulf in particular, attained indisputable supremacy against Iraq. After the invasion of Iraq The Teheran administration started to reshape its relations with Iraq. By taking advantage of the security vacuum in Iraq, Tehran has been employing a broad policy that tries to manipulate its neighbour’s political, military, religious, and economic sectors. <br />As the Iraq War gets stalemated, the Shiite force’s rising in Iraq has transformed Iran-Iraq relations. In this new situation, Iran has shifted its Iraq policy in order to eliminate the traditional hostilities between the two nations and to develop its connections with Iraqi Shiite groups. Relying on its close ties with the Iraqi Shiites, Iran is trying to exert its influence on the Iraqi internal affairs so as to prevent the U.S. from changing Iran’s political system and threatening Iran’s national security. This paper will examine the roots of Iran's foreign policy towards Iraq under American occupation (2003–2011), the role of identity, Iraqi and Iranian perceptions, and Tehran's goals and various strategies. شهدت منطقة الخليج العربي – التي هي في القلب من الشرق الأوسط – خلال القرن العشرين صراعا على الهيمنة الإقليمية بين إيران والعراق، في تجلٍّ للتجاذبات بين الحضارتين الفارسية والعربية. وقد تعرضت التوازنات في المنطقة للتغير بشکل جذري مع غزو الولايات المتحدة للعراق في العام 2003. فقد أعطى الغزو الأميرکي، والذي أدى إلى سقوط نظام صدام حسين، فرصة فريدة من نوعها لإيران لإعادة صياغة دورها داخليا وإقليميا. وکان من بين أهم نتائج الحرب اغتنام إيران الفرصة لتتمدد إستراتيجيا في الشرق الأوسط ککل وفي منطقة الخليج بصفة خاصة، محققة تفوقا حاسما على العراق. وقد بدأت الإدارة الإيرانية بعد غزو العراق في إعادة هيکلة علاقاتها مع بغداد. وانتهجت طهران – على نطاق واسع – مستفيدة من الفراغ الأمني في العراق، سياسةً حاولت فيها التأثير في القطاعات السياسية والعسکرية والدينية والاقتصادية في جارتها.<br /> وقد ترتب على صعود القوى الشيعية في العراق، والذي أعقب عملية الاجتياح الأميرکي، انقلاب في العلاقات الإيرانية – العراقية. وقد وجَّهت إيران سياستها في العراق – في السياق الجديد – نحو طرح العداوات التاريخية بين البلدين جانبا، وتطوير علاقاتها بالجماعات الشيعية العراقية، وحاولت فرض نفوذها على الشأن الداخلي العراقي، مستندة إلى علاقاتها الوثيقة بالمکون الشيعي في العراق، بغية الحيلولة دون إسقاط الولايات المتحدة للنظام في طهران أو الإضرار بالأمن القومي الإيراني. وتعکف هذه الورقة على دراسة جذور السياسة الإيرانية تجاه العراق خلال فترة الاحتلال الأميرکي (2003 – 2011)، ودور الهوية، والتصورات الإيرانية والعراقية، وأهداف طهران وإستراتيجياتها المختلفة.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Political Use Of Social Networks: A Case Study about the Run-off of the 2012 Egyptian Presidential Electionsالاستخدام السياسى للشبکات الاجتماعية دراسة حالة على جولة الإعادة من انتخابات الرئاسة المصرية 2012497520898210.21608/aafu.2015.8982ARأميرة جمالمحمد عيد سلامةمعيدة بقسم علوم الإتصال و الإعلام - کلية الآداب – جامعة عين شمسJournal Article20151005This study investigates the important and vital role of social networks in various aspects of the Egyptian political life and all over the world. <br /> The current study is Acase study was applied on The Re- Election Cycle of The 2012 Egyptian Presidential elections. <br /> Object :This study examines the nature of presidential candidates'uses of social media to be as amodel that demonstrate the political role of social networks . <br /> Methodology: Acontent analysis was held on the official social networking sites of the two Egyptian candidates of the 2012 presidential elections :"Ahmed Shafik" and "Mohamed Morsi". <br /> Findings: the two Egyptian candidates estimated the importance of social networks as acampaign tools . so that the two candidates have official pages on the three major networks ; Facebook ,Twitter and You tube . Twitter was the most site that has been used by the candidate :"Ahmed Shafik" with 45.8% ,then facebook with 43.7% , then youtube with 3.7% .Also facebook was the most site that has been used by the candidate: "Mohamed Morsi" with 24.9% ,followed by youtube with 18.5% , the last one was twitter with 6.9% .تؤدى الشبکات الاجتماعية دوراً هاماً وحيوياً فى مختلف نواحى الحياة السياسية المصرية والعالمية . وتتناول الدراسة الحالية دراسة حالة على جولة الإعادة من انتخابات الرئاسة المصرية 2012 من حيث إلقاء الضوء على طبيعة استخدام مواقع الشبکات الاجتماعية من قبل مرشحى جولة الإعادة من الانتخابات الرئاسية المصرية 2012 کأحد النماذج التى تبرهن على الدور السياسى للشبکات الاجتماعية وذلک باستخدام منهج دراسة الحالة والاعتماد على أداة تحليل المضمون لمواقع الشبکات الاجتماعية الخاصة بالمرشحين . وقد توصلت الدراسة إلى اهتمام مرشحى جولة الإعادة فى الانتخابات الرئاسية بالشبکات الاجتماعية حيث استخدم کلا المرشحين " أحمد شفيق – محمد مرسى" الشبکات الاجتماعية واهتموا بعمل مواقع لهم على الشبکات الثلاث الرئيسية : الفيس بوک ، تويتر، اليوتيوب ، وجاء تويتر أکثر المواقع التى تم استخدامها من قبل المرشح :" أحمد شفيق" بنسبة 45.8% ، يليه الفيس بوک بنسبة 43.7% ، ثم اليوتيوب بنسبة 3.7% ، وجاء الفيس بوک فى المرکز الأول بالنسبة للمرشح " محمد مرسى" بنسبة 24.9% ، ثم حل اليوتيوب ثانياً بنسبة 18.5% ، وأخيراً جاء تويتر بنسبة 6.9% . جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230The Relationship between the Egyptian Youth Information Seeking on Facebook and their Cognition during Crisis Times: A Field Study of Port Said Stadium Crisisالعلاقة بين التماس الشباب المصرى للمعلومات عبر موقع الفيس بوک وقت الأزمات،وإدراکهم للأزمة (دراسة ميدانية لأزمة ستاد بورسعيد)521544898110.21608/aafu.2015.8981ARسمر صبرىصادقمعيدة بقسم علوم الإتصال و الإعلام - کلية الآداب – جامعة عين شمسJournal Article20151005 While originally intended for social use ,Online social network sites have turned in the recent years to a media tool disseminating information about current events in society. <br /> The purpose of this study is to examine the relation between information seeking through facebook, the most used social network site among Egyptian youth,and their cognition during the 2012 port said stadium crisis.The ideas of information seeking theory, media dependency theory and media richness theory are utilized and Data were collected in a survey of individuals aged 18–30 through a purposive sample. Results proved that there is a correlation between heavy usage of facebook and cognition of port said stadium crisis,and also indicates to the increasing use of the site during crisis times. findings suggest that different organizations must adopt the use of social network sites in emergency management.تحولت مواقع الشبکات الإجتماعية فى السنوات الأخيرة عن وظيفتها الأساسية المتمثلة فى التواصل الإجتماعى،و أصبحت تضطلع بوظيفة إعلامية بمتابعة أحداث المجتمع و الإمداد بالمعلومات حولها،وتستهدف الدراسة الحالية تحرى العلاقة بين التماس المعلومات عبر موقع الفيس بوک- بوصفه الشبکة الإجتماعية الأکثر استخداماً بين الشباب المصرى-وبين إدراک الشباب لأزمة ستاد بورسعيد التى اندلعت عام 2012 ،وقد اعتمدت الدراسة التى تم تطبيقها باستخدام منهج المسح على عينة عمدية قوامها 394 مفردة ممن تتراوح أعمارهم بين 18 و30 سنة على اختبار فروض نظريات التماس المعلومات،الاعتماد على وسائل الإعلام،وثراء الوسيلة الإعلامية ،وذلک باستخدام صحيفة استقصاء ،و تمثلت أبرز نتائج الدراسة فى وجود علاقة بين کثافة استخدام الموقع و بين مستوى إدراک الأزمة محل الدراسة ،و زيادة نسبة استخدام المبحوثين للفيس بوک وقت الأزمات مقارنة بالأوقات العادية، بما يشير لضررة استفادة مؤسسات الدولة المختلفة من الشبکات الإجتماعية کأداة جديدة يمکن استثمارها فى إدارة الأزمات<strong> .</strong>جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Colonial/Anti-colonial Ideology In Paul Scott's The Raj Quartet
And Raja Rao's Kanthapuraالايديولوجيه الاستعمارية و المناهضة لها في رباعيه الراج لبول أسکوت و کانثابورا لراجا راو545586898310.21608/aafu.2015.8983ARرشـــــا احمــــدزايـــــدJournal Article20151009The thesis aims at studying the ideology behind writing both <span style="text-decoration: underline;">of the Raj Quartet</span> and <em>Kanthapura</em>. The study adopts Macherey's definition of the concept of ideology, and its relation to literature. For Macherey, examining the work of art in relation to its historical background and the conditions of its production would allow for reaching for the ideology behind it. The thesis explores the attitudes of both writers towards both the colonial project and the national movements, in addition to the process of decolonization which took place as a result of national movements. The study examines the two texts in relation to their historical background, allowing, therefore, for presenting an ideological reading of them. Paul Scott is dealing with the last days of the British in India. He laments the end of the British empire and mourns the death of an ideal upon which the concept of the Raj is founded. Raja Rao, reflects the effect of the Gandhian national movement, as well as his social teachings, on the remotest village in India and how they managed to raise the consciousness of the Indian people towards their freedom from colonial rule. تهدف الرسالة إلى البحث عن الايديولوجيه وراء کتابه کلا من رباعيه الراج لبول أسکوت و کانثابورا لراجا راو. و تتبنى الدراسة تعريف ماشوراي لمصطلح الايديولوجيه و علاقته بالأدب. فعند ماشوراي دراسه العمل الأدبي في إطار الحقبة التاريخية و ظروف کتابته يساعد على الوصول إلى الايديولوجيه وراء کتابه هذا النص الأدبي. تکشف الدراسة عن موقف کلا من الکاتبين من المشروع الاستعماري و حرکات المقاومة, الى جانب الموقف من عمليه الجلاء الناتجة عن المقاومة ضد الاستعمار. تقوم الدراسة بوضع کل من النصين في إطارهما التاريخي, في محاوله لتقديم قراءة أيديولوجيه لهما. يتناول بول سکوت بى رباعيه الراج الايام الاخيره للحکم الانجليزي في الهند و يرثي أسکوت نهايه الامبراطوره الانجليزيه في الهند, کما يرثي فقدان الفکره و الهدف التي قامت عليهما مفهوم الراج. يتناول راجا راو في روايته, کانثابورا, تأثير حرکات المقاومة التي کان يتزعمها غاندي, و أيضا تعاليمه المجتمعية, على المجتمع الهندي و حتى على القرى النائيه. تعکس الروايه کيفيه قيام غاندي برفع وعى المجتمع الهندي تجاه قضيه الاستقلال و طرد الحکم الانجليزي.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230Anne Sexton and Deconstructing the Patriarchal Stereotypes in “Her Kind,” “Hurry Up Please It's Time,” “Consorting with Angels,” and “You, Doctor Martin”آن سيکستون وتفکيک القوالب النمطيّة الأبويّة في قصائدها"مثلک أنا" و "أسرع فقد حان الوقت" و "التعايش مع الملائکة" و "أنت يا دکتور مارتن"587600898410.21608/aafu.2015.8984ARمحمدراضيJournal Article20151012 This research paper aims to draw a multi-faceted self portrait of the confessional poet Anne Sexton through an in-depth analysis of her most representative poems: “Her Kind,” “Hurry Up Please It's Time,” “Consorting with Angels,” and “You, Doctor Martin.” Together, they expose the poet/speaker as a daughter, a wife, a lover, and a patient--all from a male perspective. The researcher purposefully resorts to the feminist approach to best analyze the poems, and to highlight the interrelationships between Anne Sexton and her personae. The paper finds out that Sexton’s madness and the cruelty of her misogynist society are the reasons behind her hesitation and fluctuation in portraying the liberal woman as is. Sexton’s innermost self is also divulged as she identifies with her personae. She fails to lead the conventional life of a happy housewife, the expected gender role. So, death is the inevitable remedy for a woman like her in a society which believes in sexism. Only through death does she achieve transcendence in a patriarchal world.يقدم هذا البحث دراسة لقصائد آن سيکستون "مثلک أنا" و"أسرع فقد حان الوقت" و"التعايش مع الملائکة" و"أنت يا دکتور مارتن" وذلک لرسم صورة متعددة الجوانب للمرأة العصرية کما تراها الشاعرة؛ فهي الإبنة والزوجة والعشيقة والمريضة. يُظهر البحث کيف أن الشاعرة تتوحد مع کل من هذه الشخصيات لدرجة کبيرة حتي أن الفواصل تتلاشى فيما بينها وبينهن.
ويخلُص البحث إلى أن مرض الجنون الذي أصاب الشاعرة آن سيکستون بالإضافة إلى تحيز وقسوة المجتمع الذکوري هما السببان الرئيسان في عجزها عن رسم صورة متکاملة الجوانب والأبعاد للمرأة العصرية کما تراها هي وشاعرات أخريات مثل سلفيا بلاث واليزابث بيشوب وفاطمة نعوت.
ولأنها تؤمن بتحرر المرأة کما يثبت البحث، فإن آن سيکستون الشاعرة وشخصياتها في القصائد الأربع لا يستطعن أن يحيين الحياة التقليدية التي يرسمها المجتمع الأبوي لکل النساء کربّة بيت سعيدة ؛ بل إنها تذهب إلى أبعد من هذا فهي تفضل الموت کوسيلة للخلاص، وتحقيق الذات على أن تخضع لما يمليه المجتمع الأبوي من شروط.جامعة عين شمس، کلية الآدابحوليات أداب عين شمس1110-722743أکتوبر - دیسمبر (أ)20151230El Reflejo Positivo de la Rosa y el Color Rosa en La Poesía de Rubén Como un Símbolo Expresivo de Vida Alegría y Dolor.الانعکاس الإيجابي من الوردة و اللون الوردي في شعر روبين کرمزا تعبيريا عن الحياة السعيدة والألم601612898510.21608/aafu.2015.8985ARخميسالزبيديJournal Article20151012 Las rosas son, símbolo de vida y comunión, lo que se debe dar a los hombres necesitados, a los pobres [“ caridad ''y'' En una velada a beneficio de los pobres “] signo de intensidad y poder en Metempsicosis”, todos poemas de El canto Errante. La capacidad de la rosa de referir belleza, sensualidad, pureza y de simbolizar la poesía, la vida, la perfección, se destaca también en “Balada de las musas de carne y hueso”, Flirt”, Esquela a charlas de soussens”, A una novia”, “Interrrogación” [ canto Errante] y en “poema de otono”, vrsperal”, Amargarita Debayle”, “AMistral” [ poema de otoño y otros poemas]m “Amado nervo” [Baladas y canciones]. 1
Sin embargo, la rosa no sólo puede sintetizar lo positivo, también puede ser “rosa de dolor” [ líbranos, señor”] y simbolizar o ser portadora dela tentación y los vicios. En el poema “ Eva” de lira póstuma se pide: si eres bella y pura y misteriosa, se pide: no seas ni el rubi, ni la rosa la brasa: El poema fundamental en este sentido es “El interior” de prosas profanas en el cual “siete blancas rosas de la rosa representa un símbolo expresivo en los aspectos dela vida- alegría y dolor.لاس روزاس ابنه، simbolo دي فيدا ذ Comunión، لو کيو debe دار لوس HOMBRES necesitados، وهو pobres لوس ["کاريداد '' ص '' أون pobres الرابطة Velada في لBENEFICIO دي لوس"] SIGNO دي intensidad ذ الأداء أون Metempsicosis " تودوس poemas شرکة کانتو Errante على. لا CAPACIDAD دي لا روزا دي referir belleza، sensualidad، pureza ذ دي simbolizar لا Poesia، لا فيدا، الکمال، أن destaca también أون "Balada دي لاس Musas دي کارني ذ hueso" اللعوب "، من Esquel على charlas دي soussens" A UNA نوفيا "،" Interrrogación "[النشيد Errante على] ص أون" قصائد دي Otono "vrsperal" Amargarita Debayle "،" AMistral "[قصيدة دي Otoño ذ OTROS poemas] م" أمادو نيرفو "[Baladas ذ canciones]. 1
حظر الخطيئة، لا روزا لا منفردا لو بويدي sintetizar POSITIVO، también بويدي سر "روزا دي دولور" [líbranos، السنيور "] ذ سر س portadora simbolizar ديلا ذ لوس Vicios نأسف لذلک. أون شرم قصيدة "حواء" دي مجانا بعد وفاته في PIDE، مثل بيلا الرياح ذ ذ بورا Misteriosa أن PIDE: لا البحار ني شرم روبي، ني لا روزا لا برسى شرکة قصائد أساسية أون إستي سينتيدو وفاق "إل الداخلية" دي prosas profanas EN شرم cual "روساس بلانکاس SIETE دي لا روزا ةلثمم الامم المتحدة simbolo أون لوس aspectos expresivo أليغريا vida- ديلا ذ ألم.