@article { author = {Bn - Hamad, Banda}, title = {The impact of globalization on youth culture Saudi - Sociological analysis –}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {13-45}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6191}, abstract = {The current study seeks to achieve the goal of the year represented in the study of the Saudi youth and their vision towards globalization, values and culture, and knowledge of the mechanisms and factors that helped in finding these visions. In this sense, The study tries to answer the questions of the following What are the mechanisms of cultural globalization? And their impact on the Saudi youth trends and their vision? What phenomena resulting from the cultural influence of the mechanisms of globalization trends and seeing young Saudis? Through reliance on globalization as a tool and methodology knowledge which we can understand and interpret the theme of the study represented in Saudi influenced youth trends and their vision of the values of cultural globalization.  The study includes a number of basic concepts will be analyzed through the Heritage theoretical and previous studies, so the aim of formulating operational definition of the concept, and these concepts are: globalization culture, youth, while based study systematically style descriptive analysis of the data and information collected from each of the desktop studies and previous field studies and also from published statistics which dealt with the problematic study, consistent and objective. Through deliberate intentional sample, obtained through a network of international information "online." through globalization media, where results showed study that cultural values published by satellite and the Internet and mobile phone, as each of these mechanisms previous work on spreading the values reflect the culture of globalization such as culture consumer, also information and scientific and technical knowledge in the same time, we find values pornography and advocate absolute freedom for women and the prosecution of human rights as well as changing lifestyle and pursue music and fashion world, all these negative values and positive found existed in the past of mechanisms, on the other hand led social and economic transformations to shake system of cultural values and replace them with other elements replaced working to form cultural values new be young Saudis first affected by the resulting presence gap between the rate of evolution in technology, information and media in the context of globalization and the rate of the humanitarian response to the manifestations of this evolution, which leads to a clear imbalance in the balance of dealing humanitarian and the emergence of behavioral patterns is desirable in Saudi society Photo trends and directions of ad valorem.}, keywords = {}, title_ar = {أثر ثقافة العولمة على الشباب السعودى - تحليل سوسيولوجى –}, abstract_ar = {تسعى الدراسة الراهنة  لتحقيق هدف عام متمثل في دراسة الشباب السعودى ورؤيتهم نحو قيم العولمة وثقافتها، ومعرفة الآليات و العوامل التي ساعدت في إيجاد هذه الرؤى . ومن هذا المنطلق، فالدراسة تحاول الإجابة على التساؤلات المتمثلة في الأتي : 1. ماهى آليات العولمة الثقافية؟ وما مدى تأثيرها على إتجاهات الشباب السعودى ورؤيتهم؟ 2. ماهى الظواهر الناتجة عن التأثير الثقافى لآليات العولمة على إتجاهات ورؤية الشباب السعودى؟ وذلک من خلال الإعتماد على العولمة کأداة منهجية ومعرفية نستطيع من خلالها فهم وتفسير موضوع الدراسة المتمثل فى تأثر إتجاهات الشباب السعودى ورؤيتهم لقيم العولمة الثقافية.      تتضمن الدراسة عدداً من المفاهيم الأساسية سيتم تناولها بالتحليل من خلال التراث النظري  و الدراسات السابقة ، ولذلک بهدف صياغة تعريف إجرائي للمفهوم ،و هذه المفاهيم هي : ثقافة العولمة، الشباب ، بينما تعتمد الدراسة منهجياً على اسلوب التحليل الوصفي للبيانات والمعلومات التي تم جمعها من کل من الدراسات المکتبية والدراسات الميدانية السابقة وأيضا من الإحصاءات المنشورة التى تناولت اشکالية الدراسة ، بما يتوافق و الهدف منها. وذلک من خلال عينة عمدية مقصودة ، تم الحصول عليها من خلال شبکة المعلومات الدولية "الانترنت" . أفصحت نتائج الدراسة أن هناک آليات تنشر من خلالها عولمة الإعلام ، حيث بينت نتائج الدارسة أن القيم الثقافية تنشر من خلال الفضائيات والإنترنت والهاتف المحمول، حيث أن کل هذه الآليات السابقة تعمل على نشر قيم تعبر عن ثقافة العولمة کالثقافة الاستهلاکيه، أيضاً المعلومات  والمعارف العلمية والتقنية فى نفس الوقت نجد قيم الإباحية والمناداة بالحرية المطلقة للمرأة والادعاء بحقوق الإنسان وکذلک تغير نمط الحياة وملاحقة الموسيقى والموضة العالمية، کل هذه القيم السلبية والإيجابية نجدها موجودة فيما سبق من آليات ، من ناحية أخرى أدت التحولات الإجتماعية والإقتصادية على هز منظومة القيم الثقافية وأستبدالها بعناصر أخرى تحل محلها فتعمل على تشکيل قيم ثقافية جديدة يکون الشباب السعودى أول المتأثرين بها مما أدى لوجود فجوة بين معدل التطور فى التقنية والمعلومات والإعلام فى ظل العولمة وبين معدل الإستجابة الإنسانية لتجليات هذا التطور مما يؤدى لحدوث إختلال واضح فى موازين التعامل الإنسانى وظهور أنماط  سلوکية غير مرغوبة فى المجتمع السعودى فى صور إتجاهات وتوجهات قيمية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6191.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6191_1672dadf6fef42e6001298bb25cb1043.pdf} } @article { author = {Abdul Aziz Abdullah Al Kharji, Khaled}, title = {"The social characteristics of the inmates of correctional institutions in Saudi Arabia" "A Field Study for Al-Ha'ir Reformers"}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {47-79}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6192}, abstract = {This study aims at clarifying the social characteristics of the guest in the reformer institutions. This research sample consists of (220) guest who belong to Alhair Reformer of Riyadh in the Kingdom of Saudi Arabia with 5% for each category of the guests. The first category is perpetrators of various crimes, the second is special rights perpetrators, third is drug perpetrators, fourth is Alcohol perpetrators, fifth is moral perpetrators, seventh is bribe and forge perpetrators, eighth is assault and murder perpetrators. The method which has been used is a survey, which has come up with the study findings 65.9% which is the majority of the guests in the Reformer are un married people and the educational level for most of them is the intermediate. Furthermore, the study's findings revealed that the age of this group are workers and most of them are working in private sector, and they live in the cities, except for a few percentage which estimates about 20% lives in Bedouins. Further more, the study has come up with the fact that Yemenis represents a higher percentage of guests in the reformer than the others who are not Saudis, then the Egyptian. Hence, the study has showed that there is a relation between the average of the people's income and the quality of work on the one hand, and the type of the crime on the other hand and that there is no relation between the educational level and deviation. These findings have been discussed in the light of scientific heritage literature.}, keywords = {}, title_ar = {"الخصائص الإجتماعية لنزلاء المؤسسات الإصلاحية بالمملکة العربية السعودية" "دراسة ميدانية لنزلاء إصلاحية الحائر"}, abstract_ar = {تهدف هذه الدراسة إلى الکشف عن الخصائص الإجتماعية لنزلاء المؤسسات الإصلاحية، وتکونت عينة البحث من (220) مفردة من إصلاحية الحائر التابعة لمدينة الرياض نزلاء بواقع 5% من إجمالي کل فئة من نزلاء الفئات التالية: الفئة الأولى مرتکبي الجرائم المتنوعة، الفئة الثانية مرتکبي جرائم الحقوق الخاصة، الفئة الثالثة مرتکبي جرائم المخدرات، الفئة الرابعة: مرتکبي جرائم المسکرات، الفئة الخامسة: مرتکبي جرائم الأخلاقيات، الفئة السابعة مرتکبي الجرائم الرشوة والتزوير، الفئة الثامنة مرتکبي جرائم القتل والاعتداء على النفس، وکانت الأدوات المستخدمة صحيفة الاستقصاء، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن أن معظم نزلاء المؤسسات الإصلاحية من غير المتزوجين بنسبة 65.9%، وأن المؤهل المتوسط يمثل المستوى التعليمي السائد بينهم ، کما کشف نتائج الدراسة عن أن هؤلاء النزلاء تتراوح أعمارهم على الترتيب ما بين 25 إلى 35 عاما بنسبة 38.6%، في حين أظهرت النتائج أنهم من العاملين وأن معظمهم ينتسب للقطاع الخاص بنسبة 68.2%، ويقيمون في المدن بخلاف نسبة قليلة منهم تقدر بنحو 20% تقيم بالبدو، کما أسفرت النتائج عن أن اليمنيون يمثلون أعلى نسبة نزلاء من غير السعوديين ثم المصريين، وبالتالي أظهرت وجود علاقة بين متوسط دخل الفرد وطبيعة العمل ونوع الجريمة المرتکبة، وعن عدم وجود علاقة بين المستوى التعليمي والإنحراف. ونوقشت النتائج في ضوء نتائج أدبيات التراث العلمي.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6192.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6192_8e33b9924f2ac061035a795f35e95586.pdf} } @article { author = {Abdulla khamis Al_Kaabi, Dheya}, title = {Arabic Sultanic Narratives: An Interpretative Cultural Approach to the Book of “Kalila wa Dimna”}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {81-137}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6193}, abstract = {This research discusses the Arabic sultanic narratives through an interpretive cultural approach to the book of Kalila wa Dimnah as a narrative genre that institutes for the exemplifying exhortative narration –the allegory – in Arab-Islamic Culture.  The study has been arranged in  two themes: An establishing axis that historicizes the principals of imperial (sultan) Arabic writings as represented in some of Abdel Hemmed bin Yahya Al Kateb letters, induced through the instructions of two Umayyad Caliphs – Hisham bin Abdel Malek and Marwan bin Muhammad.  The second theme is an interpretative cultural approach to the book of Kalila wa Dimna as interpreted by Ibn al Muqaffa’, through which I reveal that the book embodies two contradicting cultural patterns.  The apparent pattern which firmly establishes the authoritative imperial or sultanic repression and the respects of hierarchal ranks, whereas the concealed pattern deconstructs the ideology of power and honors the triumph of the mind and reason represented by the imperial sultanic intellectual in the context of a founding project through which Ibn Al Muqaffa’ sought to create a true partnership between the governing establishment represented by Abu Ja’far Al Mansour, the Abbasid Caliph and the establishment of the imperial sultanic writers through a “social contract” between the two; any violation of this contract on the part of the political authority will mean its collapse and the elevation of the intellect state on its ruins. The allegorical symbolic representations and the argument of power and reason have supported this trend in the book. }, keywords = {}, title_ar = {السرديات السلطانيّة العربيّة مقاربة تأويليّة ثقافيّة لکتاب "کليلة ودِمنة"}, abstract_ar = {تناولتُ في هذه الدراسة السرديات السلطانيّة العربيّة من خلال مقاربة تأويلية ثقافية لکتاب"کليلة ودِمنة" بوصفه نوعًا سرديًا مؤسسًا للحکاية التمثيلية الوعظية (الأليجورية)Allegory في الثقافة العربيّة الإسلاميّة. وقد انتظمتْ الدراسة في مطلبين؛ أولها محور تأسيسيّ يؤرخ لأوليات الکتابة السلطانيّة العربيّة ممثلة في بعض رسائل عبدالحميد بن يحيى الکاتب التي أنشأها بأمر من الخليفتين الأمويين هشام بن عبدالملک ومروان بن محمد، والمطلب الثاني مقاربة تأويليّة ثقافيّة لکتاب "کليلة ودِمنة" من تفسير ابن المقفع کشفتُ بوساطتها اشتمال الکتاب على نسقين ثقافيين متعارضين؛ النسق الظاهر الذي يرسخ القمع السلطانيّ واحترام المراتبيات الطبقية في حين يفکک النسق الباطن إيديولوجية القوة ويحتفي بانتصار العقل الذي يمثله المثقف السلطانيّ على القوة التي يمثلها الحاکم. وذلک في سياق مشروع تأسيسيّ أراد من خلاله ابن المقفع إحداث شراکة حقيقية بين مؤسسة السلطة العبّاسية ممثلة في الخليفة العبّاسي (أبي جعفر المنصور) ومؤسسة الکتاب السلطانيين بواسطة "عقد اجتماعي" قائم بين الطرفين؛ وأي خروج على هذا العقد من قبل السلطة السياسية يعني انهيارها وإقامة دولة (العقل) على أنقاضها. وقد عضّدت التمثيلات الرمزية الأليجورية وحجاج القوة والعقل هذا المنحى في الکتاب}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6193.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6193_f85b983d8f8027ce7dcc353cdf8f27b3.pdf} } @article { author = {al- difiri, Michal}, title = {manifestations of polytheism which will return another decade after its extinction by the emergence of Islam and the reasons for return}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {139-153}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6194}, abstract = {This is a research in the Islamic tenet under title: ( manifestations of polytheism which will return another decade after its extinction by the emergence of Islam and the reasons for return (. This research began by definition, and then the reasons for selecting the topic, the first reason is the  warning of the manifestations of polytheism , and secondly, take off the frustration of the people if they heard the predictions of evil, which will occur in the nation, and thirdly, the response to those who discouraging preachers , on the pretext that evil will not disappear forever, but will return images of  it in the nation once again, the fourth is the statement of the importance and learning of tenet for prevention of sedition, and the last of these reasons that the telling about the of evil incidences are signs of prophesy . And then I focused on manifestations of polytheism because it's close related to my field in Islamic tenet and philosophy. Also I  indicated that some kind of people will return to the most serious manifestations of polytheism , the worship of  idols, especially " Al-Lat " , " al- 'Uzza " , and " Thee al-khalsa " idols , on the basis of what the prophet ( Peace be upon him ) had told us  , the reported incidences and accidences are proofs and evidence of the fact, which had shown its occurrence, with correlation  between this and what had been evidenced by the Quranic verses and prophetic " hadiths " of the emergence of Islam above all religions. Then the research  followed by talking about the reasons for the return of people to worship of those idols after they were saved by God " Allah " , and I summarized them in three reasons , first of which : polytheism and ignorance of  learning  monotheism, and the second is the near covenant of polytheism which still remain in body souls, and thirdly, the aberration and ignorance of the fact of monotheism. At the end , I concluded  the  research with resources and references.}, keywords = {}, title_ar = {مظاهر شرک الجاهلية التي ستعود آخر الزمان بعد اندثارها بظهور الإسلام وأسباب العودة إليها}, abstract_ar = {وقد بدأت هذا البحث بالتعريف بموضوعه، ثم ذکرت أسباب اختيار الموضوع وأولها التحذير من مظاهر الجاهلية، وثانيها دفع الاحباط عن الناس إذا سمعوا بالنبوءات عن الشر الذي سيقع في الأمة، وثالثها الرد على من يثبط الدعاة والمصلحين بحجة أن الشر لن يزول إلى الأبد بل ستعود صور منه في الأمة مرة أخرى، ورابعها بيان أهمية العقيدة وتعلمها للوقاية من الفتن ، وآخر تلک الأسباب أن الإخبار بالشر ووقوعه من دلائل النبوة . ثم ذکرت مظاهر الجاهلية الواردة في القرآن الکريم ، وهي ظن الجاهلية، وحکم الجاهلية، وتبرج الجاهلية ، وحمية الجاهلية، وشرک الجاهلية . وسلطت الضوء فيها على شرک الجاهلية لتعلقه اللصيق بتخصصي وميدان بحثي وهو العقيدة والفلسفة الإسلامية .}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6194.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6194_72e07e0edf79db8ac23f17f7308d58f5.pdf} } @article { author = {Rada Ahmed Mohamed, Mervat}, title = {Death and its Cultural Impact in the Islamic East of the Century (4: 7 -10: 13)}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {155-206}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6195}, abstract = {This paper deals with death and its impact of Islamic civilization in the East of the century (4: 7 e) This research has been into three sections and delivered the first section of light on the deaths. The creation of man destined to die after a certain life when God Almighty, then it is not for the causes of death, but there were many cases is between political, economic and social, health and others. Section also discussed the commandment and how they vary according to situations and circumstances, including the commandment of political governance, and commandment sponsored boys, and the commandment of money and property, and the commandment to science and stop books, and commandment panning and burial.  And eating the second topic what happens after the death of decrees, Vmrasim death are many, and vary from one society to another, and layer to another, but it is very slight, while eating the third research impact of death on the community politically, economically, socially, culturally), and then came the conclusion highlights what reached search results. All data that have been reached, leads naturally to the inter ethical issues and social, is that self-preservation humanity is one of the first destinations legitimacy, which focused on the Islamic legitimacy, and accorded attention high until it necessitated immortality in the fire of the murderer of the human soul, as evidenced by saying the Almighty: "Whoever kills a believer intentionally, his recompense is Hell to abide therein, and the wrath of God upon him, and prepared for him a great punishment, because injury to others without acceptable justification acceptable Shara, and acceptable sound mind considers legislator Islamic and postural both Tgnaa and encroachment on the right of others, and here considered that the right social status, not an individual, only take into account the interests of individuals and groups to ensure the conduct of life In conclusion nest what you want for you is dead, and love what you want for you departest, and do what you want for you rewarding him, death comes suddenly and the grave Labour Fund, and not just to believe in death, but to prepare his sincere repentance, and good work, and giving and sacrifice, and the demand for good deeds.}, keywords = {}, title_ar = {الموت وأثره الحضاري في المشرق الإسلامي من القرن (4: 7هـ /13:10م)}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث الموت وأثره الحضاري في المشرق الاسلامي من القرن (4: 7هـ) وقد قُسم هذا البحث إلى ثلاثة مباحث فألقى المبحث الأول الضوء على حالات الموت. فقد خُلق الإنسان مقدرا له الموت بعد حياة محددة عند الله سبحانه وتعالى، ومن ثم فليس للموت أسباب، لکن تعددت حالاته ما بين سياسية واقتصادية واجتماعية وصحية وغيرها. کما تطرق المبحث إلى الوصية وکيف انها تختلف باختلاف المواقف والظروف، ومنها وصية سياسية بالحکم ، ووصية برعاية الأولاد، ووصية بالأموال والممتلکات، ووصية بالعلم ووقف الکتب، ووصية بالغسل والدفن .  وتناول المبحث الثاني ما يحدث بعد الموت من مراسيم، فمراسيم الموت کثيرة، وتختلف من مجتمع لآخر، ومن طبقة لأخرى، غير أنها طفيفة جدا، بينما تناول المبحث الثالث أثر الموت على المجتمع سياسيا، اقتصاديا، اجتماعيا، ثقافيا)،ثم جاءت الخاتمة تبرز ما توصل إليه البحث من نتائج.    فجميع المعطيات التي تم التوصّل إليها، تقود بطبيعة الحال، إلى جملة مسائل أخلاقية واجتماعية، وهي أن الحفاظ على النفس الإنسانية يعد من أولى المقاصد الشرعية التي اهتمت بها الشرعية الإسلامية، وأولتها عنايتها الفائقة حتى أنها أوجبت الخلود في النار لقاتل النفس الإنسانية، کما تدل على قوله سبحانه وتعالى: ]من يقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها وغضب الله عليه ولعنه وأعد له عذابا عظيما[، وذلک لأن الإضرار بالغير دون مبرر مقبول يرتضيه الشرع، ويقبلـه العقل السليم يعتبره المشرع الإسلامي والوضعي ـ على السواء ـ تجنيـًا وتجاوزًا على حق الغير، ومن هنا اعتُبر أن للحق صفة اجتماعية وليست فردية، فحسب تراعى فيه مصلحة الأفراد والجماعات بما يضمن تسيير الحياة.     وفي الختام عش ما شئت فإنک ميِّت، وأحبب ما شئت فإنک مفارقه، واعمل ما شئت فإنک مجزيٌ به، الموت يأتي فجأة والقبر صندوق العمل، ولا نکتفي أن نؤمن بالموت، بل أن نستعد له بالتوبة النصوح، والعمل الصالح، والبذل والتضحية، والإقبال على الطاعات.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6195.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6195_22e1685321775e229d9a3366fb0837bf.pdf} } @article { author = {Ibn Muhammad Muhammad Simsim, Abdel-Moti}, title = {Religious shrines in Egypt, Syria, and Mesopotamia in the fourth century AD in the light of the Journey of Etheria}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {207-243}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6219}, abstract = {Etheria was one of the Christian pilgrims who came from Western Europe to visit the holy lands in Palestine. The importance of her journey is that she stayed for almost three years in the Levant, which has many religious sites in Egypt, Syria, and Mesopotamia as well. Thus, she gives us an important image about the important religious places in the ancient Near East in the fourth century AD and an image also for celebrations and religious holidays of eastern Christians in that period. Perhaps, this is what make the journey occupies a paramount importance among the historians, particularly as it was recorded in Latin, language of Western Europe at that time, not in Greek, making her popular reputation among the Europeans, especially Catholics Accordingly, this paper aims to trace the details of her trip to the Levant to show the religious shrines in Egypt and the Levant in the fourth century AD, and what should have been on the Christian pilgrim be done during his visit to the holy lands in the East, particularly in Palestine.}, keywords = {}, title_ar = {المزارات الدينية في مصر والشام وبلاد الرافدين في القرن الرابع الميلادي في ضوء رحلة إيثيريا Etheria}, abstract_ar = {کانت إيثيريا إحدى المسيحيات القادمات من غرب أوروبا للقيام برحلة حج إلى فلسطين. ولا تقف أهمية الرحلة التي قامت بها عند زيارتها للأماکن المقدسة في فلسطين فحسب بل لأنها مکثت ما يقرب من ثلاث سنوات في الشرق زارات خلالها الأماکن الدينية في مصر وبلاد الشام وبلاد الرافدين أيضا؛ وبهذا تعطينا رحلتها صورة تاريخية مهمة باکرة عن البقاع الدينية في الشرق القديم في القرن الرابع الميلادي وصورة أيضاً عن الاحتفالات والأعياد الدينية النصرانية في تلک الفترة؛ ولعل هذا ما جعل رحلتها تحتل أهمية بالغة بين المؤرخين لاسيما وأنها دونت باللاتينية، لغة الغرب الأوروبي آنذاک وليس باليونانية لغة الشرق النصراني، مما جعل لها رواجاً وسمعة ذائعة بين الأوساط الدينية الأوروبية لاسيما الکاثوليکية. وبناءً عليه فإن هذا البحث يهدف إلى الغوص في تفاصيل تلک الرحلة للخروج بصورة تاريخية تعکس شکل ووضع المزارات الدينية في مصر والشام في القرن الرابع الميلادي، وما کان يجب على الحاج المسيحي أن يقوم به أثناء زيارته إلى الأراضي المقدسة في الشرق لاسيما في فلسطين؛ وهي التفاصيل التي تعکس أهمية الشرق العربي منذ العصور القديمة وکيف أنه کان يشکل أهمية خاصة عند الأمم الغربية النصرانية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6219.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6219_402369237983168b8b0c220b68ff9006.pdf} } @article { author = {Owesse Tantawy, Hossam}, title = {The Butcher,s implements in Iran during the Qajar period 1209-1344AH/1794-1925AD (The cleavers “saṭurs”)}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {245-308}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6220}, abstract = {The researcher of the metalworks in the Qajar period observed that the use of the pictorial scenes had no longer been confined to the copper and bronze. It belonged to the iron or steel as well. It also enabled the craftsmen to adopt technical and decorative processes different from the traditional ones. The aim of this study is to clarify how the craftsmen in the Qajar period were able to adopt new technical and decorative processes as well as new materials. That's through studying such unusual objects, which were "the cleavers or saṭurs " that were used as weapons. The cleavers were used for cutting meat and breaking animal's bones. They were employed either in houses or palaces or even inside slaughter shops, or during the hunting trips. The study will be focused on five main objects defined as masterpieces. They contained various decoration and pictorial scenes have never been applied on any cleavers from this period. Nevertheless, they are not less in value if compared with any other miniatures in the manuscripts and enameled objects in Iran, the factor that makes those five master pieces as a good example to study The pictorial scenes  in Qajar metalworks. }, keywords = {}, title_ar = {أدوات الجزارة في إيران خلال العصر القاجاري (1209-1344هـ/1794-1925م) (السواطير نموذجًا)}, abstract_ar = {يلاحظ الدارس للتحف المعدنية القاجارية أن استخدام الموضوعات التصويرية في الزخرفة لم يعد قاصرا فقط على التحف النحاسية والبرونزية، بل يجد أنها امتدت إلى تحف صُنعت من الحديد أو الصلب، وساعد الصناع على ذلک تبنيهم لأساليب وطرق صناعية وزخرفية تختلف عن تلک التقليدية، وتهدف هذه الورقة البحثية إلى إبراز تبني صناع التحف المعدنية في إيران خلال العصر القاجاري لمواد خام وأساليب صناعية وزخرفية لم تکن منتشرة في إيران من قبل، وذلک من خلال دراسة نوع من التحف ذات طابع غير مألوف إلى حد کبير، ألا وهى السواطير التي تستخدم کسلاح لا غنى عنه في تقطيع اللحم وتکسير عظم الحيوانات سواء في المنازل أو القصور أو حوانيت الجزارة وخلال رحلات الصيد، وتشکل القطع الخمس التي تتناولها الدراسة کل المعروف- على حد علم الباحث- من هذا الطراز للسواطير المزخرفة؛ مما يضفي عليها أهمية بوصفها مجموعة متکاملة ونادرة لا يُعرف لها مثيل في الفنون الإسلامية، کما أن ما تحتويه زخارف هذا النوع من الأسلحة يشغل بشکل خاص أهمية ومکانة في فن التصوير الإسلامي؛ نظرًا لما تحتويه لأول مرة من عناصر وموضوعات تصويرية لم يسبق ظهورها على السواطير قبل العصر القاجاري، ولا تقل قيمتها عن مثيلاتها في تصاوير المخطوطات القاجارية والتحف الإيرانية المزخرفة بالمينا أواللَکِّ، مما يجعلها نموذجا جيدًا لدراسة التصوير القاجاري على التحف المعدنية.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6220.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6220_cb18265ec00b0d039c3b2403ea4caa88.pdf} } @article { author = {Gamal Saad Ahmed, Walaa}, title = {Women’s issues in the poetry of Fahmida Riad}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {309-336}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6221}, abstract = {This paper deals with women’s issues in the poetry of Fahmida Riad and aims to identify the status of women in Pakistani society through the poems of the poet Fahmida Riad depiciting how women suffer in governer society and also alludes some of what women suffer for liberation and emancipation to impose itself and its existence. I have chosen the poet Fahmida Riad to study women’s issues in her poetry; she is set to be one of the most important contemporary Urdu poets who handled a lot of women’s issues in their poetry, and because he poet is characterized by the specifity of poetic and aesthetic properties on both technical and substantive levels. Research is based on creticising and integrative syllabus, focusing on the text primarily based entirety on the presentation and analysis and determin the poet’s status of women’s issues in her poems. Then in the core of the research I introduced what the poet has addressed from discrimination between men and women, and the misunderstanding of the theory of ownership of women by men, and the cruelty of social norms that violate the common sense and Islam which are detrimental to women. The research concludes with a conclusion which recorded the most important findings of the research and at the end I showed the bibliographic source and references.}, keywords = {}, title_ar = {قضايا المرأة فى شعر فهميده رياض}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث قضايا المرأة فى شعر فهميده رياض، ويهدف إلى التعرف على وضع المرأة فى المجتمع الباکستاني من خلال قصائد الشاعرة فهميده رياض التى تصور فيها معاناة المرأة داخل مجتمعها المحافظ، کما تلمح إلى بعض ما قاسته في سبيل تحررها وإنعتاقها لتفرض ذاتها ووجودها.  وقد وقع اختياري على الشاعرة فهميده رياض لدراسة قضايا المرأة من خلال أشعارها؛ لأنها تعد من أهم شعراء الأردية المعاصرين الذين عالجوا کثيرا من قضايا المرأة فى أشعارهم، ولأن شعرها يتميز بخصوصية شعرية وخصائص جمالية بارزة سواء على المستوى الفنى أو الموضوعى. واعتمد البحث على منهج نقدي تکاملي، مرکزا على النص بالدرجة الأولى يبنى فى مجمله على العرض والتحليل، وتحديد موقف الشاعرة من قضايا المرأة فى عصرها، فجاء مشتملا على مقدمة تناولت فيها وضع المرأة فى باکستان فى الفترة التى کتبت فيها الشاعرة قصائدها، وکان الهدف منها إعطاء القارئ فکرة مبسطة عن أسباب اهتمام الشاعرة بالمرأة ومعالجة قضاياها فى أشعارها . ثم تناولت فى لب البحث ما عالجته الشاعرة من قضايا التمييز بين الرجل والمرأة، والفهم الخاطئ لنظرية امتلاک الرجل للمرأة، وقسوة الأعراف الإجتماعية التى تخالف الفطرة والإسلام وتضر بالمرأة. ويختتم هذا البحث بخاتمة سجلت فيها أهم ما توصل إليه البحث، ثم ذيل بثبت المصادر والمراجع .}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6221.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6221_71c19d6cea209c601613d02b27eed060.pdf} } @article { author = {Eid Mahmoud, Essam}, title = {Decisions of the Arabic Language Academy and the Hebrew Language Academy Comparative study in the method of linguistic renewal}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {337-381}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6222}, abstract = {Addresses the research methodology of renewal, which issued in light of the decisions of the Arabic Language Academy in Cairo, and the Academy of the Hebrew language of Israel, and in particular on the decisions of vocabulary, which serve mainly the subject of the expansion of Arabic and Hebrew to fill the void lexical in both languages and make    Them Compatible to the requirements of the times and Requirements. The purpose of this research is to try to access the constants methodology, which set out the Arabic Language Academy in Cairo and the Academy of the Hebrew language all in the renewal of his language as research seeks to monitor the points of agreement and differences between the two approaches in order to achieve our vision of a comprehensive comparison based on the monitoring of the discussion, and deliberations about issues concerning the future of languages in the field of linguistic innovation which yields the opportunity to see on the Arabic language experience    back to life after it was trapped in religious text.}, keywords = {}, title_ar = {قرارات مجمع اللغة العربية وأکاديمية اللغة العبرية دراسة مقارنة فى منهج التجديد اللغوى}, abstract_ar = {يعالج البحث  منهج التجديد الذى تصدر فى ضوئه قرارات مجمع اللغة العربية بالقاهرة،وأکاديمية اللغة العبرية بإسرائيل ،ويرکزالبحث بشکل خاص على القرارت الخاصة بالمفردات والتى تصب بصفة أساسية فى موضوع توسيع اللغة العربية واللغة العبرية لسد الفراغ المعجمى فى اللغتين وجعلهما ملائمتين لمتطلبات العصر ومستجداته. والغرض من هذا البحث هو محاولة الوصول إلى الثوابت المنهجية التى انطلق منها مجمع اللغة العربية بالقاهرة وأکاديمية اللغة العبرية کل فى تجديد لغته کما يسعى البحث إلى رصد نقاط الاتفاق والاختلاف بين المنهجين بما يحقق لنا رؤية مقارنة شاملة ترتکز على رصد لما دار من مناقشات ،ومداولات حول القضايا المتعلقة بمستقبل اللغتين فى مجال التجديد اللغوى مما يحقق للعربية فرصة الاطلاع على تجربة لغة عادت الى الحياة بعد ان کانت حبيسة النصوص الدينية.     ومن هنا – ولتحقيق الغرض من البحث – فقد جاء البحث فى أربعة محاور رئيسة لتکشف عن المنهج المتبع فى المجمع والاکاديمية وهى: أولا:قرارات الاشتقاق . ثانيا: قرارات النحت. ثالثا: قرارات التعريب والعبرنة. رابعا: قرارات التطوير الدلالى (الاستنباط) .   ومنهج البحث هو المنهج المقارن الذى يعتمد على المقارنة بين المنهجين والذى يهدف الى بيان الأسسس الحاکمة لقرارت المجمع ،والأکاديمية فيما يتعلق بالتجديد اللغوى .ولتطبيق هذا المنهج ،والوصول إلى النتائج المستهدفة من البحث ،اعتمد البحث على محاضر الجلسات الخاصة بالمجمع ،ومجلة المجمع التى تحوى الکثير من القرارات إلى جانب العديد من الأبحاث التى يبنى عليها المجمع - فى الغالب – قراراته  وهو ما يمثل الجانب النظرى من القضية موضع البحث.کذلک لجأ البحث إلى مجموعة المصطلحات العلمية التى أقرها المجمع ،وأصدرها فى عدة أجزاء والتى تمثل الجانب العملى أو التطبيقى لقررات المجمع. وعلى الجهة الأخرى ، اللغة العبرية ،اعتمد البحث على مصادر مناظرة لتلک التى اعتمد عليها فى دراسة الموضوع لدى المجمع وهى : محاضر جلسات الأکاديمية זיכרונות האקדמיה ללשון העברית والتى تصدرها الأکاديمية سنويا،وکذلک دورية לשוננו التى تصدرها الأکاديمة أربع مرات فى العام وتضم الأبحاث ،والقرارات النهائية التى توافق عليها الأکاديمية، أما الجانب التطبيقى لقرارات الأکاديمية فقد تمثل بشکل مباشر ،ورئيس فى الاعتماد على الموقع الاليکترونى للأکاديمة بهدف الاطلاع على مجموعة المعاجم المتخصصة ،والتى تغطى بمصطلحاتها مختلف المجالات، وتصدرها الأکاديمية بشکل شبه دائم .}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6222.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6222_d515488e468170d6a93ef60e6262a7b8.pdf} } @article { author = {Khalaf Sakarna, Ahmad}, title = {The Use of Language in an Administrative Setting}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {387-407}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6223}, abstract = {One of the most interesting phenomena of using language in an administrative setting in Jordan is commonly referred to as ṭaxṭaxa ‘shooting’. That is, to use a specific version of Arabic to fight, argue against, or weaken the status of a person who is leading an administrative position or who has an administrative status. Linguistic investigation and complete understanding of this phenomenon, as far as I know, has not been studied yet The present research attempts to explore the linguistic components associated with the use of language in an administrative setting. It shows that the use of language in such a setting triggers the application of specific linguistic structures that contain particular statements, expressions, terms, and idioms. It also views the use of language in an administrative setting as an art of fighting with words, as the user tends to apply ṭaxṭaxa aggressively to achieve certain objects. The paper discusses and provides evidence for the different elements of ‘shooting’ which include its definition, labels, levels, types, users, reasons, objects, times, reaction to, and effects, respectively.}, keywords = {Arabic Linguistics,Arabic Pragmatics,Administrative Linguistics,Applied linguistics}, title_ar = {استخدام اللغة في وضع إداري}, abstract_ar = {شار إلى واحدة من أکثر الظواهر إثارة للاهتمام في استخدام اللغة في بيئة إدارية في الأردن باسم "اطلاق النار ṭaxṭaxa". أي ، استخدام نسخة محددة من اللغة العربية للقتال ، أو المجادلة ضد ، أو إضعاف حالة الشخص الذي يقود منصب إداري أو الذي لديه وضع إداري. التحقيق اللغوي والفهم الکامل لهذه الظاهرة ، حسب علمي ، لم يدرس بعديحاول البحث الحالي استکشاف المکونات اللغوية المرتبطة باستخدام اللغة في بيئة إدارية. ويبين أن استخدام اللغة في مثل هذا الإعداد يؤدي إلى تطبيق هياکل لغوية محددة تحتوي على عبارات وتعبيرات ومصطلحات وتعابير معينة. کما ينظر إلى استخدام اللغة في إعداد إداري کفن للقتال مع الکلمات ، حيث يميل المستخدم إلى تطبيق ṭaxṭaxa بقوة لتحقيق أشياء معينة. تناقش الورقة وتقدِّم الأدلة حول العناصر المختلفة لـ "الرماية" والتي تشمل تعريفها ، والتسميات ، والمستويات ، والأنواع ، والمستخدمين ، والأسباب ، والأشياء ، والأوقات ، ورد الفعل ، والآثار ، على التوالي.}, keywords_ar = {اللغويات العربية,البراغماتية العربية,اللسانيات الادارية,اللغويات التطبيقية}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6223.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6223_64df6a2f65eb2e7ca07f4651a82e68a3.pdf} } @article { author = {El Kahaky, Ahmed}, title = {THE VINDICTIVE NATURE OF JEWISH WRY HUMOR IN PHILIP ROTH’S EARLY WORKS GOODBYE, COLUMBUS AND PORTNOY’S COMPLAINT}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {405-442}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6224}, abstract = {Sigmund Freud once said that he never knew any other instances of people mocking themselves as do Jewish people. Humor related to Jewish communities throughout history and among diverse peoples is characterized by a certain feature, which facilitated the breaking of social barriers or erecting them in order to catapult others. In most cases, mocking the self and its flaws in dealing with non-Jews is one of the most distinguishing features of Jewish humor. Studying this kind of humor more closely, one realizes a sly vindictive nature lurking behind a façade of self-laceration mockery while the other is always the intended target. The mechanism of Jewish wry humor depends on counter attacking the aggressor by mocking the self as a measure of defense and retaliation. Philip Roth’s early works, commonly semi-autobiographical recreations of his experiences as an adolescent, deal with the dilemma of central Jewish male protagonists who are repeatedly caught in a tragic-comic limbo between the demands of their social and religious affiliations and their unquenched desires for self-fulfillment and gratification. The bitter sweet blend of mirth and agony is the main feature of Jewish wry humor as the agony is of a masochist nature and the mirth is of a scandalizing purpose. The aim of these commonly wry self-mocking narrative discourses is the vindication of the self against religious, familial, or social oppressive powers. This papers aims at studying the mechanism of Jewish wry humor in the wryly humorous narrative discourses of Philip Roth’s early works.}, keywords = {}, title_ar = {النزعة الانتقامية فى الفکاهة اليهودية الساخرة فى روايات فيلب روث الأولى وداعاً کولومبس و شکوى بورتنوى}, abstract_ar = {يقول عالم النفس الشهير سيجموند فرويد أنه لم يعرف قط أى أمثلة مشابهة لأناس يسخرون من أنفسهم مثلما يفعل اليهود. إلا أن الفکاهة الناتجة عن الجماعات اليهودية على مر العصور و ما بين شعوب الارض المختلفة کانت لها سمة مميزة ساعدتهم على کسر الحواجز الاجتماعية أو على أقامتها و محاربة الآخرين من ورائها. وفى أغلب الأحيان تمثل السخرية من الذات و التهکم على نواقصها  فى معاملتها مع الأغيار أحد أهم مميزات الفکاهة اليهودية. ولکن إذا ما أمعن الدارس ما وراء ذلک لأدرک ما فى تلک السخرية من نزعة إنتقامية خبيثة تستتر وراء حائط جلد الذات و التهکم عليها بينما المقصود طوال الوقت هو الآخر. فهناک نوع من إسقاط الذنب  على الآخرين و وصمهم  بالنقص و من ثم التهکم عليهم. و هنا يصبح جلد الذات هو جلد للآخر و بالتالى تسقط الحواجز و تذوب الفواصل ويصبح الساخر اليهودى هو بؤرة الحدث يصيب بنيرن تهکمه ويضرب بمعول الهدم کل من هم فى محيطه الإجتماعى. و تقوم هذه الدراسة بالنقد و التحليل الموضوعى على محاولة سبر أغوار تلک النزعة الإنتقامية الکامنة فى الفکاهة اليهودية الساخرة فى الروايات الأولى لأشهر الکتاب الأمريکان فيلب روث. فالشخصيات الرئيسة فى تلک الروايات تسخر من نواقصها و تتهکم على ما فيها من عيوب و فى ذات الوقت تتهکم على کل من هم فى محيطها الإجتماعى و تلقى باللوم عليهم و تفضحهم و هى بذلک تعمل على الإنتقام منهم جميعاً.   }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6224.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6224_877b1e944328e481c8452a70edcdeedc.pdf} } @article { author = {Mohamed Helmy El-Meligi, Eman}, title = {"Memory Seemed Unwise": Archaeological Dynamics of Memory and Amnesia: An Archetypal Reading of Toni Morrison's Beloved.}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {409-426}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6225}, abstract = {An archetypal reading of Toni Morrison's Beloved highlights the archaeological dynamics of memory and amnesia at work in the novel to communicate the author's dualistic vision of the world, in general, and of  racial discrimination and the American dream, in particular. Memory and forgetfulness are both individual and collective. Morrison's digging into archival residues seems very effective since she addresses 'racial memory'¹ or the 'collective unconscious'² of all readers. The technique underlying the whole novel is that of memory reenacted, in other words, of the ritualistic incarnation of the past, allegorically through the ghost of Beloved, then, literally through her fatal resurrection. The ghost could be taken as a projection of Sethe's tormented conscience while the body of Beloved is, indeed, but a fatal resurrection. Beloved is a paradoxical symbol of both past and present as well as amnesia and memory, whether wilful or unconscious, personal or racial.  Is it a call for always retaining the memory or the scar of a racist past? Repressing the memory is crystallized in the concluding statements: "it is not a story to pass on" and "memory seemed unwise"³. "They forgot her like an unpleasant dream during a troubled sleep", "quickly and deliberately forgot her" (274, 5). The danger of forgetfulness is a national disaster of complicit silence, absence and erasure from the authentic narrative of American history.}, keywords = {}, title_ar = {"هل من الحکمة التذکر؟": دراسة للصور الأولية وديناميکيات التذکر وإغفال الذکرى في رواية "المحبوبة" لتوني موريسون}, abstract_ar = {تعمد هذه القراءة للصور الأولية برواية "محبوبة" للکاتبة توني موريسون إلى کشف النقاب عن ديناميکيات التذکر وتجاهل الذکرى أو فقدان الذاکرة    اللاشعوري والشعوري. وفي هذا إلقاء للضوء على الرؤية الثنائية للکاتبة والرموز المتناقضة المستخدمة ومرجعيتها الأرشيفية، باستخدام تعبير الفيلسوف الفرنسي ميشيل فوکو، ونجد أن الصور الخيالية والرموز بالرواية نخاطب العقل الجمعي أو الذاکرة العرقية للإنسانية باستخدام مصطلحات عالم النفس کارل يونج والشاعر ت. س وايليوت. يبدو من تکنيک إحياء الذاکرة الذي يهيمن على الرواية استدعاء أو استنساخ الماضي رمزياً من خلال شبح المحجوبة أولاً ثم بعثها القاتل مرة أخرى، والبعث هنا معنوي ومادي، شخصي وجمعى، وهو يعبر عن الماضي والحاضر في أن واحد. وفي الختام نجد کلاً من الکاتبة والقارئ يطرح تساؤلاً مؤلماً وعميق الأثر في کتابة التاريخ الأمريکي الحقيقي: هل من الحکمة التذکر أم طمس الذکرى؟ وهل آنذاک نشترک في الجريمة بالصمت إزاءها وتغييب ومحو الحقيقة؟}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6225.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6225_2c9ffdd7d78ceaa3cba6dba437cc4817.pdf} } @article { author = {Michael Hanna, Sally}, title = {War, Death and What Remains in the Poetry of Joy Harjo}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {427-456}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6226}, abstract = {Wars spell destruction and loss for the victor and the vanquished alike. Associations of death and dismemberment hang over war like shadows that haunt it. This paper attempts to locate representations of war, death and ending in the poetic oeuvre of Joy Harjo. The wars depicted in her work take place on political levels as well as on the level of the personal represented in social conflict or in conflict with the self.  I would like to contend, however, that in dealing with war she echoes not only destruction but discovery about the self and the things that are no more. In war, humans live realities of desecration that testify that to their abilities there are limits that cannot be crossed.  Once their imagination is stripped bare by a reality at once ruthless and impoverishing, they are willing to accept the unacceptable. Harjo’s poetic oeuvre focuses on both the physicality and the spirituality of loss and growth in loss. Her attempts to problematize death as journey and to reinvent it will be considered along with the motifs of dispossession of voice, dismemberment and imprisonment. Presenting what lies beyond death will be explored through a depiction of poems that illustrate the idea of the trace and her engagement with the past with reference to Derrida’s philosophy of the trace as “non presence.” Nature is represented as the only resource of wholesomeness in a journey of breakage and bereavement. Moreover, the notion of the human body as a site for the articulation of colonial conflict and death will be illustrated from a selection of poems written by the author.  Volumes that will be considered for review are In Mad Love and War, A Map to the Next World and The Woman Who Fell From the Sky.}, keywords = {}, title_ar = {الحرب و الموت و ما تبقي فى شعرجوي هارجو}, abstract_ar = {يعرض البحث تصوير الحرب و الموت  فى شعر الکاتبة الامريکية الهندية الاصل جوي هارجو. يتعرض البحث للحرب علي المستوي النفسى کالحرب مع الذات و علي المستوي السياسي کحرب الدمار الشامل التي شنتها امريکا علي الهنود الحمر متمثلة في الطرد الجماعي، الاعتقال، التعذيب، النفي و الاغتصاب. يدرس البحث الموت کرحلة اکتشاف الذات و اکتشاف القدرة علي الحب و التسامح و الاستمرار. يقدم  البحث دراسة تقنية لعدد من الدواوين و هم: السيدة التي سقطت من السماء و جنون الحب و الحرب و خريطة العالم الاتي.}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6226.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6226_d4975c200f9f3f1d2fa354fc4e2a2a7c.pdf} } @article { author = {Mahammad El Sowy, Said}, title = {Escapism and Wish Fulfillment in Relation to Love and Death in J.K.Rowling's Harry Potter Series}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {457-482}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6227}, abstract = {This paper adopts characters and thematic, analytic, and descriptive approaches of studying escapism and wish fulfillment in The Harry Potter Series by Janet K.Rowling as related to the different features of both love and death as major themes. Rowling herself admits that her books are largely about death and love is a guard against death. Harry's ability to love and be loved is the only protection that can possibly work against the lure power of Voldemort. Love has many types; like parental, friendly and emotional. Dumbledore and most of the good characters at Hogwarts School represent parental love. As for the friendly love it is clearly manifested in the relation among Harry, Ron, Hermione and other classmates. The emotional love is embodied in the passionate relations between the star-crossed lovers in the series. Rowling presents her reflections on death as it is irreversible as no magic can reawaken the dead. Also death is not to be feared but should be endured because it is not the end; it is the next great adventure. Death is always accompanying love and is taking many shapes like murder, demolishing others for getting supremacy, sacrifice and reincarnation. Both love and death are investigated from religious and spiritual point of views. Escapism of death bears fear of death. Tolkien’s view of escapism is important to Rowling’s work which means that the true escapism or the fugitive spirit is drawn by the oldest and deepest desire, the great escape: the escape from death. The paper concludes that escapism and wish fulfillment are correlated themes with love and death that are clearly woven by J.K.Rowling's in The Harry Potter Series. The paper recommends that escapism and wish fulfillment have widely spread in fantasy fiction due to many devastating reasons in nowadays world that J.K.Rowling portrayed in her novels. Therefore we must change these conditions in order to reduce escapism from reality to death and highlight the ability of love and sacrifice.}, keywords = {}, title_ar = {النزعة للهروب وتحقيق الرغبات والعلاقة مع الحبِّ والموت فى سلسلة روايات هارى بوتر للکاتبة ج.ک.رولينج}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث من خلال المنهج الموضوعى والتحليلى الوصفى للشخصيات الملامح المختلفه للعلاقة بين الحب و الموت والنزعة للهروب و تحقيق الرغبات فى روايات هارى بوتر لج.ک.رولينج .الحب و الموت هما موضوعان کبيران فى هارى بوتر و قد اوضحت ذلک رولينج ان الروايات تدور حول الموت وان الحب هو الحماية من الموت. فمثلا قدرة  هارى على الحب هى الحماية الوحيدة ضد القوة الطاغية لعصابة  "اکلى الموت" القتلة لفولدمورت الذى يعنى اسمة "الموت المحلق" دائما يحاولوا قتل هارى الذى يهرب من هذا الموت فى کل الرواياتحتى يحقق رغبتة و الأخرين فى القضاء على فولدمورت من خلال حب و مساعدة الأخرين. وقد عرضت رولينج انعکاساتها النفسية على مفهوم الموت وعلاقاتة . فدائما ترى الموت على انة لامهرب منة فلا يوجد سحر يمکن ان يحى الموتى. کذلک يجب الا نخاف الموت لانة ليس النهاية ولکنة  المغامرة الکبيرة التالية ويحوم الموت فى کل مکان ويرتبط بالحب ،و ياخذ الموت عدة اشکال مثل القتل والقضاء على المنافسين لاخذ سلطتهم، والتضحية . الهروب من الموت يعنى الخوف من الموت وعدم تقبلة . ويرى تولکاين ان الهروب لة علاقة بالموت حيث انة يرى ان النزعة للهروب تمثل بريق امل لأى سجين و ان الموت هو الهروب الحقيقى او النزعة الهروبية للروح التى تعتبر الاقدم والاعمق وهذا هو جوهر روايات هارى بوتر لرولينج .اما بالنسبة للحب فلة عدة انواع مثل الحب الابوى ،وحب الاصدقاء والحب العاطفى  وکل هذة الانواع ظهرت بوضوح فى روايات هارى بوتر. الحب الابوى من والدى هارى لدرجة التضحية بحياتهم فداء لة والعناية بة وضمان مستقبلة حتى بعد موتهما بترک ثروة کبيرة وسمعة حسنة ،وکذلک حب دمبلدور وغيرة من اساتذة هوجوارتس لهارى. کذلک حب صديقية رون وهيرميون ثم الحب العاطفى بين مختلف العشاق فى الرواية.                                                                                                                 و توصلت الدراسة الى ان النزعة للهروب و تحقيق الرغبات هما موضوعان کبيران متداخلان مع الحب و   الموت فى روايات هارى بوتر لج.ک.رولينج .                                                                               وتوصى الدراسة بان نحاول جاهدين ان نغير الظروف المجتمعية التى تؤدى الى النزعة للهروب من الواقع السلبى وتوفير المناخ المناسب لتحقيق الرغبات فى الحياة الحقيقية حتى لا يلجأ قارؤا الفانتازيا إلى الهروب إلى عوالمها الخيالية لتحقيقها ولو خياليا مع إمکانية حدوث ذلک للراحة .کذلک الهروب من المشاکل و عدم حلها او التغيير عن طريق القوة و العنف. کذلک التأکيد على الحب و التضحية کوسيلة لتحقيق هذة الرغبات. }, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6227.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6227_bbec7a1584e02ff44aada7fafb27bceb.pdf} } @article { author = {Sami Sabry, Somaya}, title = {Natural Landscape in Willa Cather’s Pioneer Novels: Between Official Pioneering and Folk Vernacular Discourses}, journal = {Annals of the Faculty of Arts, Ain Shams University}, volume = {42}, number = {إبریل - یونیه}, pages = {483-508}, year = {2014}, publisher = {Ain Shams University, Faculty of Arts}, issn = {1110-7227}, eissn = {1110-7596}, doi = {10.21608/aafu.2014.6228}, abstract = {According to critics, Willa Cather’s O Pioneers (1913) and My Antonia (1918), two novels written early on in her career, tend to espouse an overt anthropocentric celebration of the domestication of the land. In keeping with this direction in criticism, Louise Westling comments on Cather’s attitude towards the land in these two novels from an ec-feminist perspective saying, “Cather succeeded in many respects as the epic celebrant of western settlement [...] her novels of the land remain part of a male semiotic economy of heroic action” (81). However, a few lines later Westling inadvertently goes on to point out that Cather’s “imperialist nostalgia” is challenged by the subtext of women’s rituals and domestic values. Yet, she does not believe that this really marks an attempt at subversion by Cather. I believe that as critics, we need here to pause and explore the ramifications of this brief bifurcation in Westling’s argument, setting aside the issue of Cather’s conscious attempt at subversion, it is my opinion that we can trace in these two early novels a polyphony of natural landscape discourses through this very subtext which at times echoes and at others subverts the official dominant historical discourse of pioneering. Westling’s own inadvertent reference to an inherent subtext in Cather’s pioneer novels testifies to that. Critics like Michael J. McDowell posit that “the best landscape writers suppress their egos and give voices to the many elements of a landscape” (386). In alignment with this, it is my intention to propose that natural landscape discourses in Cather’s pioneer novels display a multi-vocal interplay of conceptions of nature through weaving discourses such as the official pioneering discourse, which promoted the Frontier myth and folk vernacular discourses, which trace actual interactions with the land.}, keywords = {}, title_ar = {الطبيعة في الرواية الريادية لدى ويلا کاثر ما بين المعالجة الرسمية والمعالجة الشعبية}, abstract_ar = {يتناول هذا البحث دراسة لمعالجات الطبيعة في روايات ويلا کاثر التي تتناول مرحلة الريادة والتوسع الإقليمي في تاريخ الولايات المتحدة. فهذه الروايات تمثل تفاعلاً بين التصورات المختلفة للطبيعة آنذاک والتي کانت تمثل سياسات الدولة التوسعية الاستعمارية في ذلک الوقت. فمن خلال نسج المعالجة الرسمية التي تشجع على الريادة والتوسع في أراضي الولايات المتحدة والمعالجة الشعبية للطبيعة القائمة على الاحتکاک الحقيقي بين الأشخاص والطبيعة تظهر أمامنا صورة متشابکة الألوان توضح تعقد أوجه النظر عن الطبيعة منذ بداية القرن العشرين عندما کتبت کاثر هذه الروايات . فنقاد الأدب الذين يدرسون الأدب من أوجه نظر بيئية مثل Michael J. McDowell يؤکدون أن أفضل الکتّاب هم الذين يتناولون الطبيعة بشکل يکتمون من خلاله ذاتيتهم معطين صوتًا لعوامل الطبيعة. فهذا البحث يدرس إمکانية تحقيق هذا وکيفيته من خلال قراءة نقدية منظورها بيئي لرواياتي ويلا کاثر O Pioneers (1913), My Antonia (1918).}, keywords_ar = {}, url = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6228.html}, eprint = {https://aafu.journals.ekb.eg/article_6228_a1f53c91333d6ef826a8015092ab49a6.pdf} }